Hej!
Håller på med renovering i tvättstugan och skall nu fälla in kablarna i väggen för att sen sätta kakel utanpå. Min fråga är nu om jag måste byta kabeln eller jag kan använda den gamla och dra den i vp-rören.

J P-A
 
Jag skulle satsa på att fälla in rör och dra FK. Med kabel i rören blir det nog svårt både att få i och ur den dagen det ska bytas/kompletteras
 
Jo,klart det bästa men kabeln går igenom väggen och tar ström ifrån gillestugan som ligger vägg i vägg och det blir många meter vp rör då.... Nu är det bara ca 75 cm kabel som skall döljas i väggen. Kabeln kommer ifrån taket och har varirt utanpåliggande innan men nu vill jag ha den i väggen och ett 4 vägsuttag utanpå kaklet....
Här ser du kabeln med gamla väggkontakten. Denna väggen håller jag nu på och kaklar och vill ej ha utanpåliggande kabel...
http://www.byggahus.se/vbgallery.php?do=threadview&id=45081
 
Mikael_L
Det är inga problem att förlägga den i ett rör, bara det inte är EKRK.

Men försök göra det så det går att byta kabeln i framtiden, ev att kunna dra ut kabeln och sen skarva på med mer rör på gillestuge-sidan.
Då är det framtidssäkert.
 
Ja då är det väl inga problem även om det är en kulo. Skala upp kabeln den bit som ska in i röret så är du hemma
 
Rikard Ågren skrev:
Ja då är det väl inga problem även om det är en kulo. Skala upp kabeln den bit som ska in i röret så är du hemma
hmmm...nu är jag inte riktigt med? Vad vinner jag på att skala kabeln inne i vp-röret???
Jag hade bara tänkt att trä kabeln igenom vp-röret,klamma fast röret i den utskurna kanalen i väggen och putsa över....
Sen kakla och liksom bara ha kabeln som sticker ut genom kaklet...Men det kanske man inte kan.
En annan lösning är att klippa kabeln uppe i taket och sätta en dosa där och sen dra separata trådar i röret till kontakten. Men,det funkar inte... i taket går alla värme,avlopp och tappvattenrör.... så det finns ingen plats för nån dosa där...

J P-A
 
Mikael_L
Jag tänker mig att du fäller in en apparatdosa i väggen.
Sen tar du en bit 16mm VP-rör eller flexslang.
Röret gör du i rätt längd samt med en 90° böj högst upp. Sen trycker du genom den korta biten efter böjen genom väggen, så kan du från andra sidan i framtiden komma åt både kabel och rör för att byta/förändra.
Slutligen ett infällt uttag.
Nu ser jag att du vill ha 4-vägs, då blir det två dosor med 100mm ? mellan, och sen två dubbla uttag.

Om du ändå gör dig besväret med att trolla bort kabeln ska du väl inte ha ett utanpåliggande uttag.
 
Är det en kulo så skalar du upp kabeln eftersom kulo (EKRK) inte får förläggas dolt. Är det EKK eller EKLK så kan du dra i kabeln oskalad, men det bästa är såklart skalad om någon skulle råka spika eller skruva i röret - då kan trådarna flytta på sig när spiken kommer
 
Mikael_L skrev:
Jag tänker mig att du fäller in en apparatdosa i väggen.
Sen tar du en bit 16mm VP-rör eller flexslang.
Röret gör du i rätt längd samt med en 90° böj högst upp. Sen trycker du genom den korta biten efter böjen genom väggen, så kan du från andra sidan i framtiden komma åt både kabel och rör för att byta/förändra.
Slutligen ett infällt uttag.
Nu ser jag att du vill ha 4-vägs, då blir det två dosor med 100mm ? mellan, och sen två dubbla uttag.

Om du ändå gör dig besväret med att trolla bort kabeln ska du väl inte ha ett utanpåliggande uttag.
Hmmmm,jo jag blir nog tvungen att ha ett utanpåliggande uttag iom att putsen är bara ca 2 cm tjockt och sen är det riktigt riktigt hårda tegelstenar bakom. Jag testade att göra ett hål men jag la ner det omgående. En smula trist att göra hål i plasman i gillestugan:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.