Hej,

Jag behöver såga eller fräsa en rund skiva av 8mm plast som är 1/4 av en cirkel (och ca 200st av samma typ):

innerradien ska vara 500mm
ytterradien ska vara 600mm

Därefter behöver jag fräsa ut 4mm från inre sidan hela vägen for att denna ska passa på en rund kant.

Idag görs detta i en CNC maskin, men det är alldeles för dyr och det finns säkert en enkel lösning som alla snickare kan.
Tacksam för tips på verktyg.

Med vänlig hälsning

Mark
 
Gör en nominell mall som du fixerar i en hemmasnickrad fixtur.
Mallen kan du anpassa efter vad du ska använda för maskin...

Vad ska du använda för maskin till ändamålet?
 
Sticksåg som fästes i någon arm som är 500mm respektive 600mm och roterar är min spontana tanke. Borde gå att få rätt exakt.
 
Hej

Vi har provat med fräs, sticksåg, men blir väldigt ful och ibland inte ens rund.
Vi har en mall av stål som vi satte fast, men vi vill ju inte skära i mallen eller förstöra verktyg.

Jag är tacksam för tips på verktyg som ni skulle använda.

Mvh

Mark
 
Jag menar att mallen ska gå på ett anhåll på maskinen, mallen ska kompenseras med måttet från blad/frässtålscentrum till anhåll.
Släng upp en bild på ämnet du ska fräsa/såga.
 
Först skulle jag bandsåga i övermått i buntar om ca 5 st. Bunta med dubbelhäftande tejp mellan skivorna. Biltema har en tunn DH-tejp som inte är för stark. Därefter fräsning i bord mot en mall med en kopierfräs, gärna med vändskär, eftersom plast i vissa fall kan slita ordentligt på verktygen. Vad är det för plast? Slutligen individuell falsfräsning av varje skiva med falsfräs med kullager.
 
Du behöver leta upp ett gammalt snickeri som inte hunnit slänga ut sin sinkmaskin. En mästare på ful/finfräsning av runda grejor...


Edit: såg nu att du bara skulle ha delar av en hel cirkel. Då blir det lite väl mycket svinn med "min" maskin...
 
Redigerat:
Hej,

Tack för tipset. Problemet med ritningen som Dr Fozz skickade:

1. Armen måste sitta fast i materialet som man skär i, dessutom vid varje gång man ska skära.
2. Hur sätter man fast armen till stocksåget

Jag ska söka lite på "sinkmaskin", men finns det ingen modern variant av denna?

Mvh

Mark
 
Marky34333 skrev:
Idag görs detta i en CNC maskin, men det är alldeles för dyr och det finns säkert en enkel lösning som alla snickare kan.

Mark

Tycker det låter konstigt att du ska kunna konkurrera med en CNC med manuellt arbete.
Har du frågat en verkstad som behöver mera jobb eller har du fått truga dig in?
Det finns jobbförmedlingar som lägger ut jobb på verkstäder som verkligen behöver uppdrag.

Protte
 
ritning.jpg
 
Hur ser ämnet ut innan bearbetning?
Rektangulär med de måtten? (600x600)
 
Jag håller med Protte, jag kan inte tänka mig nåt billigare sätt än en CNC-fräs, men det beror ju på hur man värderar tid förstås.
Är det inte bara så att du lejt fel firma?
 
M
Har du tillgång till 3st handöverfräsar skulle jag testa att montera dess på en arm/jigg som kan rotera så att radie 500mm och 600mm fräses samtidigt och därefter i samma rörelse 4mm spåret. Ungefär så gjorde en snickare för att ta fram bananformade diskar till en klädkedja. Han körde med två stora ELU fräsar och frässtål med utbytesskär.

Två skivor (spån/mdf) som skruvas ihop, den översta med ett urtag för för plastämnet samt ett par tvingar med skruv nedåt. Den översta skivan tjockare än plast plus en skruvtving så att armen med handöverfräsarna gå fri.

Om finishen blir tillräckligt bra så går detta ruskigt snabbt att fräsa. Byta till nytt ämne tar förmodligen längre tid med tvingarna. Kanske någon annan har en bättre lösning? Skulle fasthållning med vakuum fungera?
 
Redigerat:
M
Det skulle vara praktiskt om ämnet är rektangulärt, så långt som möjligt och lite mer än 600mm bred. Skjuta in ämnet för att fräsa första bananen, fräsa, plocka ut bananen, skjuta in ämnet osv tills ämnet är slut. Då blir det mindre spill. En jigg för att kapa ena änden i 90° i tillgänlig såg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.