Tycker vi behöver en tråd med lite aktie och investeringssnack i :cool:

Har själv inga djupa kunskaper men tycker det är roligare att ha en buffert som jag har investerat efter eget huvud än att ha alla pengar låsta på banken till kass ränta.

Kom med lite tips och ideer vad ni köper och säljer just nu och varför.

Min strategi är väldigt långsiktig och har innehavet uppdelat i 50% fonder i svårinvesterade områden där jag inte hittar aktier att köpa, sen har jag 50% utspritt på alla möjliga aktier jag trott på genom åren.

/Edit
Sen har jag någon % investerad i dyra verktyg som sjunker i värde som en sten men är väldigt bra att ha, men det kan vi hålla utanför denna tråd :)
 
Redigerat:
Jag tänker att aktier troligen går upp lite detta året för att sedan rasa i 1-2 år. Lite sent att investera nu men det kan gå. Just nu ser det väldigt skakigt ut bl.a. p.g.a nordafrika/mellanöstern. Annars kan man ju säkra kapitalet i 1-3 år och tokköpa vid nästa börsras.
 
Har man obligationsfonde skall man naturligtvis sälja dessa och köpa aktier eller korta räntor.
 
Mina råd.

Köp och behåll aktier, utnyttja ränta-på-ränta-effekten och återinvestera utdelningen.

"Trada" aldrig, du kommer ändå inte kunna slå index på lång sikt. Du kan inte pricka botten och toppen. Dessutom bränns 30% av vinsten på skatt.

Köp aktier i stabila och långsiktigt hållbara företag. Ha realistiska krav på genomsnittlig avkastning.

Investera regelbundet. Månadsspara. Om summan är låg, spara varje månad och köp aktier 1-2 ggr om året för att minimera kostnader i samband med köp.

Fördela investeringen på flera företag för att minska risken men var försiktig att lägga pengar i allt för många företag. Då följer din investering index och du kan lika gärna köpa en gratis indexfond.

En buffert ska aldrig innehålla aktier eller aktiefonder. En buffert ska vara i likvida medel för att kunna fungera just som en buffert.
 
Hejsan.

Så här gör jag / vi:

Ser till att ha en "kontantbuffert" som är lätt att komma åt, ca 20 000.

Har ett renoverings konto där vi sätter av för det planerade underhållet samt planerade renoveringar.

Sparar lite varierande belopp som hamnar i olika depåkonton. Olika därför att jag inte håller med om att man aldrig slår index genom att "trada". Det finns depåer med minimicourtage på 9 kr/affär och då är kostnaden för att göra affären inte någon faktor att räkna med, tycker jag!

Har det långsiktiga sparandet i en depå där man har tillgång till bra analyser och annan information och sedan "lekdepån" där jag tradar, kanske inte dagligen men nån gång i veckan blir det nog. Försöker att sprida det långsiktiga i olika aktier och fonder, det som tradas är ett fåtal aktier då det är svårt att hinna med att ha koll på alla;-)

De fonder som gäller för oss är till stor del riktade mot Ryssland och Kina. Tradar just nu med Hexagon, Boliden, Ericsson. Sparar långsiktigt i samma plus Hexpol, Astra och Volvo.
Har även "hittat" en aktie jag tror (och hoppas) på, Clean Oil Technology, COT, de har ett koncept som renar smörj och hydral oljor.

Vi har även ett sparande som en fondförvaltare sköter och deras kommentar när jag träffade dem och visade upp mitt dåvarande sparande var att det var en av de mest aggressiva portföljer de sett;-)

Spara regelbundet som har sagts innan.

Kan tillägga att jag har ganska mycket tid att lägga ner och tycker det är roligt.

Verktyg, datorer, annan elektronik, bilar och dyl är ju investeringar av en helt annan sort, tyvärr kan man inte kvitta förluster/värdeminskning där mot vinster på finansmarknaden;-)
 
cnn03006 skrev:
Mina råd.

Köp och behåll aktier, utnyttja ränta-på-ränta-effekten och återinvestera utdelningen.

"Trada" aldrig, du kommer ändå inte kunna slå index på lång sikt. Du kan inte pricka botten och toppen. Dessutom bränns 30% av vinsten på skatt.

Köp aktier i stabila och långsiktigt hållbara företag. Ha realistiska krav på genomsnittlig avkastning.

Investera regelbundet. Månadsspara. Om summan är låg, spara varje månad och köp aktier 1-2 ggr om året för att minimera kostnader i samband med köp.

Fördela investeringen på flera företag för att minska risken men var försiktig att lägga pengar i allt för många företag. Då följer din investering index och du kan lika gärna köpa en gratis indexfond.

En buffert ska aldrig innehålla aktier eller aktiefonder. En buffert ska vara i likvida medel för att kunna fungera just som en buffert.
Fina tipsd^_^b

Kanske fel uttryck med buffert. Har så klart likvida medel på konto också men dessa andra buffert pengar är något som jag egentligen bara skickar iväg och inte anser mig behöva.

Måste fundera vad målet med dessa egentligen är. Bra att ha bara. :wow:
Men en slags buffert är de.
 
Vad är bäst att handla om jag tror på ett väldigt mycket högre oljepris om 10år?
Vilka bolag i kedjan är det aktien sticker mest för om oljepriserna ökar och efterfrågan också?

Förutom att köpa olja eller starta egen oljekälla då :)

Hitta lite tips här men behöver lite tips på bolag att kika närmre på
http://www.wikihow.com/Make-Money-As-Oil-Prices-Rise

Nästa fråga.
Något tips på en stabil liten fond som har som har gått väldigt bra senaste 10åren och ser ut att fortsätta göra det?
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Vad är bäst att handla om jag tror på ett väldigt mycket högre oljepris om 10år?
Vilka bolag i kedjan är det aktien sticker mest för om oljepriserna ökar och efterfrågan också?

Förutom att köpa olja eller starta egen oljekälla då :)

Hitta lite tips här men behöver lite tips på bolag att kika närmre på
[länk]

Nästa fråga.
Något tips på en stabil liten fond som har som har gått väldigt bra senaste 10åren och ser ut att fortsätta göra det?
kolla in simplicity, vissa har rasat... läge att köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.