Hej!
Vi bor i ett 5 år gammalt hus, med ganska liten tomt. Vi vill bygga ut och har fått bygglov för att bygga precis i tomtgräns, eftersom detaljplanen tillåter det. Det är ena alternativet om det ska bli någon sammanhängande trädgårdsbit kvar. Grannen är (såklart) inte så positiv till detta, och inte så sugen på att låta oss ha byggnadsställningar osv på deras tomt. Jag kan inget om byggande och byggteknik, men är det någon här som vet om det ens skulle vara genomförbart att göra en tillbyggnad utan att komma åt från andra sidan? Typ lyfta en hel vägg på plats osv...

Förstår att det bästa vore att få tillträde till grannens tomt, men det kan ju vara lättare om han vet att tillbyggnaden blir av oavsett. Om de känner att de kan stoppa tillbyggnaden genom att inte låta oss få tillträde kan man ju misstänka att de gör det.

Tacksam för råd från personer med mer byggkunskaper... :)
 
Jag är nybörjare och lyckades visst publicera min fråga under fel ämne. Sorry... Vet inte om man kan flytta...
 
Till att börja med så bör du kolla med stadsbyggnadskontoret om det inte finns regler för detta inskrivet i detaljplanen på något sätt. Om planen tillåter bygge i tomgräns så måste det rimligen finnas i regelverket hur detta skall gå till rent tekniskt/juridiskt. Och även för underhåll.
 
Jag skulle INTE bygga mot tomtgränsen.
Även om grannen hade varit positiv från början.

Förr eller senare blir det ett jätteproblem.
Den motvilliga grannen kommer att hitta precis alla trick i boken för att djävlas. Det är inte värt det.
(Vattenspridare mot din fasad, växter som inte får skadas när du skall sköta underhåll osv)

Är det verkligen HELT omöjligt att lämna en remsa på 50-100cm?
 
Och även om nuvarande grannen går att resonera med så kanske han säljer och nästa granne kanske är värre.
 
Mikael_L
Jag håller också med, om att i första hand undvika tomtgränsbyggen.

Vi fick placera garage 1m från tomtgräns enligt detaljplanen. Vi la ändå på några dm extra och satt garaget 1,3 meter från. Allt för att underhållsåtgärder på den sidan ska kunna ske utan jättestora problem.

I princip kan du säkert bygga en vägg på marken, med färdigmålad panel på utsidan och så, sen lyfta och fästa den på grunden från insidan.

Men om bara 10 år så ska den väggen målas om, hur ska du då göra? plocka ner garaget och måla den väggen för att sen sätta upp allt igen?
Det är inte heller helt lätt att gjuta en grund mot tomtgränsen utan att komma över på fel sida under arbetets gång.
Jag kan t.ex. inte se hur schaktningen ska gå till utan att påverka grannens mark en halvmeter eller så, in på hans tomt.
Vidare, dräneringen hamnar på grannens mark, iaf konventionell sådan. Det är kanske en överträdelse. Samma med takets överhäng, det får inte gå in på hans mark.

Så mitt råd i första rummet är att bygga en bit in på egen mark.

Annars...
Surar grannen över detta?
Är h*n helt tväremot eller är det bara lite gnissel?
Vad ser grannen som problem?

Det här är frågorna du ska ställa dig, och erbjuda lösningar på grannens oro.

Måste ni bygga i tomtgränsen känner jag att ni verkligen måste ha grannen med er, annars går det nog inte.
Mitt tips är:
Gjut grund och låt mura upp väggen mot grannen med tegelsten.
Gör pulpettak på garaget som lutar in mot er egen tomt, så grannen slipper snö och vatten från ert tak.
Gör en väldigt liten takfot mot grannen, lej bort detta till en plåtslagare som är duktig och säg till om att det ska vara så bra gjort att det håller i hundra år. Både hantverk och material.
Samma med murningen, instruera att väggen ska vara så bra att man i princip ska kunna lägga upp jord mot den utan att fukt och annat förstör ert garage.

Dra in garaget 1-4 dm på er tomt, begär tomtutsättning så ni inte på något som helst vis riskerar att ni ens är en mm in på grannens tomt (här kommer de där 1-4 decimetrarna in).
Men även takfot och dränering ska rymmas inom er tomt.

"Erbjud" er granne denna smala bit tomt samt väggen.
Han får låta klängerväxter växa mot er fönsterlösa vägg, eller murgröna.
Han kan sätta krokar på er vägg att hänga redskap eller bygga ett verktygsskjul mot väggen.
Yttersidan av väggen blir helt enkelt hans.
Grannen får också bestämma färg på teglet, ifall ni inte sätter tegel på hela garaget.

Men ni måste få tillgång till en meter av hans tomt under byggtiden, som ni givetvis återställer när det är klart.

Nu har ni en vägg som ni inte behöver bry er om på hundra år, och en granne som gav er tillåtelse och förhoppningsvis inte känner sig missgynnad.

Då jag egentligen kan ungefär noll om detta, så får ni bara se det som lite lösa tankar, dvs ungefär där jag själv skulle börja resonera.
Ni får kolla och dubbelkolla allt jag skrivit, både byggtekniskt och lagmässigt osv.
(Kolla t.ex. om tegel är det bästa valet för underhållsfri vägg osv)
 
Jag tycker mig komma ihåg från en annan tråd här någonstans att det finns regler som ordnar det här. I de fall detaljplanen tillåter bygge i tomtgräns, så uppfattade jag det som att då finns det också någon form av servitutsliknande regel i detaljplanen som reglerar hur bygge och underhåll skall kunna utföras.

Det är stor skillnad på situationen om detaljplanen utryckligen tillåter bygge i tomtgräns, eller om man får bygga i tomtgräns i strid med detaljplanen, men som smärre avvikelse.
 
I någon juridisk diskussion här på forumet sades:
"Det är skillnad på att HA rätt och att FÅ rätt".

Som sagt. Att bygga på tomtgränsen (om det nu inte är ett radhus) kan bara sluta illa.
Är det enda utvägen skulle jag hellre sälja och flytta.

Jag har skrapat och målat en träfasad som stod på tomtgränsen.
När grannen var bortrest, i skydd av mörker och med presseningar som samlade upp skräpet.
Och då var ändå relationen till den grannen ganska hyfsad. Även om hon är sinnesjuk.
När den fasaden byggdes var det inga problem. Två arvskiften senare var det ett problem.
 
Redigerat:
Det är kanske inte så konstigt att grannen är orolig, om dennes tomt är liten, liksom TS, att då dessutom får garaget mot söder, vilket kommer att minska möjligheterna för grannen att nyttja sin tomt fullt ut. Man får väl förutsätta att detaljplanen är så genomarbetad, att det finns förbehåll, annars är det nog på tiden den får prövas i domstol. Håller med övriga här, att försök flytta in garaget 1 meter, så har ni själv visat förståelse för grannen. Trots liten höjd på garage, blir det mycket skugga under vinterhalvåret.
 
Tack alla för att ni tog er tid att svara - kloka synpunkter och intressanta tankar! Självklart är det bästa om vi kan komma överens med grannen, men jag ville gärna få lite input från några som är mer insatta än vi själva. Nu var det inget garage, utan en tillbyggnad till huset, vilket gör att vi är begränsade till hur vi kan flytta tillbyggnaden utan att behöva göra för stora ingrepp i det befintliga huset.
 
En fråga, gällande tomtgränser.

Varför krävs det grannens tillåtande vid uppföranden av ex förråd, växthus etc, medans lekredskap som ex "lekborgar" modell jättestora samt studsmattor mdell jättestora kan få placeras hur nära tomtgränsen som helst, och stå ute året om och medför en för vissa mycket högre grad av olägenhet? I mitt tycke borde även dessa "byggnader" falla unde rbygglov, speciellt då de används för "störande verksamhet", om man nu kan kalla lek för det. Förr byggde ju kommunen lekplatser på lite undanskymda områden en bit bort från bebyggelse, men nu är alla kommunala lekplatser så pass eftersatta att föräldrarna tvingas bygga en lekplats på sin egen tomt, inte gärna då så långt från sin egen uteplats som möjligt bara för att slippa allt stoj. Och inte sällan blir grannen som får detta några meter från sitt eget sovrum/uteplats tillvaron störd.
Och nej, det går inte att prata med grannar om dylika saker. Senaste gången jag var hemma hos min dotters hus och skulle säga till grannens ungar att sluta hoppa för vi skulle äta middag (granne har uppfört en större studsmatta 3 meter från min dotters uteplats), slutade det med att grannen sa tilll mig att "jag gör väl för fan vad jag vill på min egen tomt". Min fru fick gå och hämta mig då hon såg hur röd i ansiktet jag blev. Detta efter jag ifrågasatte att varför han av alla ställen på deras 2000m2 stora tomt som består medtadels av gräsmatta inte kunde ställa studsmattan mot ex skogen på andra sidan. Min dotter och hennes sambo har inte sedan tidigare några bra upplevelser av denna granne, inte de andra grannarna heller.

Tyvärr finns det inte mycket att göra i dessa situationer. Men man kan ju undra i ovanstående fall varför det är okej att bygga en lekplats hur nära som helst, men ett växthus eller förråd ska ha myndigheters godkännande.Okej, olika människor har olika saker de anser som olägenheter, men borde det inte i så fall vara lika för alla. Lekredskap som i de flesta fall genererar skrik (alltså inte sandlådor och sånt) samt som håller en viss storlek (min dotter har en häck men studsmattan är högre än häcken) anser jag inte borde få placeras hur som helst i tättbebyggt område.

Steve
 
Off topic

Faran med att argumentera med idioter är att man lätt sänker sig till deras nivå.
Och då spöar de upp en på ren rutin...
(Citerat från nån okänd tänkare)

Eftersom det är en absurd diskussion kan du alltid ta till absurda argument.
Miljöbalken kan vara din vän.

Läs vidare här...
http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00022/Milj_fara_-__r_barn__22591a.pdf

8 exempel på vansinniga tolkningar av miljöbalken i syfte att bråka med grannarna.
 
steve5432 skrev:
En fråga, gällande tomtgränser.

Varför krävs det grannens tillåtande vid uppföranden av ex förråd, växthus etc, medans lekredskap som ex "lekborgar" modell jättestora samt studsmattor mdell jättestora kan få placeras hur nära tomtgränsen som helst, och stå ute året om och medför en för vissa mycket högre grad av olägenhet? I mitt tycke borde även dessa "byggnader" falla unde rbygglov, speciellt då de används för "störande verksamhet", om man nu kan kalla lek för det. Förr byggde ju kommunen lekplatser på lite undanskymda områden en bit bort från bebyggelse, men nu är alla kommunala lekplatser så pass eftersatta att föräldrarna tvingas bygga en lekplats på sin egen tomt, inte gärna då så långt från sin egen uteplats som möjligt bara för att slippa allt stoj. Och inte sällan blir grannen som får detta några meter från sitt eget sovrum/uteplats tillvaron störd.
Och nej, det går inte att prata med grannar om dylika saker. Senaste gången jag var hemma hos min dotters hus och skulle säga till grannens ungar att sluta hoppa för vi skulle äta middag (granne har uppfört en större studsmatta 3 meter från min dotters uteplats), slutade det med att grannen sa tilll mig att "jag gör väl för fan vad jag vill på min egen tomt". Min fru fick gå och hämta mig då hon såg hur röd i ansiktet jag blev. Detta efter jag ifrågasatte att varför han av alla ställen på deras 2000m2 stora tomt som består medtadels av gräsmatta inte kunde ställa studsmattan mot ex skogen på andra sidan. Min dotter och hennes sambo har inte sedan tidigare några bra upplevelser av denna granne, inte de andra grannarna heller.

Tyvärr finns det inte mycket att göra i dessa situationer. Men man kan ju undra i ovanstående fall varför det är okej att bygga en lekplats hur nära som helst, men ett växthus eller förråd ska ha myndigheters godkännande.Okej, olika människor har olika saker de anser som olägenheter, men borde det inte i så fall vara lika för alla. Lekredskap som i de flesta fall genererar skrik (alltså inte sandlådor och sånt) samt som håller en viss storlek (min dotter har en häck men studsmattan är högre än häcken) anser jag inte borde få placeras hur som helst i tättbebyggt område.

Steve
Han ska ha 4m (4.5m om det är en GAMMAL detaljplan) från tomtgräns.
 
Ricken skrev:
Han ska ha 4m (4.5m om det är en GAMMAL detaljplan) från tomtgräns.
Jag är inte så säker på det.
4.5 meter härstammar (väl?) ur brandtekniska krav.
9 m avstånd mellan husen = 4.5 till tomtgräns.
 
llehs skrev:
Jag är inte så säker på det.
4.5 meter härstammar (väl?) ur brandtekniska krav.
9 m avstånd mellan husen = 4.5 till tomtgräns.
'

4.5m stod det i den lag som fanns innan PBL, iom PBL blev det 4m för brandkraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.