Hej!
En liten allmän fråga som dök upp i mitt huvud.

Om man funderar på att ev bygga hus och anlita byggherre/entreprenör så har jag hört att de kan ta ut något entreprenörarvode. Detta ska täcka administration, risk och vinst som jag förstår det.
Hur mycket kan/får/ska detta ligga på tro?

Någon som har erfarenhet av sånt här kanske?
 
Byggherre blir nog du!
En entreprenör kan kallas byggare...

Byggaren tar ut precis så mkt som du betalar.
 
"Byggherre är den som för egen räkning uppför eller låter uppföra ett hus".

Entreprenören tar betalt av dig. Hur han sedan använder dessa pengar, för att täcka administration eller köpa sig en ny bil, det berör inte kunden.

Om du menar att han först ger dig ett pris och sedan plötsligt lägger på någon procentsats på det "för att täcka administration" så är det inte tillåtet. Har du fått ett pris så är det det som gäller.
 
Man pratar ibland om entrepenörsarvode när en byggfirma som jobbar på löpande räkning tar in underentrepenörer. Då är det vanligt att byggfirman tar 10-15% påslag på underentrepenörens faktura. Det skall då täcka administrationen, viss ansvarsrisk (Om UE gör ett dåligt jobb så är byggfirman ändå ansvarig inför kunden).

Löpande räkning kan ju förekomma på tilläggsjobb även om ett hus i huvudsak byggs till fast pris eller totalentrepenad.

Men har du fått ett fast pris för ett jobb så gäller priset (inom de förutsättningar som specas i avtalet), alla kostnader skall vara inkluderade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.