Jag har ett snickeri på ca 50m2 och vill värma upp det mellan oktober till april.
Tanken är att ha grundvärme +5-10 grader och när jag ska jobba i snickeriet kunna dra upp värmen och få ha åtminstone +15-20 grader.

Jag har tänkt mig satsa på en vanlig luftvärmepump som jag önskar ska klara att värma ner till -25 grader. Vad ska jag köpa? Min önskebudget ligger på 10 000 kr och installationen har jag tänkt fixa själv.
 
Skulle inte satsa på en llvp med tanke på din verksamhet. Den kommer att damma igen ordentligt, kör med en byggfläkt när du inte är där och elda i kamin när du jobbar det har jag gjort i min verkstad innan jag byggde vattenburet. Saknar lite att elda i kaminen, blir fin värme och ganska trevligt. Ni i Dalarna har ju träden inpå husknuten så ved är väl inget problem, dessutom snickeri=ved
 
Polarpumpen verkar intressant, tack för tipset!
Okej, dammproblemet hade jag inte tänkt på, men jag har utsug och filter så på ca 1,5 m höjd (där jag antar aggregatet ska sitta?) är det inte så väldigt mycket damm.
Idag kör jag en byggfläkt, lite på 1 kw som underhållsvärme och då kommer jag upp i +2 grader och det kostar en förfärlig massa pengar. När jag är där är det aerotemper på 9 kW och det kostar ännu mer... dessutom klarar inte huvudsäkringarna detta när jag drar på hyvel och spånsug på ytterligare 9 kW och samtidigt ska värma kåken med bergvärme.

Jag är ytterst tveksam till kamin i snickeriet, en enda gnista på ett spånigt golv... I en mekanisk verkstad hade det varit suveränt med kamin, men i ett dammigt snickeri vill jag inte ha något med vare sig gnista eller låga, t o m spånsugen utgör en fara med statisk laddning i rören...
Hur har du gjort vattenburet? Ordinär vedpanna?
 
Nu förstår jag inte riktigt du skriver att det inte finns något damm först sedan skriver du att det kan antändas om man eldar kamin. Jag kan bara säga att efter att ha haft den största llvp så vet jag nu i efterhand bristerna hos en llvp. 1. funkar ok från mars till oktober sedan eller under -5 börjar de dra el ordentligt för att under ca 10-15 minus inte funka alls hade också en norden variant. 2. filtret + lamellerna i inomhusdelen dammar igen ordentligt trots att jag hade den inomhus i bostadshuset inte i verkstan. 3. nedisning på utomhusdelen fryser ihop ordentligt på vintern samt att det bildas ett isberg under utomhusdelen faå tas bort mekaniskt för att inte spränga bort hela utomhusdelen. 4. Ljudet de låter förfärligt gnisslar om plasten och brummar högt både inne och ute man blir tokig tillslut, men det är klart att du skulle ha den i verkstan där kanske det låter ändå. Som sagt jag gillar inte llvp. Försäljarna och reklamen säger en sak verkligheten är en annan, min llvp åkte ut så det bara tjongade om det!
Ja jag har gjort vattenburet system ca 250 kvm med vedpanna i bostadshus och verkstad och sadelkammare med ordinär vedpanna. Se på min profil där finns en bild på separat hus för vedpanna, acktankar och vedupplag.
 
Det finns ett svenskt forum om värmepumpar på internet , där kan du nog få mycket fakta om olika modeller samt hur bra dom fungerar osv.
Själv tror jag nog det kan fungera med värmepump i ett snickeri.
Om man bara tar för vana att rengöra filtrena ofta så bör det nog fungera bra.
Själv värmer jag mitt egna hus med en luft - luftvärmepump.Dock av ett annat märke än den som silversmeden hade.
Min är tyst inomhus , fungerar ner mot -25gr (dom få gånger vi har det) filtren rengörs varje vecka , då det ändå ska städas inne. Om den brusar lite utomhus gör mig inget då det ändå inte är knäpptyst där jag bor.
Det borde inte vara omöjligt att sätta dit mer filter på en inomhusdel så den inte blir igendammad av inkommande luft.
Inomhusdelen bör nog sitta högre än 1.5m upp på väggen , min sitter monterad under innertaket .
/Micro
 
Damm finns det alltid på ett golv i ett snickeri. Men på den höjden en luftvärmepump sitter ska det normalt inte finnas mycket damm, annars har man arbetsmiljöproblem, dvs hemmasnickerier osv kanske inte har spånsug så där borde det bli problem.
Pratade dock med Toshiba och de har en pump som ger värme ner till -30 och filter går som sagt var att byta ut och rengöra. De har installerat ett antal i snickerier.
 
Som sagt tillverkarna och försäljarna säger en sak - verkligheten säger en annan. Silversmeden hade en Mitsubishi gjord för att klara Norden klimat 4,8 kwh som drog max 1kwh enligt tillverkaren, sen kan det ju va så att det går att värma upp en mindre yta med en sådan llvp men inte större än 30 kvm när det är kallt -10 grader C. En annan sak kanske skulle vara att isolera mycket så det inte behövs speciellt mycke värme.
 
Nu har jag en IVT installerade och i drift på 10 grader underhållsvärme sedan november 2011. Jag värmer upp 60 kvm dåligt isolerat snickeri och även om det inte är daglig verksamhet har jag innedelen två meter från min stora dammande justersåg. Förvisso har jag spånsug och filteraggregat i taket, men inte en chans att luftvärmepumpen har dammat igen. Jag har dammsugat innedelens filter 2-3 gånger i månaden och det är bara ett tunt grått skikt, knappt synbart.
Så nej, det är inga problem med luftvärmepump i snickeri.
Däremot kanske svårt i ett dammigt hem med en massa textiler och husdjur. Kanske dags att dammsuga, dammtorka och kasta ut jycken och undelaten? ;-)
 
Du kommer att få ett mycket bättre COP-värde om du skippar underhållsvärmen och kör på 18 gr eller mindre ,om det går.
 
Har en toshiba från polarnissarna, upp till 150 m2 den fungerar strålande, dock har den som mest gått i 10 minus men den värmer hela huset, 1,5 plans villa på 125 kvm, 22 grader bottenplan 19 uppe....

Mvh Mathias
 
Västerhaninge 17 skrev:
Du kommer att få ett mycket bättre COP-värde om du skippar underhållsvärmen och kör på 18 gr eller mindre ,om det går.
Detta påstående återkommer emellanåt. Jag undrar hur det kan komma sig. Normalt ökar COP för en värmepump när temperaturdifferensen minskar. Varför skulle det bli motsatt här? I alla händelser lär väl inte en eventuell skillnad i COP tillnärmelsevis äta upp skillnaden i erforderlig effekt?

Erik
 
Ja detta var intressant! Borde jag inte rimligtvis få en större energiförbrukning om jag lägger mig på 18 grader? (Det är dumt med IVT, antingen finns det 10 grader underhållsvärme eller så är nästa steg 18 grader och uppåt...)

Jag skulle gärna lägga mig på 18 grader, men om jag kan få lite mer fakta kring det där med COP och utläggen ovan?
 
Med underhållsvärme på 10 grader så är det risk för ihopfrysning när det är riktigt kallt. Anledningen är att upptiningen tar värmen inifrån huset och är det då bara 10 grader inne och minus 30 ute så orkar pumpen inte avfrosta sig.
 
Jag inbillar mig att man generellt bör vara försiktig med att lämna en luftvärmepump längre perioder utan tillsyn just på grund av nedisningen, och det var inte vad jag ifrågasatte. Västerhaninge 17 skrev att man får mycket bättre COP om man inte använder underhållsläget.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.