Var hos en kund idag för att felsöka en oljepanna som inte funkade. Märkte då att det inte fanns spänning fram till pannan och kunde konstatera att fler saker inte fungerade.
När jag gick vidare med detta så kunde jag se att huset saknade en inkommande fas. Huvudsäkringarna var hela, så felet ligger utanför huset någonstans.
När jag mätte på var fas för sig så fick jag pendlande 40-50V på L3. Betyder detta att det är glapp eller ett begynnande avbrott någonstans på vägen? Om någon säkring på el-leverantörens sida har gått, borde inte spänningen vara så gott som noll?
Om jag mätte mellan faserna fick jag 400V mellan L1 och L2, men 230V mellan L2 och L3.
Huset ligger ute på landet, så jag vet inte om någon närliggande granne har samma fel.

Nu är det inte jag som ska avhjälpa felet, kunden har ringt el-leverantören, men jag slänger ut frågan av ren nyfikenhet. :)
 
Du har en fin modärn multimeter förstår jag .....

Ja allt tyder på att en säkring har gått hos elleverantören .. eller iallafall innan på nätet från där du var...

Det du mätte är antagligen induktions spänning i ledningen pga att den ligger intill andra ledare med spänning i ...
Multimetern har högohmig ingång, belastar knappt det man mäter.... hade du haft ett gammalt visarinstrument hade den troligen visat noll..

Kan även ha varit så att det har varit två eller trefasbelastningar på i fastigheten där du var som ledde tillbaks spänning i den "osäkrade" fasen

När du råkar ut för såna här konstigheter kan du koppla in tex en liten 230V lampa parallellt med dina mätprober. som belastning... då ser du direkt om det bara är induktion i ledningen...
PS. har själv blivit lurad av det vid ett par tillfällen i andra sammanhang men vid "öppen" ledning DS.
 
Redigerat:
Min första tanke är inducerad spänning? och att det är avbrott/säkring gått på 3dje fasen.
 
BG.s skrev:
När du råkar ut för såna här konstigheter kan du koppla in tex en liten 230V lampa parallellt med dina mätprober. som belastning... då ser du direkt om det bara är induktion i ledningen...
Av ren nyfikenhet undrar jag hur en sån här mojäng hade reagerat i ovanstående fall.

17-031_l.jpg
 
Den "mojängen" skulle jag rekommendera dig att slänga i soptunnan och skaffa en med bättre isolation, en del av de stoppades för försäljning och jag förstår varför, plasten spricker, testpinnarna lossnar o s v.

/Kent
 
Är det bara 1-faslaster inblandat så skulle det visat noll volt teoretiskt, men är det 2 o 3-faslaster oxå så kommer ju de som sagt att leda över till fasen med trasig huvudsäkring.

Spänningsprovare för proffs och även amatörer:
fluke-t140-voltage-tester-2365.jpg
 
Redigerat:
Mikael_L
Blindnit skrev:
Av ren nyfikenhet undrar jag hur en sån här mojäng hade reagerat i ovanstående fall.
Jag är inte helt säker, men jag har för mig att de där mätpinne-testarna har relativt låg inimpedans så att problemet inte uppstår med att man mäter på induktivt eller kapacitivt kopplade spänningar istället.
 
snickarboden skrev:
Den "mojängen" skulle jag rekommendera dig att slänga i soptunnan och skaffa en med bättre isolation, en del av de stoppades för försäljning och jag förstår varför, plasten spricker, testpinnarna lossnar o s v.

/Kent
Tja, nu tog jag bara en bild som visade vad jag menade.
Menade såna provare i allmänhet.
För enkelhetens skull kan vi låtsas att det är en fungerande.
 
Mikael_L
Snaggletooth och andra, visst är sådana där spänningsprovare mindre känsliga gentemot induktivt kopplade spänningar? (än multimetrar)
 
Om det skall kunna vara induktivt eller kapacitivt kopplad spänning krävs väl att fasen är helt obelastad. En enda tänd lampa i huset på den fasen räcker för att döda den. Jag tror mer på en last ansluten mellan faser i detta fall.

Erik
 
Mikael_L skrev:
Snaggletooth och andra, visst är sådana där spänningsprovare mindre känsliga gentemot induktivt kopplade spänningar? (än multimetrar)
Jepp, ingångsimpedansen är betydligt lägre.
 
För att inte behöva tveka på om någon överliggande säkring löst ut, behöver man bara mäta korrekt. Det går bra med vilken tvåpolig provare som helst och även högimpediva multimetrar odyl.

Felet är att man ofta mäter faser mot jord eller nolla, om man istället mäter L1-L2, L2-L3, L1-L3 kan man inte misslyckas, alla ska ju då vara i princip lika och i närheten av 400V. Inga spökspänningar eller blandade laster kan luras då och vilken mätare man använder är i stort betydelselöst.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
För att inte behöva tveka på om någon överliggande säkring löst ut, behöver man bara mäta korrekt. Det går bra med vilken tvåpolig provare som helst och även högimpediva multimetrar odyl.

Felet är att man ofta mäter faser mot jord eller nolla, om man istället mäter L1-L2, L2-L3, L1-L3 kan man inte misslyckas, alla ska ju då vara i princip lika och i närheten av 400V. Inga spökspänningar eller blandade laster kan luras då och vilken mätare man använder är i stort betydelselöst.
Det är sant.
Men att skicka lekmän på att mäta fas-fas är ju inte lika enkelt.
Jag skulle säkert kunna instruera morsan över telefon att mäta på ett vägguttag, men knappast hur hon ska bära sig åt att mäta över fasskenorna i centralen.

Kanske spisens perilex-uttag då, ...kanske...
 
Mikael_L skrev:
Det är sant.
Men att skicka lekmän på att mäta fas-fas är ju inte lika enkelt.
Jag skulle säkert kunna instruera morsan över telefon att mäta på ett vägguttag, men knappast hur hon ska bära sig åt att mäta över fasskenorna i centralen.

Kanske spisens perilex-uttag då, ...kanske...
Nej det kan ju vara lite värre att mäta så precis som du säger. Men det finns ett ställe där man oftast både säkert och enkelt kan lyckas, och det är mätarsäkringarna. Har man inte propphuvar med mäthål kan man byta till såna, då blir det riskfritt och enkelt att mäta. Erfarenhetsmässigt är det ju ofta även här det löser ut och skapar fenomen och förvirring.
 
Så sant så sant...

Fick tag i ett par riktiga testmejslar för ett par år sedan ... dom luras definitivt inte av induktion *leer*
Gamla hederliga klunsar gubbarna på elverket hade runt halsen förr i tiden , från wibre i tyskland
svarta med orange i nosarna

Ujujuj det är nostalgi det... farsgubben hade ett par såna förr i tiden... nu har jag ett par i nyskick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.