Vi har et hus fra 1920 med en panna fra 1964, så det er på tide med en fornying, men til hva?

Når det gjelder oppvarming av huset i dag gjöres det kun med el, da oljebrenneren er kass. Huset er på 264 kvm og jeg tror vi kommer til å bruke ca 30.000 kWh el i året (Vi flyttet hit i sommer, så vi har ikke fasiten för om 6 mnd).

Köket på 30 kvm har el-varmeslingor. Det samme har jeg blitt anbefalt til vårt nye bad på övervåningen på 13,5 kvm. Resten av huset varmes opp av vannbårent system med gamle elementer på veggene.

Ifölge den lokale VVS-affären vil en ny pelletsbrenner med mater koste 65.000,- mens boring og innstallasjon av bergvarme vil koste mellom 100.000,- og 130.000,-

Er det noen som har synspunkter og argumenter for det ene eller det andre, bortsett fra at pelletsbrenner er billigere i innkjöp, mens bergvarme er billigere i drift? Er både pelletsbrenner og bergvarme så bra som det sies?

Zala
 
Hej!

Bervärme eller pellet är nog beroende på hur mycket tid man vill lägga på sina värmebehov. Bergvärme är naturligtvis väldigt smidigt och underhållsfritt, men nackdelen är väl priset för en installation jämfört med en pelletsanläggning. Att bervärme är effektivt råder det nog inte så mycket tvekan om, men pellets har ju väldigt bra verkningsgrad också. I vårt fall så valde vi pellets mest pga priset, då vi renoverar ett relativt nyinköpt hus och ville ha pengarna till annat. Vi var också i en annan sitts än du, vår panna var nämligen från 1999 och kördes med olja när vi tog över huset. Tiden vi lägger på att sköta anläggningen är ca 20minuter i veckan eller varannan nu på vintern för att sota ur pannan och brännaren. Vi hade säkert klarat oss med att sota ur 1 gång i månaden. Men nästa gång det är dags att byta uppvärmningssystem så lutar det nog åt berg eller jordvärme samt någon form av solpanel.

Sök lite här på forumet så kommer du hitta mängder av information ang olika uppvärmningsalternativ. Antar att du är från Danmark och undrar om ni har som vi här i Sverige där man oftast kan få gratis energirådgivning av sin kommun? Det är ju ett bra sätt att få information om vad som kan passa just dina behov.

Lycka till! ;)
 
Först kan jag säga att elvärmeslingor borde vara att föredra i badrummet för att få varmt även sommartid.

Du har ju klart för dig vad alternativen kostar, alltid bra att samla så mycket information som möjligt. Jag skulle  satsat på bergvärme till det huset, rätt dimensionerad och monterad av installatör med bra referenser och till fast pris.

En ny pelletsanläggning är säkert inte heller fel men den är ju inte lika självgående, mer arbete och skötsel.
//Frank
 
Gutte skrev:
Antar att du är från Danmark och undrar om ni har som vi här i Sverige där man oftast kan få gratis energirådgivning av sin kommun? Det är ju ett bra sätt att få information om vad som kan passa just dina behov.

Lycka till! ;)  
Takk for svar, begge to.

Jeg er fra Norge, men flyttet til Sverige i juli. Så vidt jeg vet får man ikke bare gratis rådgivning i Norge, men også en viss ökonomisk stötte til å innstallere bergvarme. Det får man ikke i Sverige, eller?

Jeg har forresten allerede snakket med kommunen her jeg bor og da jeg spurte om råd til hva jeg skulle velge av pelletsbrenner eller bergvarme, fikk jeg bare beskjed om å bytte fönster og isolere vinden. Dessverre så vil ingen av delene hjelpe meg når pannan ryker.

Når dere sier at pelletsbrenneren behöver mer arbete. Hva mener dere da? Til rengjöring og mating? Eller er det noe annet, som jeg ikke har tenkt på?

Angående bergvarme, så sies det at det er viktig å dimensjonere rett. Da antar jeg at dere mener dypt nok borrehull og kraftig nok pumpesystem. Hvor stort pumpeaggregat behöver vi til 264 kvm stort hus og 30.000 kWh i året? Noen som vet.

Vel, dette blir ikke aktuelt för om et år, hvis pannen holder, men jeg tenkte jeg skulle forsöke å sette meg litt inn i det hele allerede nå.

Zala
 
Hej

Även jag kör med Pellets. Det man skall tänka på är:

1. Man får lägga litet tid på uraskning. I mitt fall handlar det om ca 20min/v eftersom jag har en oljepanna som inte är optimerad för pellets (väldigt litet askutrymme). Skaffar man en pelletspanna så är dessa väldigt mycket mer optimerade.

2. Man bör ha plats för ett bulkförråd som kan ta emot 3 ton pellets, dvs minst 6 kubik, något större plats än en oljetank tar. Detta för bästa ekonomi och för att slippa hantera säckar.

3. Pelletseldning ser till att skorstenen är varm vilket ger bättre klimat i källaren och om man har självdrag i huset så funkar den också bättre med varm skorstensstock. Det gäller också miljön på vinden. Många som installerat bervärme kommer att få problem när skorstenen inte längre är varm, inte bara att skorstenen i sig inte mår bra. Det gäller iofs om man bara kör med elpatronen också.

4. Pellets är miljövänligt - förnyelsebart biobränsle.

Kolla för övrigt på pelletsforumet http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1&sid=2707e9cd77ee2891f237c35679615e6a

Mitt beslut fattades också mycket på att vi hade en panna som var OK (det var oljetanken och priset på olja som var utlösande faktor) och investeringen för bergvärme skulle aldrig löna sig jämfört med pellets. Jag når breakeven på under två år jämfört med olja. Då har jag räknat in brännare och installation (27000) demontering och bortforsling av oljetank (5000) och bygge av bulkförråd (ca 4000).

Skulle jag börja från scratch så skulle det bli en ren pelletspanna.

Nu får förespråkarna för bergvärme säga sitt.

/Martar
 
Några funderingar ...

Har du komit så långt att era kvarvarande alternativ är bara bergVP och pellets?

Jag tycker också som energirådgivarna indikerade att du skall ta ett helhetsgrepp nu. Annars risk för att bygga fast sig för minst 10 år framåt.

Spara, dvs att få ner antalet kWh som erfordras i huset, är ett ofta bortglömt alternativ (finns givetvis inte med i de glassiga annonserna)

Energibehovet du indikerade låter lågt för ett så pass stort och äldre hus. Det indikerar i så fall att det är ombyggt/tilläggsisolerat/har nyare fönster osv
Är någon förändring aktuell som typ byte av fönster, tilläggsisolerning så skall det med i förutsättningarna nu. Visst får man ROT pengar för sånt, i vissa kommuner kanske klimp (hjälp! kan ej men bör undersökas för de olika alternativen)

Vad skulle det kosta att blåsa lösull på vinden och hur mycket (kWh) tjänar du på det? (Troligen en bättre investering än att gå upp mosvarnade i effekt och förbrukning för alla alternativ utom vedeldning)

Hur är det med ventilationen? Förmodligen självdrag och det har man råd med bara om man eldar med ved. Nämdes lite vad som händer om du slutar elda, dvs att skorstenen blir kall och du måste sätta in extra element (och kanske ventilation) i källaren.

Ett FTX aggregat bör finnas med från början, hus, hälsa och plånboken mår bra av det. Hur ser din energiförbrukning ut efter det?

Sen är det lite? (mycket) tycke och smak och hur man räknar eget arbete som avgör efter att man tagit in åtminstone 3 seriösa offerter från de olika alternativen.

...i all hast

 
Zala:

En sak till att ta med i beräkningen:
Hur är ditt hus byggt idag?
Finns källare med pannrum eller annan lösning.
Bygger ventilationen på självdrag?
Radiatorsystem, troligtvis ja då enrörs eller tvårörssystem?

Detta har betydelse då man väljer uppvärmning.
Bergvärme ställer helt andra krav på huset/ägaren än vad pellets gör, oftast förändrar man de basala funktionerna huset var tänkt att fungera med.

Det kan vara:
Självdrag via murstock, vid bergvärme försämras självdraget i murstocken = försämrad inomhusmiljö.
Lösningen kan vara att installera någon form av forcerad ventilation.

Fuktig källare. Om man har pannrummet ihop med källare och plockar bort värmepannan så stiger fuktigheten i källaren mycket. Extra element och en avfuktare löser detta, men räkna då med större uppvärmningsyta och merkostnad i inköp och drift av en avfuktare.

 
Tack, för alla svar. Jeg lärer meg stadig litt av dette, men har lite nya frågor til er, som jag hoppas at ni kan hjälpa mig med:

Vad är et Ett FTX aggregat?

Hur stort måste rummet vara för att få plass med en pelletsbrännare och en matare?

Hur lenge reknar man med at en pelletsbrännare och en varmepump holder?

Ni som frågar om hur mitt hu är bygd:
-Pannrummet er et lite tilbygg på huset og ligger inte i källaren, men på nedre våningen.
-Vi har bare en krypkällare.
-Skorstenen går altså inte genom vinden.
-Det er ingen ventilation, forutom självdrag.
-Huset är tilleggsisolerad i golv i matsal och vardagsrum på nedre våningen, ca 50 kvm
-Dom flesta fönster är gamla.

Vi skall bytta ut alla fönster och eventuelt också tilleggsisolera vinden så småningom, men jag tror att det er viktigare å konsentrere sig på värmekilden först, siden pannan är från 1964. Den går vel på övertid nu, eller vad?

Zala
 
Några frågor kan jag iaf svara på:

Vad är et Ett FTX aggregat?
En värmeåtervinningsanläggning där Frånluften
värmer upp Tilluften.
Se t.ex följande tråd för lite länkar:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1094787966

Hur stort måste rummet vara för att få plass med en pelletsbrännare och en matare?
Inte speciellt stort om du bara ska ett förråd som räcker
någon dag..
Men eftersom du överväger VP så antar jag att du inte vill ha allt för mycket underhåll och då finns även alternativet med pellets i bulk som är smidigt
= sprutas in i ett förråd från en lastbil ung. som olja(kräver dock betydligt större "pelletstank"än motsv. olja).
Annars är alternativet pall-leverans med pelletssäckar.

Vi skall bytta ut alla fönster
Om ni ska byta ut alla fönster så blir huset garanterat mycket tätare = sämre självdrag, så då bör ni nog antingen tänka på att installera extra tilluftsventiler alternativt överväga mekanisk ventilering - då lämpligen FTX.

Personligen så tycker jag att FTX är suveränt och är ett måste. Alltid fräsch luft, möjlighet till pollenfilter mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.