Hej!
Rev nyligen ned några kvm gips i hallen. Den satt direkt på en gammal putsvägg som dessvärre ser så illa ut att det enda alternativet är att riva ned putsen också (sekelskifteshus med kalkputs). Putsen sitter på en vägg av riktigt bastant råspont (ca 200 x 50 mm) och däremellan ett "putsnät" av vassrör. En enkel och billig lösning här kanske vore att dra ned putsen och sätta ny gips direkt på brädorna... Men jag vill mycket hellre ha putsväggen kvar!
När jag sökt i forumet kring detta med att putsa på trä har det i regel handlat om fasaden och det skall till med asfaltspapp, luftspalt m.m. Med tanke på att man kring sekelskiftet lyckades putsa direkt på råsponten (nu talar jag om mina innerväggar), vore det väl gå att göra om samma sak, fast med modernt putsnät och bruk?.. Eller?
En tanke som slog mig angående det praktiska i detta förfarande är att det ju blir svårt att sätta träribbor som man river putsen utefter. Det är på detta sätt jag har lyckats få en putsvägg att bli rak och jämn - men med tanke på att råsponten i sig inte sitter helt jämt, kommer inte träribborna bli det heller - vilket i sin tur borde leda till en ojämn putsvägg som resultat. Tänker jag fel? Eller är det så att man helt enkelt måste putsa på "frihand"?
 
Sätta gips och sen putsa med gipsbruk? Enklare att jobba med och man skiter inte ner lika mycket.
 
Gipsputs på gipsskiva ey... Det kanske kan se bra ut! Känner inte till den barianten, men kan man putsa med ett ytterst tunt skikt då? Om man ändå måste putsa upp nån centimeter tjock puts blir det ju ändå ganska besvärligt.
 
Hej.
Gipsputsetn kan du jobba med i lager 0,5 till 5 cm så du kan ju välja mellan att laga den befintliga putsväggen el sätta ny gips.
Gipsputsen kan du köra med en bredspackel och även köra i flera omgångar. När du spacklat en hel vägg kan du dra över hela väggen med en murarborste som du doppar i vatten. Du får en juste struktur. Avsluta med att måla i valfri färg. Själv har jag kört med silikatfärg i tre omgångar då jag tror att silikatbindern förstärker materialet lite.
Lycka till!!
 
OK, tack!
Känns bra att samla lite idéer på lösningar som man kan klara av på egen hand. Eftersom det sänkta taket ska bort så kan det nog bli ganska många kvadrat som måste fixas till och om jag tvingas anlita hantverkare för att återställa väggarna kan det nog bli dyrt... Sen måste jag beklaga mig över hur man kan bli helt förbluffad över VARFÖR i helvete man på 70-80-talet renoverade gamla fina lägenheter genom att smälla upp gipsplattor rakt på en dålig putsvägg och dessutom sänkte taket en halvmeter med reglar och ännu mera gips. Den väggen som är omputsad är bara omputsad upp till gipstaket. Kunde man inte ansträngt sig bara lite till och putsat ända upp till taket??
 
K
Varför putsa nåt som ändå inte skulle synas? Alltid en kostnadsfråga...
Fundera hur du hade gjort om du var fastighetsägaren...
 
Har inga större åsikter om material osv men har själv funderat på hur jag eventuellt ska få till jämna källarväggar i framtiden och det här blir lite av samma problem.
Min tanke är att man borde kunna sätta reglar mellan golv och tak i lod intill väggen och sen använda en bräda som är urjackad i hörnen och dra med den längs reglarna för att se hur man ligger till.
 
Hm, låter ju som en listig idé, åtminstonde i teorin. Ska ta med det i mina grubblerier som ett alternativ till ny gipsskiva med gipsputs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.