Har en stor sten vid badplatsen vid sommarstugan. Hur skall jag få bort den utan 220 volt? Finns det motordrivna slagborr som borrar i sten? Har ett aggregat som ger 600 watt, man det finns väl ingen maskin som bara kräver 600w? Vad göra??
 
Ska du borra hål för att spränga?
När jag gjorde lumpen hade vi bensindrivna bergborrar; riktiga vidunder. Jag har faktiskt sett sådan till salu på Överskottsbolaget. Det borde finnas något liknande att hyra.
 
Hur stor är den? Hur djupt ligger den? Vilken form har den?

Är det bara en sten och inget klippblock skall man inte förakta metoden med några spett och ett gäng kompisar. Om du spränger, hur hade du tänkt frakta klippblocksfragmenten från platsen?
 
Cobra är svaret på mina problem. Dax att börja borra...
 
Hur gjorde dom när inte ström fans.... ;)
 
Stor sten är relativt, men man kan lyfta tiotals ton med domkraft, gräva lite först, om man nu inte har tillfälla att skjuta itu den. När denn väl är uppe kan en traktor ta den på släde, ifall terrängen tillåter. Ska den långt måste rejäla doningar användas, om man inte gör som på Pharo´s tid.

En som kan och får spränga sten, har väl hanterat ett bergaborr, eller vet var ett lämpligt kan annskaffas.
 
Hyrde Cobra hos Cramo förra sommaren för att spräcka några stenar som var för stora för att flytta. Tar lite tid att borra men den gör jobbet. Hade en 35 mm borr om jag minns rätt. När du har borrat hålen är det bara att blanda snigeldynamit (tex Snigamit som säljs på Cramo eller Demex som säljs på byggvaruhuset) och fylla hålen. Sedan tar det 1-2 dygn innan det spricker.
 
smiler skrev:
Hur gjorde dom när inte ström fans.... ;)
Man slog med en slägga på ett borr. En (eller flera) slog medan en man höll i borret och vred det lite för varje slag. På detta sätt kunde man borra flera meter djupa hål. Sedan slog man i kilar för att spräcka berget.
 
andersmc skrev:
Man slog med en slägga på ett borr. En (eller flera) slog medan en man höll i borret och vred det lite för varje slag. På detta sätt kunde man borra flera meter djupa hål. Sedan slog man i kilar för att spräcka berget.
Sedär då har ni nästa sommar räddad då ;)
 
andersmc skrev:
Man slog med en slägga på ett borr. En (eller flera) slog medan en man höll i borret och vred det lite för varje slag. På detta sätt kunde man borra flera meter djupa hål. Sedan slog man i kilar för att spräcka berget.
men det var väl innan det fanns gym ;)
 
Ja, Cobra är svaret. 30 kg. Har själv borrat ca 100 hål med 35 mm borr mellan 15 till 40 cm djupa hål. Markstenar, Mellan ett hål till ca 25 hål i den stösta stenen. Det beror mycket på vilken typ av sten man ska borra i. Vissa är hårda och sliter på borren och den tappar skärpan efter ca 20 hål. Ta en extra borr. Inte längre än 40 cm, det blir bök att borra om du inte är två meter lång. Undeskatta inte maskinen, den är bra. Den drar också mer soppa än man tror. En dag ca 6-8 liter, så det räcker inte att bara ta med en 5 liters dunk miljösoppa med 5% oljeblandning. Min erfarenhet gällande större stenar är att borra tätare och verkligen spricker åt alla håll och inte i "skivor".  Bygg också ett "T-kors" som har hål för att sätta borren i så att den inte börjar vandra om man ska borra snett in i stenen.Snigel är dyrt och ligger på ca 350:- för 4 kg ink. moms och det går åt ca 1,7 kg per meter. Passa på och borra för ev. framtidsprojekt ocksså. Det är lite bök i början innan tekniken kommer, sedan går det av bara farten. Belöningen är ett par kalla öl efter arbetet. Skyddsglasögon damskydd och hörselskydd är ett måste. Skyddsskor kan också vara bra om man slinter med borren.
 
Är stenen en liten stor sten :surprised: så funker det bra att gräva lite runt den och sen fylla på med torr och fin sand. Sen tar du ett spett och juckar för allt du är värd. Sanden kryper då in under stenen och lyfter upp den.
Men som sagt är det en stor stor sten så klar du nog inte att rubba den.
 
Jag skulle testa att elda en riktig brasa på stenen och sedan hälla kallt vatten på. Så gjorde man i gruvorna för. Kolla Falu Koppargruva.
 
Numera finns det vissa som spräcker sten med hjälp av vatten! På det viset kan man få bort sten på platser där man tex inte kan spränga. Lär vara ganska hyggliga priser för vanliga villaägare också. Kommer just nu bara på namnet på en, "Grubb & Co" i Fegen, Halland, men det finns fler.
 
Gräv ett stort hål precis bredvid stenen och putta i den--Borta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.