Skall montera ett antal eluttag i köksön, och det mest naturliga skulle vara att fälla in dem i bänkskivan - alltså riktade uppåt.
Är det någon som tycker det verkar vara ett elsäkerhets problem att göra så, eller har fler sett det som en bra lösning?
Letar efter lockförsedda uttag i rostfritt, någon som har några tips?
Att montera eluttag på sidorna av köksön är inget alternativ, eftersom kaffekvarnar och kaffemaskiner skall stå permanent på köksön. Vill inte ha en mängd sladdar hängande över kanten.
 
ja... är ingen expert (elektriker)... men tycker inte det låter varken smidigt eller snyggt faktiskt, hellre en sladd över kanten än ett uttag på bänkskivan skulle jag säga.... men kan ni inte sätta uttagen inuti köksön och borra hål i bänkskivan där sladdarna får gå ner, sen komplettera med ett uttag i sidan där ni kan ansluta tilfälliga apparater.
 
Det blir ju väldigt jobbigt ifall det kommer vatten i uttaget eftersom det isf rinner ner i dosan,
och då måste du skruva isär den för att kunna torka upp det.
 
Kan inte tänka mig att en behörig elektriker går i god för en dylik lösning. Låter inte som någon bra idé alls.

Jag skulle montera uttagen inne i köksön vertikalt och ha lock med hål i för sladdarna. Sålunda går kaffebryggarens sladd snyggt ned i köksön och de få tillällen du behöver koppla ur den får du lyfta plastlocket med sladden för att komma åt uttaget.

Vanliga kontorsbord brukar ha den lösningen för alla datasladdar mm.
 
Jamen självklart! :D

"montera uttagen inne i köksön vertikalt och ha lock med hål i för sladdarna."

Det måste ju vara den smidigaste lösningen!
Tack!
 
Ulf_RTCW skrev:
Skall montera ett antal eluttag i köksön, och det mest naturliga skulle vara att fälla in dem i bänkskivan - alltså riktade uppåt.
Är det någon som tycker det verkar vara ett elsäkerhets problem att göra så, eller har fler sett det som en bra lösning?
Letar efter lockförsedda uttag i rostfritt, någon som har några tips?
Att montera eluttag på sidorna av köksön är inget alternativ, eftersom kaffekvarnar och kaffemaskiner skall stå permanent på köksön. Vill inte ha en mängd sladdar hängande över kanten.
Jag håller med åsikterna om risken att spilla vatten i uttagen o.s.v..... Finns det *ingen* vertikal yta som lämpar sig för att montera uttagen på ? Går det inte att krysta fram en yta, t.ex. genom att ställa nån slags "pelare" eller liknande ? "Kryddhylla"?

Lösningen med uttag innanför en lucka är väl också tveksam, en kaffebryggare drar väl i alla fall en kilowatt eller nåt sånt, och en kabel som kommer i kläm i en lucka är faktiskt en potentiell brandfara (när våffeljärnet åkt fram och sedan undan igen för 75e gången kanske man inte är lika noga med att inte klämma kaffebryggarsladden i luckan man måste öppna och stänga hela tiden).
 
Efter att ha pratat med en elektriker blir det nog att jag håller fast vid min ursprungliga idé. :)
Det är helt OK att montera uttagen horisontalt, jämför tex med de golvmonterade eluttag som monteras liggande och är vanliga i kontorslandskap och offentliga byggnader.
Elektrikern som sålde elmatriel ansåg i alla fall detta, få se vad elektrikern som monterar säger.

Det kommer att bli en kapslad, sköljtät modell med lock. Eljo har vita, men jag skall leta vidare efter rostfria.

Idén med lucka hade varit det bästa, eftersom då kan man även få undan sladdarna, men vid närmare koll inser jag att vitrinskåpen under köksön ställer till det för mig. Finns inte plats helt enkelt!
Hade redan ritat "lock" i metall att fälla in i arbetsbänken, med urtag för sladdar. Hade blivit snyggt!
 
yxis skrev:
"Finns det *ingen* vertikal yta som lämpar sig för att montera uttagen på ? Går det inte att krysta fram en yta, t.ex. genom att ställa nån slags "pelare" eller liknande ? "Kryddhylla"?
Hade faktiskt tidigare tänkt montera uttagen i "pelare", som jag trodde behövdes för att stödja en 12mm glasskiva som jag har stående lodrätt i köksön. Glasskivan avdelar spisdelen från andra halvan av ön.
Men nu när jag monterat skivan är det uppenbart att den inte behöver något stöd, sitter som gjuten bara genom infällningen i bänskivan! Köksöns arbetsyta ser "läckert" ren ut.:D
Får försöka publicera en bild så tror jag nog ni håller med mig om att infällning i skivan blir snyggast ;)
 
Kanske en sån här skulle passa??? Ett alternativ till pelar varianten i alla fall. Hmmm.. tyvärr ser man inte om själva locket har en utsida av rostfritt.
33001.jpg
 
Jag skulle nog vilja påstå att din elektriker har fel. Detta är inget solklart fall men man skall välja placeringar i enlighet med skydd för person husdjur och egendom. I ett kök händer det juh faktist rätt ofta att vatenn rinner ut på en bänk, detta kommer då att rinna ner i uttaget vilket inte är bra ur någon synvinkel. Att det är godkänt i vissa andra sammahang beror på att det just är andra sammanhang.
 
Jag har installerat uttag i golv med brunnen uppåt, men dessa uttag var så pass kapslade. och man var tvungen att använda en speciell gummitätning runt kabel o stickpropp att den blev hur stor som helst.

Men detta skulle aldrig passa i ett kök. (isåfall under en uppvärmare i ett grovkök) typ skolkök.
 
fooney skrev:
Jag har installerat uttag i golv med brunnen uppåt, men dessa uttag var så pass kapslade. och man var tvungen att använda en speciell gummitätning runt kabel o stickpropp att den blev hur stor som helst.

Men detta skulle aldrig passa i ett kök. (isåfall under en uppvärmare i ett grovkök) typ skolkök.
Oj, ska man alltså ha någon specialare kring kablarna man ansluter i sånahär golvuttag ? Jag har använt sådana i en affärslokal och där användes alltid vilka vanliga skarvsladdar som helst.

Såhär i efterhand måste jag säga att den elinstallationen var iaf just med avseede på golvuttagen tveksam, för den gjordes i början av 80talet och hade jordade golvuttag och alla andra uttag var ojordare (torr inomhusmiljö o.s.v.). Golvuttagen borde rimligtvis varit ojordade de med. Å andra sidan fuskades det med jordade stickproppar på ojordade grendosor till de golvuttagen så det gick ju på ett ut, tänk att två regelbrott nästan kan ta ut varandra :)
 
yxis skrev:
Oj, ska man alltså ha någon specialare kring kablarna man ansluter i sånahär golvuttag ? Jag har använt sådana i en affärslokal och där användes alltid vilka vanliga skarvsladdar som helst.

Såhär i efterhand måste jag säga att den elinstallationen var iaf just med avseede på golvuttagen tveksam, för den gjordes i början av 80talet och hade jordade golvuttag och alla andra uttag var ojordare (torr inomhusmiljö o.s.v.). Golvuttagen borde rimligtvis varit ojordade de med. Å andra sidan fuskades det med jordade stickproppar på ojordade grendosor till de golvuttagen så det gick ju på ett ut, tänk att två regelbrott nästan kan ta ut varandra :)
Ja tror det iallafall, och det var krav på JFB över dessa uttagen med komm jag ihåg, å det var några år sedan.

Ja det stämmer då ja :)
 
Ville bara berätta att även elektrikern som drar elen tyckte det var OK att fälla in uttagen i bänkskivan, så nu det blev den lösningen.

pix02.jpg

Jag förstår vad ni menar med risken att utspillt vatten rinner ner i uttagen, men även om uttagen är nedfällda i bänkskivan, sticker ju ram och uttag upp ca 1 cm. Det skall till en ordentlig flod för att vatten skall rinna ner.
Jag har ändå köpt sköljtäta uttag, IP44, Gira rostfria med lock. Eftersom det dessutom är kaffemaskiner jag skall använda uttagen till, har jag kopplat på en 60-minuters timer (sitter på sidan av köksön) så uttagen är bara strömförande när timern är påslagen.
 
...och du har NATURLIGTVIS (silikon-) tätat genomföringen? ;)

Alter ego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.