Vi ska byta ut ett antal garagedörrar i vår samfällighet.

I den offert vi tänkt att anta står det:

Betalning: 80% vid leverans 20% efter färdigt montage och besiktning
Betalningsvillkor: 20 dagar

Jag har aldrig beställt något dylikt arbete förut och känner mig osäker på detta. Jag vill ju inte bli sittande med ett gäng levererade garagedörrar som inte monteras upp?

Eller är det här acceptabla villkor?

Företaget vill ha 80% vid leverans eftersom deras erfarenhet är att dylika montage kan dra ut på tiden eftersom garagen kanske inte är klara så montage kan påbörjas direkt.

I offerten har de angett en beräknad montagetid och nog skulle det kännas skönt om de kan få betalt först då de gjort vad de kunnat för att montera dörrarna. Om det däremot blir problem med tillgängligheten till garagen kan jag förstå att de inte vill ligga ute med pengar.

Mycket tacksam för synpunkter!
 
Låter rimligt tycker jag. Dels har du 20 dagar på dig efter leverans, några dörrar bör de ju hinna montera in under den tiden. Sedan har du fått samtliga dörrar, och beroende på hur stor andel av den totala kostnaden som utgörs av montage så har du ju faktiskt fått varorna.
 
Nja, jag skulle passa mig för att betala så mkt som 80% redan efter leverans. Då det troligen är högre procentsats än vad materialet står för. Rimligt är att betala kostnaden för material vid leverans av det och betala för arbetet när det är utfört.
 
Håller med Hubbe. När det gäller just dörrmontering så är det iofs mycket möjligt att 80% är materialkostnad. Dörrar är typiskt dyra saker, och skall flera monteras på en gång så är det osannolikt med strul som inte löses redan på första dörren.
 
Tack ska ni ha för svar!

80% kan nog mycket väl vara värdet på själva dörrarna.
 
Då är summan rimlig.
 
Jag tycker inte det känns bra. Om nu 80% motsvarar materialet, så kan firman köra dit dörrarna och låta dem stå där. Man har fått betalt för materialet och kan ta sig an själva arbetet om och när det passar.
 
andersmc skrev:
Jag tycker inte det känns bra. Om nu 80% motsvarar materialet, så kan firman köra dit dörrarna och låta dem stå där. Man har fått betalt för materialet och kan ta sig an själva arbetet om och när det passar.
Jag tror nog jag ska föreslå att de får göra monteringen också, det ska ju bara ta en dag. Är garagen tillgängliga har de ju ingen anledning att ta betalt innan jobbet är utfört (om de inte vill slarva själva förstås). Om de inte kan komma åt och montera på grund av vårt fel, ja då måste de ju kunna få betalt.
 
Vilken firma är det? Jag har en kollega som är grymt missnöjd med en garageportsmontering. Efterssom det inte är min egen upplevelse så vill jag inte hänga ut firman här.

I hans fall tog det ca. 2 år innan monteringen slutfördes, och då till en extrakostnad på 5000 utöver det avtalade fasta priset. I dessa extra 5000 ingick enl. spec. blandannat 48m formvirke som gick åt för att gjuta en 4cm hög klack i infarten (infarten är väl typ 3 - 3,5 m bred.).
 
hempularen skrev:
Vilken firma är det? Jag har en kollega som är grymt missnöjd med en garageportsmontering. Efterssom det inte är min egen upplevelse så vill jag inte hänga ut firman här.

I hans fall tog det ca. 2 år innan monteringen slutfördes, och då till en extrakostnad på 5000 utöver det avtalade fasta priset. I dessa extra 5000 ingick enl. spec. blandannat 48m formvirke som gick åt för att gjuta en 4cm hög klack i infarten (infarten är väl typ 3 - 3,5 m bred.).
Nej fy något sådant vill jag inte vara med om!

Firman heter "Montagegruppen T Zeiloth AB".
 
Sorry kom inte tillbaka till den här tråden förrän nu. Det var inte den firman min kollega anlitade.
 
Inga problem, tack!
 
Firman gick till slut med på att stryka villkoret om 80% betalning vid leverans så då är jag nöjd, så långt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.