Finns det inga skrivna avtal är det till din fördel. Då är det hantverkaren som har besvisbördan på vad som blivit överenskommet. Du skulle då i princip bara kunna säga att du aldrig någonsin beställt något jobb av honom, du har aldrig träffat honom och vet inte ens vem han är.

Men börja med att bestrida skriftligen och låt sen honom ta nästa steg.

OM det nu skulle gå så långt som till rättegång: eftersom det är ett så litet belopp det handlar om så blir det ett sk småmål. Då får hantverkaren bara ersättning för (tror jag) en timmas juridisk hjälp och typ resekostnader, OM du nu skulle förlora, vilket ingen tror att du gör.

Men har han gjort NÅGONTING som du haft nytta av, som du i värsta fall skulle behöva betala?
 
Redigerat:
Nu har jag kollat lite mer, fick tag i firman som gjorde jobbet tillslut och de har specat ganska bra vad de gjorde. Det "bluffbolaget" gjorde var i stort sett att lämna material och såga bort 3 golvbjälkar och det hade jag ju i och för sig nytta av men det bör inte ha tagit några 22 timmar och absolut inte de 32 han hävdade från början. Materialet skulle jag ju också kunna haft nytta av om det inte hade varit så att de flesta andra säger att man inte får använda tryckt virke som byggs in.

Jag har foton på när min syster hjälper mig att riva upp golvet och ösa bort sågspånet den andra firman säger att de bytte syll i köket och satte nya bjälkar på 16 timmar. Och sedan i det andra rummet på 22 timmar.

Jag har också hittat SMS som jag skickat sparade i min dator till "bluffbolaget" det första var 2:a mars 09 där jag skrev och ville boka tid. Det andra var 11 maj där jag bara skickade mitt andra telefonnummer och det tredje var 19:e maj när jag bad honom höra av sig, sen har jag ju postat på forumet den 3:e juni och bett om råd hur jag ska göra när hantverkaren gått upp i rök så jag har ju lite bevis i allafall.

På fakturan har han bara skrivit "byte av syll" 22h och byte av syll har ju den andra firman också skrivit.

Usch va tråkigt det är att behöva vara bråkig men jag gillar inte folk som försöker luras!
 
Göran.W
Du sitter på lösningen på problemet nu.
Han har debiterat dig för byte av syll vilket han inte gjort.
Bara bestrida så får han dra det var han vill för fakturan är på ett jobb han inte gjort och det kan du lätt styrka med fakturan på det "riktiga" syll bytet.
Undrar vad skatteverket har att säga om det iom han tagit rot på ett arbete han inte gjort.
Jag personligen hade bestridit och kontaktat skatteverket och informerat dom om att något syll byte inte är gjort.
Han får fixa fram en faktura på det han faktiskt gjort och hämta materialet han lämnat.
Är ganska säker på att han skjuter sig själv i foten om han driver det vidare för det är ju en bluff faktura på ett jobb som inte utförts.
 
för 17 ta kontakt med skattemyndigheten så att de INTE betalar ut några pengar till han!!
 
andersmc skrev:
OM det nu skulle gå så långt som till rättegång: eftersom det är ett så litet belopp det handlar om så blir det ett sk småmål. Då får hantverkaren bara ersättning för (tror jag) en timmas juridisk hjälp och typ resekostnader, OM du nu skulle förlora, vilket ingen tror att du gör.
Småmål, som numera kallas förenklat tvistemål, avser mindre än ett halvt basbelopp, f n 21.400:-. Parterna tar då enbart sina egna kostnader. Motparten får som sagt ersättning för max 1 timmes juridisk rådgivning.
 
lite off topic, men varför kan man inte använda tryckt virke?
 
Blumbern skrev:
lite off topic, men varför kan man inte använda tryckt virke?
Det avger en elak lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.