Undrar om någon har byggt Halmhus och kan berätta om detta, eller vart man kan hitta mer information om just dessa hus.

Saris
 
Hej!
Om man ska bygga ett enplanshus är även sådana här plattor av cementbelagd sågspån ett mycket ekonomiskt alternativ, både när man bygger och sedan när man ska värma upp det! Jag läste en artikel i tidningen Land för kanske fyra år sedan om att bygga med halmhus. Jag tror att det fanns några tips på hemsidor också ... Jag trodde att jag hade sparat den men kunde inte hitta den just nu, i alla fall.
MVH Fiddeli
 
Läste det alldeles nyss när jag rensade i returhögen. Minns bara att huset hette Äppellunden och låg i Brantevik. Ett ler- och halmhus (och hår och skit tror jag..)

[Leta leta leta]

Lillemor Husberg. Finns en fin pdf att tanka hem om hennes hus.

www.husberg-arkab.se/appellunden/
 
Byggare Babe skrev:
www.husberg-arkab.se/appellunden/
Länken fungerar tyvärr inte. Det kommer upp ett meddelande att man inte har tillåtelse till den sidan ::). Måste man vara inloggad via någon annan sida kanske ???.
 
en annan länk inom samma kategori

http://www.naturligt-byggeri.org/

Klicka på: Snabbinfo om lera (man har bl a halm som isolering)

Fanns också en sida med litteraturtips.
 
En kul grej... (urklipp från artikel i Husfixet 2003)

Vilken sorts isolering man skall välja kan vara ett huvudbry med tanke på möss och deras levene?

Kim Teleman, administratör/reporter på SR Halmstad, har rivit ett par väggar som varit isolerade med Gullfiber. Han skriver:” Efter 10 år var det inte särskilt mycket (isolering) kvar. Musgångar, musbon och musbajs gav inte särskilt högt k-värde.

Halm eller motsvarande ger samma problem. En god vän har använt halm i sin tillbyggnad och det kryper och rasslar ständigt i väggarna. Mitt val har slutligen blivit Ekofiber, dvs söndertuggat tidningspapper med borsalt. Lär stå emot musangrepp.
På Ekofibers hemsida finns mycket att läsa.”
 
Hej
Leta efter "Maja Malmgren".
Sist byggde hon halmhus i Arboga trakten, alldeles intill det hus som var med i "Sommartorpet" förra säsongen.
Vh
mgb62
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.