Någon som har anlitat en trädgårdsarkitekt? Vad kostar det ungefär och hur funkar det? Vore kul att höra lite erfarenheter. Huset blir klart om några veckor och vi har en 1500 kvadrat stor tomt som vi fyllt upp en del och som nu är bara jord kan man säga, inga träd eller buskar eller nånting. Funderar på om man skulle anlita en trädgårdsarkitekt för att hjälpa till att planera tomten och var man ska ha gångstigar eller stenplattor och liknande.

Någon som har några tips på företag som gör sånt här?
 
Vi anlitade en trädgårdarkitekt, eller rättare sagt arkitektstudent till att rita vår trädgård. Hon studerade till landskapsingenjör vid SLU i Alnarp. Därför fick vi också ett bra pris på 3800 inkl moms (tre år sedan). Du får helt enkelt begära in offert från olika trädgårdsarkitekter i ditt område och se vad det kan kosta. Det beror säkert på hur mycket du vill ska ingå i uppdraget. Man kan ju anlita någon alltifrån någon timma till att bara diskutera trädgården och få lite tips, till att få en komplett ritning med tillhörande lista på växter. Ja, de kan ju också förverkliga ritningen om man vill det.

Hos oss gjorde hon ett besök här först, då vi berättade hur vi ville ha det och hur vi rör oss och använder trädgården. Sedan ritade hon ett förslag, inklusive lista med växter. Det har känts väldigt bra att ha ett underlag att stötta sig mot när man är villrådig hur man ska göra med trädgården. Nu är det inget snack, vi utgår från ritningen och gör en sak i taget, när vi har tid, lust och pengar.
 
Tack för ditt svar! Vi har skickat en förfrågan till Stem som ni nämnde i en artikel här på byggahus.se nu.
Låter som det kan vara en bra idé att anlita nån som kan hjälpa till lite.
 
Kolla med Cajsa Jacobsson också på FF trädgård & anläggning http://www.formochfunktion.se/tradgard/, så har du något att jämföra med. Det finns säkert massor av trädgårdsarkitekter i Stockholmsområdet, men bara de här jag känner till.
 
Jag har dessvärre negativ erfarenhet av trädgårdsarkitekt, vi realiserade förslaget vi fick men resultatet blev inte bra speciellt efter några år.
De föreslagna växterna skenade, tog över det mesta i trädgården, var jobbiga att hålla efter, en del sköt rotskott så till den milda grad.
Nu har vi gjort oss av med det mesta av arkitektens växtval och fått en trädgård som vi trivs med och som är betydligt lättare att underhålla.
Den tjusiga ritningen har jag sparat den kostade iaf 5.000kr.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Kolla med Cajsa Jacobsson också på FF trädgård & anläggning [länk], så har du något att jämföra med. Det finns säkert massor av trädgårdsarkitekter i Stockholmsområdet, men bara de här jag känner till.
Tack! Ska kolla in det!
 
Nusnäs skrev:
Jag har dessvärre negativ erfarenhet av trädgårdsarkitekt, vi realiserade förslaget vi fick men resultatet blev inte bra speciellt efter några år.
De föreslagna växterna skenade, tog över det mesta i trädgården, var jobbiga att hålla efter, en del sköt rotskott så till den milda grad.
Nu har vi gjort oss av med det mesta av arkitektens växtval och fått en trädgård som vi trivs med och som är betydligt lättare att underhålla.
Den tjusiga ritningen har jag sparat den kostade iaf 5.000kr.
Vad tråkigt! Ni tyckte det var bortkastade pengar alltså? Eller var det nåt som var en fördel? Tex planeringen av trädgården med stenplattor mm om man bortser att växerna inte passade?
 
Jag har inga erfarenheter utav trädgårdsarkitekter själv däremot kan du få en länk till några olika trädgårdsarkitekter: http://www.flisbyab.se/Page.aspx?Id=535
Lycka till och hoppas att trädgården blir så som du vill ha den. :)
 
Jag gick en kurs hos Studiefrämjandet i trädgårdsdesign som hade en lärare som var trädgårdsarkitekt. Är man road av att hålla på själv kanske det kan vara ett alternativ. Jag var väldigt nöjd med både kursen och läraren och kommer troligen att köpa några konsulttimmar till med honom för att få till vår trädgård riktigt bra.
 
Ja, det var i högsta grad bortkastade pengar, såg för all del väldigt tjusigt ut på papperet, men felet vi gjorde var att inte sätta oss in i hur det skulle bli efter några år, när allt växt till sig.
Då insåg vi att trädgården var alldeles för överbelastad med träd och växter. Det vi har kvar av förslaget är en häck, ett träd, trädgårdens layout i stora drag samt några barrväxter.
Jag tror att vi skulle ha skalat ner det ursprungliga förslaget och sedan fyllt på med växter efter hand när vi insett hur trädgården utvecklats - nu blev det tvärtom - fullt ös - sen avveckla.
 
Jag tror det kan vara en bra idé att anlita en trädgårdsarkitekt. Min sambo skulle aldrig gå med på att vi gör det så jag funderar på att gå en tträdgårdsdesignkurs istället. Sedan kanske jag kan tjäna in kursavgiften med en annons "Jag hjälper dig att designa din trädgård. Jag är varken duktig eller erfaren men kostar inte så mycket" :D
 
  • Gilla
Isengrim
  • Laddar…
Vi anlitade en trädgårdsarkitekt och är hittils jättenöjda. Har skrivit om det i en annan tråd och är lite lat så jag kopierar in det här

mr_bygg skrev:
Vi vände oss till en trädgårdsdesigner som kom förbi och tittade på tomten och gick igenom våra önskemål och utifrån de så arbetade hon fram en lämplig stil och färgskala på trädgården tillsammans med oss. Sen fick vi en grovskiss på trädgården i 3D (Sketchup) med ett häfte med beskrivning av trädgårdens uppbyggnad (plantering, gångar, murar mm) med materialval, lämpliga buskar och blommor och tips på vad vi skulle tänka på vid plantering etc. Hon la ner några timmar på plats där vi diskuterade förutsättningarna och vi kom fram till vad vi ville ha och hon skissade lite och gav förslag på utförande. Sen fick vi 3D-modellen och häftet efter några veckor.

Totalt kostade det inte mer än ca 6000-7000:- vilket jag tycker var ett riktigt bra pris med tanke på vad vi fick ut av det och hon har dessutom ställt upp och diskuterat ritningen i efterhand. Vi bor i dalarna så tyvärr kan jag inte rekommendera något företag i Stockholm, men kolla upp vilka som finns i er omgivning om ni tycker det verkar vara ett intressant alternativ.
Jag tror det är otroligt viktigt att man hittar en trädgårdsarkitekt som är lyhörd för vilken typ av trädgård man vill ha och som kommer att fungera praktiskt annars kan det nog lätt bli pankaka av allt istället. Den vi anlitade var väldigt noga med att ta reda på vilken typ av trägdård vi ville ha, vilken funktioner vi var ute efter och vilka färgskalor/växter som vi gillade och anpassade sen skisserna utifrån husets färgskala och omgivningen.

Jag håller med Marlene att det underlättar otroligt mycket att ha en klar och tydlig ritning att utgå från när man sen ska sätta igång med trädgården så slipper man fundera för mycket utan man tar det eftersom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.