Vi har bestämt oss för att köpa ett hus privat. Behöver lite hjälp med följande:

- Vem har ansvaret att alla papper är okej? Värdehandlingar etc.
- Vem står för eventuella kostnader säljare/köpare?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar
DA
 
Värdehandlingar rörande huset ansvarar säljaren för tills han sålt.
Kostnader: Lagfart betalar köpare, lösen av lån säljare.

Men detta är inte skrivet i sten, det är en förhandlingsfråga mellan parterna, förutom lagfartskostnaden.

Tänk på skatten. Den som äger huset vid årsskiftet får betala fastighetsskatten för det kommande året. Regleras ofta vid köp, så att säljaren får tillbaka för de månader han/hon inte äger huset. Den kostnaden går utanför själva köpeskillingen för att inte belasta eventuell reavinst.
Samma sak med andra fasta abbonemang som sophämtning och samfällighetsavgifter.
 
Ansvar... Det blir ju ni som köper som i praktiken får problem om något skulle vara fel med huset, eller pappren om huset.
Säljaren får i praktiken problem om det skulle vara ngt. fel på era pengar.

Du bör kontakta en sakunnig om formaliteterna. Ibland kan banken ställa upp med hjälp att formalisera ett köp, andra anlitar en mäklare som bara sköter formaliteterna (hört priser på 3 - 6000 för den tjänsten). OM du anlitar en mäklare så bör man ha i åtanke att mäklaren kan ha ett egenintresse av att se till att affären inte blir av, mäklaren kan räkna med att få ett fullt försäljningsuppdrag om han kan manövrera bort privatköparen. Kanske inte jättestor risk, men man bör ha det i åtanke.

kostnadsfördelningen får man diskutera. Om ni i dagsläget är övverens om ett pris, så kan ev. säljaren vara av åsikten att ni inte behöver proffs hjälp, och är då inte intresserad av att betala för det.

Utöver allt det vanliga med att besiktiga huset som ni måste göra oavsett privatförsäljning, så bör ni ta reda på att säljaren verkligen äger fastigheten, och vilka lån och pantbrev som finns uttagna. Banken kan ofta hjälpa er att få ut ett "gravationsbevis" från inskrivningsmyndigheten där detta framgår. Ett sådant bör man ta ut dels före kontrktsskrivningen, dels i samband med tillträde och slutbetalning, så att inga ytterligare lån tillkommit under tiden.

Ni bör också ta ut tomtkarta från bygglovsmyndigheten för att kontrollera att tomten verkligen är som den ser ut. Finns exempel här från forumet där man köpt en fastighet där halva tomten visade sig ha en annan ägare.

Kontrollera med kommunen att det inte finns några obehagliga planearbeten i området, sexfiliga motorvägar eller fula industrier byggs ibland på de mest oväntade platser. Kolla att det inte finns några förelägganden ang. vatten eller avlopp. Och om det är en enskild avloppsanläggning, bör man kolla vad regelverket säger, den kan vara på väg att dömmas ut, även om det inte finns föreläggande ännu.

Detta bör man göra även om affären helt sköts av en mäklare.

Finns säkert mer man bör tänka på som ni bör kunna få hjälp med om ni anlitar mäklare eller bank att hjälpa till.
 
Jag använde mej av banken sist jag köpte hus, inga problem alls.

Jag bad banken göra ett avtal som både köpare/säljare kunde läsa igenom innan, efter det bokade vi ett möte och sen var det klart.
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Jag använde mej av banken sist jag köpte hus, inga problem alls.

Jag bad banken göra ett avtal som både köpare/säljare kunde läsa igenom innan, efter det bokade vi ett möte och sen var det klart.

OK., när du säger avtal menar du köpeavtalet eller? Ingick värdehandlingarna i detta med?
 
Säljaren lät banken sköta alla papper ang det som rörde säljaren inkl ök ang tillträden, skatter osv.
Jag gjorde upp med banken innan ang mitt upplägg med lån och eget kapital, lagfart, försökringar osv.
När vi sen hade tid hos banken löste vi allt på en gång vilket jag tycker var smidigt.

Kolla med banken ev flera banker om upplägg och räntor osv innan ni bestämmer något.
Har säljaren några önskemål hur det ska lösas?
 
Enk Projektet skrev:
Säljaren lät banken sköta alla papper ang det som rörde säljaren inkl ök ang tillträden, skatter osv.
Jag gjorde upp med banken innan ang mitt upplägg med lån och eget kapital, lagfart, försökringar osv.
När vi sen hade tid hos banken löste vi allt på en gång vilket jag tycker var smidigt.

Kolla med banken ev flera banker om upplägg och räntor osv innan ni bestämmer något.
Har säljaren några önskemål hur det ska lösas?
Att göra en sådan lösning förutsätter att ni har samma bank eller? I detta fallet är det så att säljaren nordea och vi har SEB.

Säljarens önskemål är att inte ta några fler kostnader om det finns, och detta vill vi givetvis inte heller göra? Finns det någon bestämmelse om vem som skall ta eventuella kostnader eller är det något som man får komma överens om?
 
Så sent som i fredags gjorde vi en, eller rättare sagt 2 privata husaffärer. Vi bytte hus med varandra, dock med en del pengar emellan då vårat nya hus var betydligt större. Vi hade olika banker, vi LF och andra parten Sparbanken. Vår bank krävde att en "autoriserad" person skötte pappren. Det slutade med att en jurist på Sparbanken skötte köpebrev/kontrakten för bägge affärerna. Ingen av bankerna hade gjort nåt liknande tidigare men det gick bra. Juristen tog 5000:-/kontrakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.