hej.kan man sätta ny trä fasad och tillägsisolera över den gamla träfasaden?
jag har fått så fula linoljeblåsor på min nuvarande fasad,huset är byggt 1959.min nuvarande fasad är i övrigt i gottskick,inte rutten eller så.Jag ska byta fönster samtidigt.

En del byggare säger att man ALLTID tar bort den gamla fasaden så man inte bygger in några problem.Jag undrar vilka problem?
Några snickare säger att man inte behöver ta bort den gamla så länge den är frisk,enda nackdelen är att det kommer att bygga lite mer.

jag är lite villrådig vad ska man göra

mvh Anders
 
Ola78
Ta en titt på http://www.byggbeskrivningar.se och läs under utvändigt och tilläggsisolering av fasad. Enligt de instruktionerna behöver du bara ta bort ev lockläkt och sen isolera.
 
tack för ett snabbt svar.

det står i den manualen du hänvisar till att om fasaden är spikad på läkt med luftspalt så ska både läkten och fasaden tas bort.är inte nästan all fasad spikad på läkt??

konfunderad.
 
Redigerat:
Ola78
Äldre hus som oftast har plank eller timmerstomme brukar panelen vara spikad direkt på stommen men om man tilläggsisolerar bör man ha en luftspalt bakom panelen för ev kondens som kan uppkomma. Men nyare hus med regelstomme måste man ju ha en spikläkt bakom för att ha nåt att spika panelen i mellan reglarna. I alla fall om det är stående panel.
 
ardbeg skrev:
om fasaden är spikad på läkt med luftspalt så ska både läkten och fasaden tas bort.är inte nästan all fasad spikad på läkt??
konfunderad.
Det är väl en fördel om det är tätt innanför isoleringen. Om man isolerar och sedan har en luftspalt med kall luft innanför gör ju isoleringen inte så stor nytta.
 
Ola78
mulpac skrev:
Det är väl en fördel om det är tätt innanför isoleringen. Om man isolerar och sedan har en luftspalt med kall luft innanför gör ju isoleringen inte så stor nytta.
Håller med dig om det du skriver, inte bra med en spalt med kall luft, det jag ville ha fram är att Ts inte glömmer luftspalten bakom sin nya panel för då lär den bli förstörd ganska fort. Uttryckte mig lite flummigt i mitt förra inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.