Hej,

Har köpt hus på totalentreprenad och hittar inga konstruktionsritningar bland ritningarna och undrar då om det behövs eller är lämpligt att ha vid ev försäljning eller ombyggnad.

Kan en snickare se på vårat hus om man kan slå bort en vägg etc vid omgörning eller lägga igen öppet till tak med nytt bjälklag för nytt rum osv, såna enkla praktiska saker.

Behövs konstruktionsritningen så jag ska maila och försöka få dessa?
 
Om du har en totalentreprenad, då är det nog entreprenören som står för konstruktionsritningar.
Hans ansvar!
Om du ska göra ändringar, då är det entreprenören som ska avgöra vad som går att göra.
Han tar med stor säkerhet extra betalt för detta.
 
Huset finns redan och står på plats. Jag tänkte om jag vill göra egna ändringar om t ex 5 år eller om det är en fördel om man skulle sälja om 10 år om de kanske ha en plan på att göra om beroende på hur kontruktionen är?
 
Det är väl alltid bra att ha så mycket info som möjligt om huset oavsett om man ska sälja eller bygga om.
Se till att du får dom och helst i A1 format och/eller dwg filer.
 
Lösvirke eller modulhus? Är det ett inte alltför komplicerat hus så kanske det inte ens finns några konstruktionsritningar.
 
Det är ett modulhus, jag mailar och se vad de säger. Kan inte få mer än ett nej.
 
Hej igen,

En liten följdfråga :)

Om jag vill bygga ut eller slå ner en vägg eller sätta igen öppet till tak på mitt nybygge om 3 år, går det utifrån att se hur huset ser ut(tränat byggöga) fixa detta utan befintliga kontruktionsritningar utan för mycket merjobb?
 
Att bygga ut går nog utan, riva en vägg kan vara lite svårare, sätta igen ett inner tak? att göra övervåningen menar du?
Vad är det för hustyp?
Kan du lägga upp en planritning eller något liknande?
 
Jag har tvåplans funkis 5m högt, 65m2 byggyta, över tvsoffan finns ingen våning/rum. Om man vill bygga ett extra sovrum där över om några år, lägga bjälklag i nivå med övriga plan 2, fixar man det, finns det nåt som kan bli besvärligt utan ritningen?

Hur formulerar jag mig till husleverantören(totalentreprenad) i ett mail så han inte ska se det som en beställning som kostar skjortan om det inte ingår i köpet?
 
Det kan inte behövas ritning för det, en seriös snickare har koll på hur man löser det då.
Där är ev spännvidden ett större problem men det löser man med tex Moelvens beräkningsprogram :)
 
Tack Enk projekt!

Så egentligen behöver man inga konstruktionsritningar och är inget jag kan kräva?

Jag kan alltså vara lugn inför kommande ev byggprojekt?
 
Har inte komunen krävt det för bygglovet?
Det är ju Alltid bra att ha så mycket ritningar och info så möjligt ang sitt hus, det är lätt att glömma hur man gjorde fast man bygger själv :D
 
Har också för mig att kommunen skall ha alla konstruktionsritningar för att slutgiltigt godkänna bygglovet. Bygger lösvirkes hus nu med totalentreprenad och jag har fått alla konstruktionsritningar utan att ens fråga efter dom.

//Andreas
 
Jag ringer kommunen i eftermiddag och kollar med dem. Jag har ju byggsatshus, så kanske inte behövs kontruktionsritningar om huset blivit godkänt i någon instans?

Ska kommunen ha energiberäkning på huset i bygglovsansökan?
 
Redigerat:
Tror kommunen vill ha in en energibalansberäkning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.