Inte skall du väl misspryda det nya fina huset med en TV-antenn/åskledare, Mikael??

En av de stora finesserna med fiber är ju att man så gott som eliminerar risken för förstörd utrustning i samband med åska.

Tänk om och tänk rätt. :)

PS: När vi fick fiber gjorde jag två saker direkt.

1. Klippte koppartråden 30 m från huset
2. Sågade ner antennen (bredband) på skorstenen

Parabolen på väggen åker så fort abonnemanget går ut.

Nu kan det åska bäst det vill och huset ser ut som ett hus, inte som en antennfarm hos FRA.
 
Redigerat:
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Inte skall du väl misspryda ...
30130.jpg
Under taksprånget på gaveln :)
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Visst, det är i stort riktigt. Är du helt säker så duger det med ett enkelt 16 rör. (Men om du är helt säker så har du fel! Bara så att du vet. :)
:D d^_^b :D

Trots allt kommer jag nog chansa lite ... :cool:
Vi har inte råd att sätta och dra en dosa varannan väggmeter i hela huset utifall att ...
Och gör jag inte så kommer jag ha 50 uttagspunkter och ändå sakna en på rätt ställe ... :x

Murphy har jag än så länge aldrig lyckats slå ... :blushing: :)
 
jag kan bara hålla med om att för många dosor är omöjligt. När det börjar se ut som en ost i väggarna. Då är det lagom :)

Jag skulle som sagt inte sätta en singel 16 idag men det är jag det ;)
 
Mikael_L
Nä det blir nog 20rör i alla fall.
Kanske jag (eventuellt) snålar med ett 16 på något ställe där jag är 100 på att det endast blir en kabel.
 
mycke_nu skrev:
2. Sågade ner antennen (bredband) på skorstenen
Kan bara instämma. Kändes bra att kasta ner det gamla skräpet. Nu har vi välfungerande kabel-TV via fibern (alltså inte IP-TV) och hur man kan få till det spelar naturligtvis in i beräkningen.

Den gamla stolpen till parabolen står iofs kvar som mast för väderanläggningen, men den fungerar så illa att jag funderar starkt på att kapa den med... :)
 
Mikael_L
En ny fråga.
Kanske inte så viktig egentligen i det här läget, men jag ställer den nu medan jag har det i huvet.

Hur stor plats tar min multimediacentral då?

Jag har valt ut en vägg som är lite tjockare pga av lite rördragningar och så inne i väggen.
Den kommer troligen ha ca 14 cm plats på djupet, mellan skivorna.
Sen kan man ju även använda en del av skivmaterialdjupet också, så jag får tillgängligt ca 16 cm djup.
Jag har inga begränsningar i höjdled, inte så stora begränsningar i horisontalled heller, men det är givetvis en fördel om det håller sig i ett regelfack, 55cm.

Räcker inte djupet blir jag väl tvungen att bygga ut en liten låda på väggen, men det vore ju smutt att slippa.
Vad tror ni?
Vad behöver jag därbakom. Är patchpanel ett måste?
Switchar och sånt borde väl gå att montera lodrätt ifall det krävs?
 
Mikael_L skrev:
Vad behöver jag därbakom. Är patchpanel ett måste?
Switchar och sånt borde väl gå att montera lodrätt ifall det krävs?
Jag skulle säga "ja" patchpanel är ett måste. Det är om inte annat svårt att få till en bra kontaktering på solid ledare med RJ45 kontakter eftersom de är gjorda för mångtrådig patchkabel. (Det kan funka, det kan misslyckas det kan funka sådär; ett tag). Det är i vilket fall inga större problem en patchpanel bygger inte mycket. Man kan i vilket fall montera den högst upp med portarna nedåt, den är bara 1U hög).

Switchar kan du typiskt hänga på väggen utan problem, problemet lär snarare bli kylning. I ett litet skåp utan ventilation så blir det fasligt varmt och det är allt annat än bra.
 
Mikael_L
Kyla går nog rätt bra. Jag har inte så mycket emot ventilationsöppningar under och över dörren, men skulle helst slippa bygga ut en låda i väggen där.

Varför jag frågar är ju helt enkelt att just nu har jag bestämt att regla upp väggen med stående 95mm men sen blir det nog liggande 45x45 mot badrummet (då det är en förlängning av ytterväggen).
Så jag har ett utrymme på 95+45 = 140mm plus tjockleken av väggskivorna minus en tunn dörr.
Dvs ca 160mm.
Skulle någon nu säga, "synd, för standardmåttet på xx är 170mm" så väljer jag kanske istället att göra väggen en cm tjockare.

Men jag är medveten om att jag håller på och dillar om småsaker. Antingen gör man väl ordentligt med plats direkt (dvs mer än jag nu planerar) eller så löses det på plats senare. :)
Den lilla perfektionisten vid vänster öra viskar ..., ni vet ... ;)
 
Om du håller dig inom rack-storleken (http://en.wikipedia.org/wiki/Rack_unit) så är du garranterat säker (förutsätter montering på fel håll, dvs höjden). 160mm ger dig 3U plus plats över och det får du in det mesta på. Switchar, patchpaneler osv som blir aktuella här är inte mer än 1U höga (de är typiskt ca 44mm för att få plats). (19tums utrustning är knappt 50cm breda så det går också in. Det finns patchpaneler som får plats på djupet på 160mm också, så du måste inte vända på dem.

Därmed inte sagt att du kommer att använda sådan utrustning, men om det går så är du hemma.
 
Det som kan bli lite kinkigt är kabel bakom panelen, panel plus utstickande ptchkablar på 160 mm. Man bör ju inte böja en patchkabel alltför hårt så kag hissar lite varningsflagg för att det kan bli småtrångt. Det går absolut med rätt sorts panel men det kräver lite mer planering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.