Har köpt packning tidigare, men har givetvis ingen koll på vilken sort. Slipper gärna stänga av vattnet för att kolla. Går det att säga utifrån bilden (badrum omgjort -69 tror jag)?

Har även en duschblandare som är otät, FMM från 80/90-talet. Är det lönt(dvs ej så dyrt) att fösröka byta packning, eller skall jag byta hela armaturen? Tycker termostatfunktion är tillfredsställande, den läcker däremot.
 
  • kran1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kran2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att säga om det är dn10 eller dn15 utan att stänga av vattnet?
 
Eller också köper man båda och lämnar tillbaka den man inte använder, sådana packningar finns hos de flesta bygghusen.
 
Såg att clas i sjän hade en sort, så då blir det den.

Vad med duschblandaren, är det nyinköp som rekommenderas?
 
-MH- skrev:
Såg att clas i sjän hade en sort, så då blir det den.

Vad med duschblandaren, är det nyinköp som rekommenderas?

det bestämmer du själv! men om det endast droppar pga otät packning så byt bara packningen, det är ju viss skillnad på 20 och 1000- 1500 kronor

det är samma typ av kran kägla som i tvågrepparn
 
Clas i sjöns käglor passade. Som vanligt började jag sent åp kvällen, och som vanligt strulade det genom att toppen på käglan bröts av och bara pinnen satt kvar. Borrade upp, skruvad in skruv och polygripade bort det.

drakhenke skrev:
det är samma typ av kran kägla som i tvågrepparn
Ah, det fattade inte jag. Trodde det var någon superdyr specialmojäng. Då får jag väl kila in på clas i sjön igen snart. ;)

Tack!
 
Exakt en sådan duschblandare hade jag i mitt badrum före renoveringen. Jag har blandaren kvar, så jag skruvade isär den och kollade. Kan bekräfta att det är en vanlig DN15-kägla (käglans ytterdiameter 17 mm). Den sitter i änden på en förlängningsstång, så man kan få dra lite grand för att få loss den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.