Hej

Planerna går i att lösvirkesbygga en friggebod där en del är bastu och den andra ett sovrum.

Jag undrar hur man konstruerar väggarna i bastun för att få bra resultat.

Jag tänker så här: (utifrån och in)

Panel
Läkt
Vindpapp
Reglar/isolering
Bastufolie
Panel

Jag har läst så mycket olika om hur folk anser att konstruktionen ska gå till. Vissa dömer helt ut bastufolien, andra säger att man ska ha den. Vissa säger att det krävs luftspalt mellan den invändiga panelen och folien, andra säger att man inte får ha det.

Är det någon som har stenkoll på hur väggen bör konstrueras?

Den ska inte varmhållas utan kommer vintertid vara kall, om det är till någon hjälp.

Bifogar en bild på den tänkta planlösningen!
 
Beskrivningen är för bastu i bostadshus som är uppvärmt. Du bygger ju fristående och ska dessutom kallställas.
Jag skulle inte lagt in någon folie, utan spikat vanlig masonit på regleverket med isolering sedan en läkt på 22mm och därpå panel.
Men ska tillägga att många bastuar byggs också med panel direkt efter regelverket med isolering och det fungerar också. I en ouppvärmd friggebod skulle med största sannolikhet även det fungera utan problem.
 
Jo jag tror det är bäst att undvika bastufolie nu när jag tänker efter också. Dumt att stänga in fukten i isoleringen.

Väggen som gränsar mot sovrummet kanske man däremot bör ha bastufolie? Det är ju en innervägg så den har möjlighet att andas åt andra hållet.

Varför skulle jag behöva masonit på regelverket när jag kan spika horisontell läkt som håller isoleringen på plats?
 
Teorin bakom luftspalt är att den fukt som panelen tar upp inte förs över till isolering, samt att bastun ska torka lite snabbare.
Jag skulle satt luftspalt med masonit mot sovrummet och även i resten av bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.