Hejsan!

Nu har jag snart bott min första vinter i villa och de har gått ganska bra förutom att vi har frusit en hel del. Huset är på ca 80 kvadrat och uppvärmningen är en kombinerad olje- vedpanna i köket av märket Eryl med tillhörande elpatron. Har aldrig kört med olja och kommer nog inte göra de heller.

Problemet är att de inte finns nån ackumulatortank, de blir väldigt kallt direkt man slutar elda och efter en hel natt + dag (jobb) så är de fasligt kallt och man får tillbringa hela dagen för att få varmt i huset igen. Jag hade nu tänkt att försöka få husägarna att investera i en ackumulatortank, men har lite frågor; hur stor bör den vara? Jag vill att de ska vara varmt länge, men samtidigt får de inte ta för långt tid att elda upp systemet? Sen finns de väldigt dåligt med plats, finns en liten trapp-skrubb och några långa garderober(kattgluggar), antar att de kan funka och sätta tanken där?

Andra problemet är elpatronen, de är 2st på 4,5kw st och de blir så fasligt dyrt att ha dom där på varje natt (Inte för jag har provat men har märkt att de drar iväg när dom är på). Finns de nån lösning med -termostat eller nåt att koppla på el-patronen? Tänkte så man kunde ställa in den så de aldrig blir kallare än säg 15-16 grader inne. Jag antar att de är jobbigare för patronen att värma upp pannan från 0 men samtidigt vill jag inte att den ska stå och gå när de redan är 19-20 i huset?

Övriga tips som isolering osv tas emot tacksamt, men får dock inte vara allt för dyr kostnad just nu!

Mvh Niklas
 
Redigerat:
Hur stor tank du bör ha beror på husets behov vilket kanske inte är så stort då det bara är 80m2??
Du har aldrig testat att bara köra ena patronen o se hur kallt det kan vara för att den ska klara att hålla full temp inne??
Ett hus kräver istort 3 ggr mer då det är som kallast mot då det är 0° ute så det är ganska lätt kollat hur stor tank du behöver för att klara iaf 1 dygn då det är som kallast..

Du kan ju ställa elpatronen på t.ex 35° el lämplig temp som klarar att hålla huset iaf 15-16° då du inte eldat
 
Nikkstr skrev:
Hejsan!

Jag vill att de ska vara varmt länge, men samtidigt får de inte ta för långt tid att elda upp systemet?

Mvh Niklas
Ja detta är egentligen inget problem, kopplas tanken in rätt så skiktar sig det varma vattnet uppifrån och neråt i tanken ju mer du eldar. Det är alltså inte alls nödvändigt att alltid värma hela tanken.

Ett problem i ditt sammanhang, när pannan står i bostaden, är att det kan bli för varmt i pannans närhet, alltså i köket när/om man eldar länge och med hög effekt.
Andra problem som "dyker upp" när man börjar uppgradera en kökspanna är att det helt plötsligt går åt mycket mer ved :wow: och i kökspannefallet så snackar vi väl ganska små vedpinnar = mycket jobb....?
Helt klart värt att testa med tank, i alla fall i brist på andra lösningar, men risken finns att det inte blir bra i slutändan.

Angående elpatroner, om tank införskaffas bör elpatronen sitta i tanken, inte i pannan. Elpatron i pannan är ofta en energitjuv då en hel del värme går förlorad i skorstenen.
Väljer du att köra med dem du har så spelar det ingen större roll vad effekten är, 4.5 eller 9 kW, i slutänden går det ju inte åt mer energi eftersom en större effekt behöver gå kortare tid. Allt under förutsättning att någon form av reglering sker, så att innetemperaturen inte blir högre än önskad.
 
Tack för bra svar! Det är ett litet hus, är 1 stort rum nere + kök sen två ganska små sovrum uppe samt en liten toalett. Antar att 500L kan räcka långt i mitt fall? I en garderob som är på övervåningen, vägg i vägg med toaletten skulle jag gissa att tanken skulle göra sig ganska bra, är redan massa rör och sånt där.

Själva grejen med ved tycker jag spelar mindre roll eftersom de redan nu är mycket jobb med veden utan att få nåt bra resultat, så lite mer jobb mot bra resultat tycker jag helt klart skulle vara värt de!

Känns som idén med elpatron på tanken vore ett smart alternativ, frågan är dock hur man ska reglera detta som du nämner med för hög innetemp, nån som har nåt förslag?
 
Ja reglering kanske lät konstigare än det är. Antingen med termostater på elementen eller att elpatron slås av vid en inställd maxtemp. Ofta är det en kombination av detta och man brukar prova sig fram till en så låg temp på vattnet som möjligt. Elpatronen, oavsett var den sitter är ju tänkt som "underhållsvärme" eller vad man vill kalla det, räcker alltså med en ganska låg temp för att hålla upp inomhustemperaturen.

Om du skaffar en tank, så skall det ju vara en shunt som reglerar temperaturen till elementen, shunten kan ställas in manuellt som en termostat eller så är den motorreglerad och styrd av inom- eller utomhusgivare.

Det kan vara trevligt att när man ändå installerar en ackumulatortank så även låta den ha varmvattenberadare, antar att du har en separat elektrisk sådan nu?
 
BobLewis skrev:
Det kan vara trevligt att när man ändå installerar en ackumulatortank så även låta den ha varmvattenberadare, antar att du har en separat elektrisk sådan nu?
Ja vi satte in en elektrisk sådan för att slippa elda varje gång vi ska duscha, dock finns det en gammal sådan beredare men den blev helt urkopplad i samband med att vi satt in den elektriska! Känns lite onödigt att vi ska använda den elektriska fast vi eldat, men det blev bestämt så i samråd med VVS-killen som va här och fixade.

Tror faktiskt den beredaren sitter på vinden, kan det vara ett bra ställe att placera ackumulator-tank då kanske? :)
 
ett tips.
jag köpte hus i somras jag med.har en dubbelpanna(parca 3000)
installerade en acktank till den.

nu ska jag köpa ny panna och acktankar.önskar att jag hadde gjort det på en gång.det har fungerat riktigt skitdålig i vinter.har visserligen dubbelt så stort hus men mitt råd är att köpa en ny panna med ett par acktankar.spec om du har tänkt fortsätta med vedeldning.acktank till den befintliga pannan fungerade i mitt fall riktigt uselt.jag har aldrig hittils lyckats fylla min 750 liters ackumulatortank.

jag ska sätta in nytt system till våren.önskar att jag hadde gjort det direkt jag flyttade in men som vanligt får man lära sig den hårda vägen.(elräkningar på 5-6-7 tusen.)



men din panna kanske är bättre än min som sagt.jag skulle rekomendera en 750 liters tank.pga att du får plats med mer värme i den helt enkelt.
men 500 liters tankar är ju nästan gratis begagnade.sen behöver du en laddomat också.


men mitt råd är att uppdatera vedpannan samtidigt.
finns en del billiga alternativ som kan fungera bra.

kanske bygga en litet panncentral utanför huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.