Var kan man hitta fakta/data som är verklighetsbaserade. jag är lite orolig angående detta med vem man anlitar.
Har anlitat polackerför att bygga till och lägga tak, dem blev utslängda gjorde jobbet bättre själv med förbundna ögen + lite hjälp av internet.
För ca 3 år sen så skulle vi införskaffa en kamin i vårt vardagsrum. med missen med polackerna i bakhuvudet så gick vi till ett företag i närheten och med svenskt yrkesfolk.
Dem kom och monterade kamin och 2 rör i skorstenen.
Och nu för ett tag sedan reagerade frugan.
Min fru har ett bättre luktsinne än jag;
-O vad du luktar
-Ja jag hade huvudet i vedpannan (la in ved).
efter ett par veckor kom nästa kommentar från henne att
-det luktar rök i hallen (pannan är i källaren under hallen)
Ja tänkte jag dörren var nog på glänt för ibland kan det ju ryka när man eldar lite fel.
Men sen fatta till och med jag att något var fel då pannrummet var (nästan) som londondimman.
Det visade sig att röken hade trängt igenom tegelväggen(?)
Klok som en bandyboll når det gäller rör och sådana här kunskaper så gissa jag att det har blivit förskjutning av något slag i rörkopplingarna (eller vad det fackliga ordet är).
Ringde tillverkaren och förhörde mig, Nä ingen garanti men ta stenull och täta och ta sen kc-bruk det går bra (Gör det de?)
Fixa lite stenull och glad ihågen här kommer framtidens yrkeman, nu ska jag visa frugan att än kan jag.
Kom hem och öppna väggen och får en krypande ont i magen känsla.
Pannan har ett runt hål upptill som omvandlas till ett fyrkantshål (gissning 70*200 mm).
som i 90 grader går rakt in i väggen..
Här kommer det som jag undrar är rätt, hålet i fyrkantsröret är inte uppåt utan rakt vågrätt ut och skorstensröret öppning är ju neråt..Hoppas ni förstår?
Så pannans rördel går ut i ett luftrum i murstocken (heter det va?) och ovanför pannans rör finns
sjölva skorstensröret utan någon kontakt med varandra.
För mig som aldrig sysslat med detta yrke så känns det väldigt fel eller det kan vara godkänt?
Eller "den svenske yrkesarbetaren" ville hem tidigt?
Det bekräftar bara för mig att man ska inte lyssna om dem pratar svenska eller polska utan man måste se deras händer arbeta.
Tillbaka till frågan kan man lämna ett jobb så som dem har gjort?
Ska man koppla in försäkringsbolaget så dem ser det och sen be företaget rätta till det. eller hur ska man agera?
Borjar det brinna (Kan det börja brinna/rökskador?) så står vi kanske utan ersättning,?

Mvh Micke
 
Nu har jag läst 2 ggr men jag fattar inte ditt problem? Gör svenskar samma fel som polacker eller är det fel på pannan då du åberopar garanti (på vad?).

Pannan var ju inte installerad av svenskar, det var ju kaminen så installerades.

Prutte
 
Sotaren har väl godkänt och provtryckt skorstenen?
 
Röken och londondimman kommer väl från dålig eldning?
 
Jag tror jag förstår vad du menar: Pannans murstos är bara en kort stump man murar in i skorstensväggen, i vanliga fall så är skorstenen sen tom uppåt, men sätter man i ett rör/slang (vid renovering av skorsten) i en skorsten så sätter man ner den så långt ner som behövs, sen murar man fast en stos som ser ut som en fyrkantig tratt man sätter fast slangen i i ena ändan, sen fyller man tomrummet kring slangen med vermiculit. den andra ändan nedåt går bara mot skorstenen och blir då inte ansluten mot pannan/kaminen.
Så jag tycker installationen låter rätt, såsom jag förstår dig...

//Peder
 
Hejsan
Det blev lite otydligt.
Men det var sent på kvällen och komma hem och se dimman i källaren så fick jag lite panik och det visade sig i texten.
Peder Raukman du förstod mina hieroglyfer.
Jag är en liten lekman i det här.
Första fackman jag pratade med sa att man skulle ta lite stenull och täta vid den läckande biten och sen mura igen.
Sen när jag öppna väggen och fick se hålrummet och glappet mellan rören,.........tänkte jag (nästan) fuskbyggarna på tv, telenr???
Nästa dag fick jag tag på en sotare som lugna ner mitt hjärta och förklara det hela.
Tack ni som engagerade er.
 
Jo problemet var att bruket hade släppt och det hade blivit en springa vid väggen intill roret därav londondimman
Mvh Micke Haenbradag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.