Hej!

Jag är amatör vad gäller VVS, men envisas med att göra i stort sett allt jobb själv. (i min gamla stuga så det är inte alltför stora värden på spel)

Jag ska nu dra vatten i badrummet med PEX RiR i väggarna.

Jag lyckas dock inte bli klok på om det är smidigast att använda väggbockfixtur 25 eller väggdosa M6 för genomföringarna till duschblandaren.

Någon som kan ge mig lite praktiska råd om hur jag ska resonera när jag väljer?

Blandaren är inte inköpt än.

M v h

Christian
 
Med tanke på namnen så antar jag att du valt uponors system som jag gjort. Annars kanske helt andra saker gäller. [end disclaimer]

Vad jag har förstått genom att läsa produktbeskrivningarna och här på forumet är att det är smaksak.
Har du reglad vägg och plats bakom (minst 70 mm) så duger väggbockfixturen bra och är billigare. Andra som haft betongväggar eller tajtare med plats har jag läst använder den andra.

Satt själv i precis samma tankar för någon vecka sedan. Valde väggbockfixturer och det fungerar bra så här långt iaf :)
 
Ok, tack för det. Grejjen är att jag aldirg installerat en duschblandare. Jag tänkte att det kanske kunde vara en fördel med dosorna eftersom jag då får anslutingen en bit in i väggen.

Vad behöver jag tänka på när jag väljer blandare?

M v h

Christian
 
Nja, det är inte bara en smaksak. Eller så är det precis det förresten. Men vill du t ex ha en duschblandare utan en stor ful bricka på väggen som dessutom ska skruvas genom tätskiktet så använder du väggdosan. Med nipplar kan man sedan montera blandaren direkt i dosan. Med bockfixturen kan du inte det.

Vad jag har förstått när jag letat så är det egentligen bara att svensk standard är 160 mm cc medan många andra har 150 mm cc. Då gäller det att först bestämma sig för en blandare, sen beställa dosor med en väggbricka som fixerar dem i det centrummått du ska ha.
 
Ok, det var precis den typen av tips jag hoppades få. Tack! Nu ser det ut som om det blir väggdosor i duschen och bockfixturer under vasken.

M v h

Christian
 
Jag satt och kollade på detta häromdagen och jag tyckte det såg ut som att det går bra att fästa ett blandarfäste över stosarna som finns på väggbockfixtur 25, dessa kapas av vid behov (dom är 26mm långa, med anvisning på 13mm) och sedan kapas skyddsröret 2mm utanför vägg, sen klämmer man på valfritt blandarfäste, typ FMM eller Oras över detta.

Jag ser ingen direkt fördel med Väggdosa M6 förutom att den bygger mindre då. Sen måste du se till att köpa Väggdosa M6 för FPL/PX och inte Q&E (som kräver specialverktyg).

Det är inget jag skulle motivera med en prisskillnad på 200kr.
 
Med en väggbockfixtur och lämplig plåt går det att få både cc-150 och cc-160 utan problem. Uponor Väggskena RSK 186 9942 ger tex cc-150. Kolla tex här för hela sortimentet

Med en Väggdosa M6 använder du Nippel med täckbricka, tex RSK 186 9963, sedan när du monterar blandaren och denna blir då ditt blandarfäste. Kör du med väggbockfixtur behöver du använda ett normalt blandarfäste från tex Mora som fästes med skruv i väggen. Smaksak vilket du kör med så länge du kör på rätt saker sedan. Tycker personligen väggbockfixturerna är smidiga att använda med rätt kombination av skenor. Som tidigare skrivits levereras dom för motsvarande dubbelgips i skivtjocklek men kapas enkelt ner till rätt mått så den livar med ytan på ditt våtrumsgips motsv.
 
Redigerat:
Hej och tack för era svar. Jag har inte köpt blandare än, men aquapanelen ska upp till helgen så jag behöver bestämma lösning.

Är det rätt förstått att om jag kör med väggbockfixtur så kan jag inte gömma blandarkopplingen under någon täckbricka, utan då måste jag köpa blandarfäste typ väggplatta?
 
Ceder har pekat ut en av få praktiska skillnader mellan dessa system. Jag funderar dock på om det verkligen är en nackdel med en rejäl väggbricka. För egen del tycker jag inte den stör sett till utseendet. Man är så van vid att den sitter där så den syns inte. Dessutom så måste väl ändå väggbrickan vara det stadigaste sättet att montera blandaren? Att den sitter fast måste vara a och o i om man vill ha en vattensäker installation på lång sikt. Att man punkterar tätskiktet ser jag inte som ett problem i praktiken, man drar ju skruven i reglar och använder silikon, både i skruvhålet och runt blandarfästet/väggbrickan. Det blir tätt.

Aftonbladet eller Expressen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.