Goderafton!
Jag skall försöka att inreda ett litet rum på vinden i en timmerkåk från 1850-1900.

Problemet är att jag vill inte gärna ha någon luftspalt eftersom det skulle stjäla det mesta av takhöjden.
Hade istället tänkt att isolera med cellulosaisolering direkt mot yttertaket och sedan sätta en ventil i taknocken, kan detta funka?

Isoleringen är 145mm tjock vilket innebär att om jag vill få ut maximal takhöjd så måste de längsgående stockarna sticka fram ur innertaket. Frågan är bara hur i man skall regla upp mellan stockarna???
Ingenting är rakt, stockarna är inte jämntjocka och fulla med kvistar som sticker ut något från stocken.

Har gjort några taffliga försök att slå dit reglar men det känns inte riktigt stabilt, någon som har någon annan metod att föreslå?

Antar att jag måste göra någon slags besiktningslucka för sotaren i taket då detta är enda stället som man kan se hur skorstenen går upp genom taket också.

Sedan är det hålet i taket som går rakt ut... vad gör jag med det? Oljebehandlat masonit rakt över??
 
  • DSC_7942.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7946.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7947.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7951.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7952.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter oerhört risky att ge sig in i det du beskriver. Var tror du att daggpunkten kommer hamna? Jo, mitt i isoleringen.

Det finns tyvärr bara ett hållbart sätt att göra det du vill, och det inbegriper att flytta daggpunkten utåt så att den hamnar utanför undertaket (undertak = det tak du har ovanpå takstolarna, men under din yttertakbeklädnad).

För detta finns mängder med lösningar, men alla inbegriper att du isolerar på undertakets utsida. Har du halmtak eller dylikt så är du redan på säkra sidan.
 
Luftspalten är ju bara 25-50 mm så det själ ju inte så himla mycket.... Köper du mögelstoppar å sätter i varje fack mellan takstolarna så har du ju sen löst ventilationen.
 
Bara en notering... Noseone och jag pratar om helt olika lösningar. Jag vill föreslå att man bygger bort en riskkonstruktion helt och hållet istället för spela lotto med huset som insats.
 
Hmm, många säger ju att man inte behöver någon luftspalt med cellulosa... som med sågspån.
Är det bara att förkasta då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.