Hej alla!
Vi har byggt klart vårat hus och det blev bätte än vi tänkt oss. Skönt när man kan säga så eller hur? Men,,,,visst finns det ett men. Det ena badrummet har visat sig ha för liten lutning till brunnen. Nu måste vi göra om allt. Vi frågade en våtrumsbehörig ifall han skulle vilja titta på det och ge oss ett pris. Han tackade artigt nej ganska omgående. Han sa att ska man göra det riktigt ska man även ta ner kaklet på väggen för isoleringens skull. Tar man bara bort golvet så kan man få fuktskador med tiden för att isoleringen mellan vägg och golv inte håller när man väl knackat bort den gamla fogen. Jag kanske skriver lite luddigt för jag var inte med när min man pratade med denna man men det var detta som min man berättade för mig. Är det som så att man inte kan bara ta bort klinkeln som ligger på golvet och lägga ett nytt med rätt lutning? Måste det vara så komplicerat att man måste renovera HELA badrummet för ett golv skull?
 
AnneFi
det handlar väl om att ni måste öppna tältskiktet och därför måste göra om allt för att undvika fuktskador.
 
När man bygger ett badrum gör man ungefär såhär.

1 Flyter ett fall mot brunnen.

2 Skapar ett tätskickt i rummet (Golv och vägg)

3 Sätter klinker på golvet i fix

4 Sätter kakel på väggen i fix

Steg tre och fyra går att göra i önskad ordning.

Fixen skapar inget som helst fall, fallet har du gjort i steg ett.

Tätskiktet i steg två hänger ihop mellan golv och vägg.

Ska du skapa ett nytt fall så ska du ner till det lager där du byggt fallet (steg 1). Och för att komma dit måste du bryta tätningen mellan golv och vägg och det är här problemet ligger. Ingen vill ta ett svårt jobb och lämna garanti på det sedan, bara för att någon har gjort fel vid första jobbet.
 
Redigerat:
Vem har byggt badrummet?

MVH
 
Ja, faktiskt är det så. Men, det är ju ditt hus, du kan fuska till det rätt bra ändå.

Grundregeln är att golvet ska ha fall. Innan tätskikt och innan klinkers. Detta för att vattnet som läcker igenom via plattornas fogar, ska kunna leta sig ner i brunnen UNDER PLATTORNA.

Beroende på hur allvarligt det är hos er så får du själv avgöra.

Är det bara dåligt fall, eller nästan plant, MEN INTE BAKFALL, då kan man (och så här gör proffsen) lägga ett nytt lager klinker direkt ovanpå det gamla. Med hjälp av fixen bygger man till ett förbättrat fall i duschdelen. Eventuell golvvärme påverkas oftast endast marginellt.

Är det riktigt bakfall, ja, då behöver ni fixa till fallet ordentligt. Det GÅR att göra, utan att riva alltihop, men är komplicerat och oftast ingenting en firma åtar sig att göra.

Man river då all klinker golv, samt tar så försiktigt man bort nedersta kakelraden väggar runt om. Försök att skada väggarnas tätskikt så lite som möjligt. Avlägsna därefter allt kvarvarande tätskikt på golvet.

Flytspackla nytt fall hela golvytan. Denna tjänst kan ni lätt köpa om ni känner er osäkra.

På med fuktspärren. Var så noga ni kan i övergångarna mellan gammalt tätskikt vägg och nytt tätskikt. Använd gärna remsor och riktligt med våtrumsgegga.

Kakla och klinkra igen. Foga.
 
  • Gilla
Bäkkis
  • Laddar…
När man skriver "med hjälp av fixen bygger man till ett förbättrat fall..." så får jag analklåda! Usch.
 
Ja hör ni vi vill inte gå runt några regler utan göra som det bör sig, men vad gör man. Ska man låta det vara och torka upp vattnet efter att man badat eller låta det vara kvar? Vi använder det badrummet mycket sällan och har badkaret där. Blött på golvet blir det egentligen bara när barnen plaskar och när vi går ut från badkaret. Så det är ju inte jätteallvarligt. Om man tänker ett steg längre vad händer om vi får för oss att sälja huset? Måste vi ändra fallet för att huset ska kunna gå för priset vi begär. Kan köparna kräva att man fixar fallet innanman säljer? Är det så kan man lika gärna fixa det nu.
 
Vore lite intressant att veta exakt hur stort/litet fall ni har? Eller är det bakfall?
Har själv flytspacklat förra helgen och ska tätskikta nu...men är lite osäker på om fallet är tillräckligt, är lite rädd för att det ska bli vatten på golvet som inte rinner undan snabbt nog...
 
  • Gilla
Nahpets
  • Laddar…
Mikael_L
marlena skrev:
Om man tänker ett steg längre vad händer om vi får för oss att sälja huset? Måste vi ändra fallet för att huset ska kunna gå för priset vi begär. Kan köparna kräva att man fixar fallet innanman säljer? Är det så kan man lika gärna fixa det nu.
Det är ju lite intressant.
Men om ni inte gör något alls så är det i alla fall inget dolt fel, det är nämligen enkelt att upptäcka.
Och sen kanske en köpare bjuder mindre alternativt vill sänka köpeskillingen efter besiktningen vid en framtida försäljning, eller så bryr dom sig kanske inte.
Bor ni ett tiotal år eller mer där, så har ju badrummet blivit såpass gammalt och brukat att köpare kanske ändå vill göra om badrummet.

Ja det är inte lätt sia så här i förhand. :)
 
T
Forbo skrev:
Vore lite intressant att veta exakt hur stort/litet fall ni har? Eller är det bakfall?
Har själv flytspacklat förra helgen och ska tätskikta nu...men är lite osäker på om fallet är tillräckligt, är lite rädd för att det ska bli vatten på golvet som inte rinner undan snabbt nog...
Runt brunnen ska det vara 7mm/20mm per meter.

I resten utav badrummet ska det vara 5mm/10mm per meter.

Bara att ta fram vattenpasset och mäta........
 
T
marlena skrev:
Hej alla!
Vi har byggt klart vårat hus och det blev bätte än vi tänkt oss. Skönt när man kan säga så eller hur? Men,,,,visst finns det ett men. Det ena badrummet har visat sig ha för liten lutning till brunnen. Nu måste vi göra om allt. Vi frågade en våtrumsbehörig ifall han skulle vilja titta på det och ge oss ett pris. Han tackade artigt nej ganska omgående. Han sa att ska man göra det riktigt ska man även ta ner kaklet på väggen för isoleringens skull. Tar man bara bort golvet så kan man få fuktskador med tiden för att isoleringen mellan vägg och golv inte håller när man väl knackat bort den gamla fogen. Jag kanske skriver lite luddigt för jag var inte med när min man pratade med denna man men det var detta som min man berättade för mig. Är det som så att man inte kan bara ta bort klinkeln som ligger på golvet och lägga ett nytt med rätt lutning? Måste det vara så komplicerat att man måste renovera HELA badrummet för ett golv skull?
Vad menar du med för lite fall? Eftersom du har badkar så leds ju vattnet rakt ner i brunnen. Om det kommer vatten eller vattenstänk utanför badkaret så sugs det ju inte automatiskt ner i bunnen utan det får man ju skrapa ner med en gummiraka. I annat fall så skulle det krävas ett fall på 6-7 cm per meter och då är fallrisken stor och du skulle behöva en stege för att komma över tröskeln till badrummet.
 
Alltså rent krasst kan man säga att uppfyller inte rummet kraven gällande fall så riskerar ni nedsättning från 25-100% vid en eventuell vattenskada i framtiden.

Att riva ner kakel och göra på det sättet som vissa skriver är en fusklösning som oftast funkar men får ni en skada som kan härledas till tätskikt så kan bolaget välja att neka skada helt och hållet. Alltså är detta verkligen inte rekommenderat. Vattenskada kan ju i många hus dessutom bli värre än att bara göra om badrummet igen då det kan påverka konstruktion i träbjälklag.

Rollade skikt skulle jag verkligen inte ens försöka skarva, foliebaserade system är mer förlåtande MEN även här är det bara plattsättare som vill intala sig att det är ok att riva plattor och göra om. Det finns inte ett enda utfört korrekt test på tätskikts ångmotstånd efter en sådan yttre påverkan och därför finns det inte heller något försäkringsbolag som tar den skaderisken
 
tank77 skrev:
Runt brunnen ska det vara 7mm/20mm per meter.

I resten utav badrummet ska det vara 5mm/10mm per meter.

Bara att ta fram vattenpasset och mäta........
Mmm...det är 5mm/m i hela badrummet, utom där det är 12-13mm/m "innanför" brunnen i duschhörnet, men 5mm/m utåt rummet från golvbrunnen....jämnt och snyggt, inga bakfall och inga gropar...känner mig inte så sugen på att flyta på mer eftersom jag är rädd att bara bygga på höjden alternativt få "platåer" neråt...

Siktade fint på 8mm kring brunnen och på golvet...men det flöt ut så väldigt bra..
 
tank77 skrev:
Runt brunnen ska det vara 7mm/20mm per meter.

I resten utav badrummet ska det vara 5mm/10mm per meter.

Bara att ta fram vattenpasset och mäta........
Runt brunnen så ska det vara fall men i övrigt finns det inga regler angående fall förutom att det inte får vara bakfall. Det är åtminstone vad jag har läst.
 
Ska det vara 100% får du riva och göra om allt.

I ditt fall hade jag rivit bort allt golv, Tagit upp brunnen, Hyrt en saneringsfräs och slipat bort allt fix på golvet.
Hade även knackat bort plattorna längst ner på väggarna i hela badrummet.
Slipat ner fixet på väggen försiktigt (mindre slipmaskin med grovkornigt papper) utan att bryta tätskiktet.

När detta var klart hade jag flytspacklat hela golvet på nytt. Personligen när jag flytspacklar vill jag att det ska gå fort. Det blir enklare då enligt min mening. Blanda t.ex 2-3 hinkar alt. en stor balja flytspackel (Det bästa är om ni är två så att en kan stå och blanda hela tiden och ha hinkar redo). Häll spacklet på så sätt att du jobbar dej in mot brunnen. Då får du automatiskt ett bra fall.(Enbart för mindre badrum) Vänta sedan en stund tills spackelet går att gå på och använd en vanlig stor bredspackel för att göra fallet mer "aggressivt" runt brunnen.

Rolla på lämplig primer och sätt i gång med tätskit, remsor golv/vägg, brunnsmanschett etc.

När tätskiktet är klart är det bara att blanda fix, lägga plattor, foga (ej hörn, runt brunn, övergång vägg/golv), göra rent, låta torka, polera, silikona, KLART

Det positiva med fall i hela badrummet är att du lätt kan rengöra genom att spola av hela golvet med duschen.

OBS: Vad du än gör. Lägg inte ett nytt golv som ser ut att ha rätt fall på ditt nuvarande golv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.