Hej!
Ska beställa nya fönster till mitt 1910 talshus och undrar om det satt "droppnäsa" under dom övrefönstren eller är de nått som kom senare?
 
Redigerat:
Hej, Jag har sett båda delarna. De flesta fönster som än är i livet och som verkar gamla verkar dock vara utan sådan. Å andra sidan kanske de är bytta på 40-talet? (och inte original från 1910..)
Har just idag plöjt en skift om regler för fönsters utseende på K-märkta hus i Storbrittannien, och de hade ingen övre näsa varjefall :)
 
Vi har ett gammalt flaggfönster från den tiden och det har droppnäsa i trä under de övre fönstren. Den är i original för den är gjord i samma stycke som karmen.
 
Har man inte droppnäsa på inåtgående fönster o inte på utåtgående, eller är har jag missuppfattat det hela?
 
Vårt fönster är utåtgående och har droppnäsa. Om det är vanligt eller ej vet jag inte.
 
När man har delat fönster behövs droppnäsa annars rinner vattnet efter övre fönstren ner och kan leta sig in bakom dom undre fönstren.
Inåtgående fönster brukar däremot sitta längre in i karmen så dom klarar sig bättre. Får en naturlig droppnäsa kan man säga.
 
1910 hade hus med utåtgående "flaggfönster" oftast ingen droppnäsa på karmens tvärpost. Fönstren var normalt enkla med lösa innerbågar. På mer påkostade hus kunde det finnas droppnäsa och ibland även kopplade bågar. På innåtgående "flaggfönster" hade man alltid en droppnäsa på ytterbågarnas bottenstycke samt oftast även på tvärposten.

Om man beställer nya fönster idag finns det ingen anledning att välja bort droppnäsan. Den fyller definitivt sin funktion.
 
Tack för alla svar. Blir till och beställa med droppnäsa.
Nu undrar jag hur stor skillnad det är på gammal handblåst glas från ca 1910talet och nytt så kallade antikglas?
Vill ju ha de där om jämna ytan så de blir rätt känsla.
 
Jag raderade två inlägg eftersom direktlänkarna till bilderna inte fungerade. Försök igen eller ladda upp bilderna genom att klicka på "Utökad svarsruta" och "Bifoga filer".
 
Googlade lite och fick intrycket att begreppet antikglas (och även kulturglas) kan användas för många olika typer av glas. Det stämmer också med min egen erfarenhet. När jag lät laga en sprucken ruta för 10 år sedan beställde jag en variant som kallades "kulturglas". Det visade sig vara ett floatglas av dålig kvalitet från en öststatsfabrik. Lite ojämn yta men inte alls vad jag hade tänkt mig. Sedan dess specar jag alltid handblåst glas.

Slutsats: Beställ aldrig antik- eller kulturglas utan att först kolla hur det ser ut.
 
Var och prata med snickeriet idag och kolla på kulturglas det var ju lite ojämnheter. Men frågan är om det är värt och leta reda på gammalt blåst glas har till 3 rutor. Ska ju byta många mer fönster så då får man jaga blåst glas.

Undrar om det var plåt eller trä som som var längst ner på fönstret.

Den första bilden är nog från 60talet och den andra är hur de ser ut nu och den sista är så fönstrerna ska se ut.
 
  • ScannedImage-13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 168233_1681606493043_1624017911_1548028_8265688_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9jg87l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns massor av gamla fönsterbågar med handblåst glas undanstoppat i lador och uthus över hela landet. Kan bli väldigt billigt då en del är glada att bli av med "skiten". Hos fönsterhantverkare och byggnadsvårdsställen blir priset ganska högt. Glas med lite större format är dock bristvara. Räddningen kan då vara nytillverkat handblåst glas om plånboken tillåter sådana utsvävningar.

Vet inte riktigt vilken "plåt" du menar. Fönsterbleck av plåt var vanligt 1910 medan aluminiumlist mellan ytterbågens bottenstycke och glas är ett sentida påfund (70-tal tror jag).

Modellen du har valt är ett jugendfönster som i.o.f.s. är helt korrekt tidsmässigt men inte typiskt för din hustyp. Om du väljer bort spröjsen på de övre bågarna blir utseendet mer klassiskt korrekt.
 
Får försöka leta lite då :)
Ja de var fönsterblecket jag mena. Det stämmer nog med den där alu listen för det sitter de nu å dom fönstrena är byta på 70talet.
Hade tänkt och ha kors spröjs i dom nya fönstrena och undrar om 27mm blir för breda?
 
Redigerat:
På gamla fönster är spröjsen ofta bara 21-22 mm breda med en kittfals på 7 mm. Den smala falsen fungerar med tunna handblåsta glas men sämre med moderna 3 mm floatglas. I nytillverkade fönsterbågar är falsen därför ca. 10 mm och därmed kan inte spröjsen göras mindre än ca. 27 mm.

Skillnaden mellan 21 och 27 mm på spröjsen syns tydligt om man blandar dessa på samma fasad. Om man inte blandar är det nog bara de mest insatta som kan se skillnad.
 
klarsson: Varifrån beställer du fönster? Lokalt snickeri eller?


Angående dropnäsa, så våra två flaggfönster som finns kvar (resten är tyvärr bortrenoverade på 60talet), har sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.