O
Det kan vara svårt att göra några större vinster på detta sett om du inte lyckas hitta renoveringsobjekt som dessutom går väldigt billigt. problemet är att hitta dessa lägenheter till ett bra pris.
Men om du lägger ut 200000 på en renovering så får du om skatteverket går med på det räkna av dessa från din vinst, men eftersom du fått lägga ut dessa pengar så spelar det egentligen ingen roll eftersom den stora skillnaden är hur mycket du får betala i skatt. Du får ner skatten, men du har fortfarande lagt ut pengarna som du inte får tillbaks av skattemyndigheten utan du får räkna in dom i försäljningspriset. så antingen så kan man enkelt säga att du säljer lgh för 1 000000 köpte den för 600000 å lägger ner 200´ på renovering vilket innebär att du ur skatte synpunkt lagt ner 800´på lgh som då skattas vinsten på 200´ istället för på 600´ Du får inga pengar skatteverket du minskar bara din reavinstskatt. Du har alltså oavsett lagt ner 800´på lgh. tänk på att rot avdrag får du bara använda om du bor i lägenheten.

Marknaden just nu är väldigt lustig, men jag tror att det är svårt att göra jättevinster.

Jag tror inte att du kan göra några vinster på detta sätt. med tanke på hur många som ska dela på kakan.
Tänk igen detta lite till så kommer du nog inse att det inte är någon lysande idé!

Föreningen underhåller inte lägenheten det gör innehavaren, så för föreningen så spelar det ingen roll i vilket skick lägenheten är i.
Tänk på att du kan behöva tillstånd av styrelsen för en del av de arbeten du vill göra.
 
Redigerat:
Får tacka för alla svar.

Det är ju skrämmande att skatteverket kan ge så varierande svar mot vad ni skriver. Var för övrigt där för ett par dagar sen och fick prata med ett riktigt stolpskott. Jag förklarade 3 gånger vad min idé var och hon frågade hela tiden om jag skulle köpa hela fastigheter och hyra ut dem. q(;^;)p
 
Tycker de flesta säger samma sak om beskttningen? Frånsett om man ska räkna 30% eller 22%. 22% är det för hus, är det samma på bostadsrätter?

Juridisk sett tänker ni alltså anlita svart arbetskraft? Vänner som får betalt av vinsten .... som inte var så hiskeligt stor till att börja med. Den förklaringen skulle jag vilja se Skatteverkets tjänstemän reagera på. ;)

Om det är pengar man vill ha är det bättre att jobba på 7-11. Då kan man få sjukersättning när man är sjuk också. :)
 
Skattesatsen 22% gäller om man har bott i bostaden under viss tid före försäljningen. Tror att det krävs att man bott där 1 eller 2 år före försäljningen. Det finns en mängd detaljregler runt det så skall man vara säker på vilken skattesats som gäller så måste man titta på detaljreglerna och jämföra med sin egen situation.

Om tanken bara är att äga lägenheten i några månader så kan man nog förutsätta att det är 30% som gäller som skattesats.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna vara någon vinst i det upplägg som TS presenterar här. Däremot en gigantisk risk.

Så länge marknaden rör sig uppåt så kan man kanske hoppas på en vinst i storleksordningen någon enstaka procent av investeringen. Om marknaden rör sig åt fel håll så kan man förutsätta en förlust på 10 - 50% av investeringen.

Fel balans.
 
Du kan glömma det hela om du ska ha 3-4 st om ska dela på kakan.
Det blir inget kvar i förhållande till risken. Tänk på att den som står på lägenheten också är juridisk ansvarig för alla problem med skatteverket, föreningen och köparen av lägenhete. Är du inte kunnig själv att utföra åtminstone 80% ,så skulle jag avråda dig. Sen tror jag att du gör renoveringarna för omfattande. Ett badrum går på nästan loss på vad resten av lägenhetsrenoveringen kostar. Det handlar om att få det att bra ut med så små medel som möjligt. Byta kök. vitvaror, golv och tapeter i en tvåa behöver inte kosta mer än 50-60 000:- med rätt kontaker och om du jagar lite erbjudanden.
 
Oehrling skrev:
Om de 200 000 kronorna som jag renoverar för är avdragsgill så får jag väl tillbaka dessa året därpå?
De 200 000 får du möjligtvis igen när du säljer lägenheten, av köparen. Tror du att du ska få dem även av staten på något sätt?

Skatteavdrag innebär att du slipper skatta för en del pengar som du tjänat om du visar att du använt dem på ett visst sätt. Det innebär att kostnaden blir i runda slängar 30% lägre, om du har en inkomst att dra av kostnaden ifrån. Men du får inte pengar av staten.

Eller är det ROT-avdrag du tänker på? Då måste du bo i lägenheten.
 
AnneFi
från skatteverkets hemsida
Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial. Utgifter för reparationer och underhåll som endast återställer bostadens skick, och inte gör att den är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet är därför inte avdragsgilla.

http://www.skatteverket.se/privat/s...5&sv.search.query.allwords=avdrag förbättring
 
A
trumpet9 skrev:
* Gör du det som privatperson riskerar du att drabbas skattetillägg på 40% , du fastnar i skatteverkets kontroller.
Om man gör öppet yrkande, dvs om man tydligt beskriver i sin deklaration för skatteverket vad man gjort drabbas man inte av skattetillägg även om avdraget inte går igenom.
 
Lite förenklat:
Ytskiktsrenovering såsom golvbyte, målning, tapetsering m.m. Är avdragsgillt om det utförts de senaste 5åren och om renoveringen var pga att skicket innan var sämre, alltså inte bara för att man inte gillade färgen.
Standardhöjande åtgärder såsom kakling, väggflyttning utbyggnader m.m är avdragsgilla även efter 5år.

Men det spelar mindre roll om färgen, tapeten är avdragsgill enligt det regelverket för du kan även räkna den som home-staging inför försäljning vilket är fullt avdragsgillt.

Självklart går det att tjäna pengar på detta, men man bör nog göra jobbet själv annars äts nog vinsten upp.

Går det endast att sälja för 300 mer efter en renovering för 200 så är det stor risk för förlust.
Mäklararvodet är ju säkert 35000kr, vilket också är avdragsgillt.
Men då är vinsten innan skatt 65000 vilket ger 45-50 efter skatt beroende på skattesats (22 eller 30%)
och risken för förlust är stor.

Det jag inte får ihop är renoveringskostnad på 200kkr om ni ska avlöna byggare med del av vinst? ska ni köpa mtrl för 200kkr i en lägenhet för 800kkr? Låter vansinnigt.
 
A
Varför renovera? Köp en lägenhet för 1 000 000kr, vänta tre månader och sälj den för 1 100 000kr istället så slipper du strulet med att renovera men tjänar samma pengar.

Men du kanske antar att du kommer få mer för renoveringen än vad renoveringen kostade? Varför skulle du få det? Hur mycket mer? Är det värt risken? Vad blir timpenningen för alla inblandade?

Är det inte kanske bättre att köpa lägenheten och låta den gå upp i värde "as is" under tre månader och istället för att du renoverar under tiden du äger den så renoverar du och dina kompisar andras lägenheter mot betalning istället? Har du räknat på det alternativet?
 
bra-byggare skrev:
Varför renovera? Köp en lägenhet för 1 000 000kr, vänta tre månader och sälj den för 1 100 000kr istället så slipper du strulet med att renovera men tjänar samma pengar.

Men du kanske antar att du kommer få mer för renoveringen än vad renoveringen kostade? Varför skulle du få det? Hur mycket mer? Är det värt risken? Vad blir timpenningen för alla inblandade?

Är det inte kanske bättre att köpa lägenheten och låta den gå upp i värde "as is" under tre månader och istället för att du renoverar under tiden du äger den så renoverar du och dina kompisar andras lägenheter mot betalning istället? Har du räknat på det alternativet?
Vad finns det för garantier att den lägenheten skulle gå upp 100 000 på ett par månader?
Om en person inte var villig att betala mer än mig när jag köpte den, varför skulle då personer vilja köpa den för 100 000 kronor mer vid ett senare tillfälle?

När räntan är så pass låg idag bryr sig folk inte om att lägenheten kostar lite mer.

Det finns hur många lägenheter som ser halvdana ut för ca 800 000, och då är det i alla fall för mig självklart att jag gärna betalar 1 100 000 för en lika stor lägenhet som är helt renoverad. Det blir inte många hundralappar extra i månaden.

Jag skulle säkert kunna utföra en del av jobbet själv men jag vill att det ska vara så bra gjort som möjligt.
 
Hubbe2 skrev:
Lite förenklat:
Ytskiktsrenovering såsom golvbyte, målning, tapetsering m.m. Är avdragsgillt om det utförts de senaste 5åren och om renoveringen var pga att skicket innan var sämre, alltså inte bara för att man inte gillade färgen.
Standardhöjande åtgärder såsom kakling, väggflyttning utbyggnader m.m är avdragsgilla även efter 5år.

Men det spelar mindre roll om färgen, tapeten är avdragsgill enligt det regelverket för du kan även räkna den som home-staging inför försäljning vilket är fullt avdragsgillt.

Självklart går det att tjäna pengar på detta, men man bör nog göra jobbet själv annars äts nog vinsten upp.

Går det endast att sälja för 300 mer efter en renovering för 200 så är det stor risk för förlust.
Mäklararvodet är ju säkert 35000kr, vilket också är avdragsgillt.
Men då är vinsten innan skatt 65000 vilket ger 45-50 efter skatt beroende på skattesats (22 eller 30%)
och risken för förlust är stor.

Det jag inte får ihop är renoveringskostnad på 200kkr om ni ska avlöna byggare med del av vinst? ska ni köpa mtrl för 200kkr i en lägenhet för 800kkr? Låter vansinnigt.
Det är siffror tagna ur luften. Men om det visar sig att de stora renoveringarna är avdragsgilla finns det ju ingen anledning att snåla på materialet?
 
AnneFi
på sidan som jag länkade till står också


Exempel: Det skulle ha kostat 100 000 kronor att byta träfasaden på din villa. Du murade i stället en fasad av tegel för 170 000 kronor. Till grundförbättring räknas då 70 000 kronor och till reparation 100 000 kronor. Reparationen kan i vissa fall vara förbättrande (se nedan).
En standardförbättring är normalt inte en grundförbättring. Detta gäller till exempel standardförbättring av vitvaror eller värmepannor som beror på den tekniska utvecklingen.
Exempel: Du bytte ut ett kök av 70-tals standard till dagens standard. Detta innebär normalt inte en grundförbättring. Däremot kan detta vara en grundförbättring om du till exempel utökade antalet skåp eller köksmaskiner. Disponerade du om köket väsentligt kan dina utgifter, helt eller delvis, anses som utgifter för ombyggnad.
 
O
Ett inte alltför stort badrum går på runt 80´-100´ att låta ett proffs renovera. Ett kök går nog på runt 30´om man köper det på ikea och bygger själv... sen nya golv och ny färg på väggarna... 200' känns inte alls konstigt.... vilket innebär att din vinst inte blir speciellt stor, har du då dessutom tänkt att folk ska dela denna kaka med dig så blir det inte många pengar kvar!
oavsett om renoveringen är avdragsgill eller inte så får du inte tillbaks de pengarna av skattemyndigheten, det blir bara skatten som inte blir lika stor. Vad du måste göra för att kunna tjäna pengar är att hålla nere kostnaderna så mycket det går.
 
Oehrling skrev:
Det är siffror tagna ur luften. Men om det visar sig att de stora renoveringarna är avdragsgilla finns det ju ingen anledning att snåla på materialet?
Jo för pengarna skall ju betalas, det enda läge där du tjänar på att inte snåla med kostnader är om du ex. väljer en bänkskiva i köket för 50 000kr istället för en som kostar 25 000kr, OCH om den höjningen höjer köparnas vilja att betala för lägenheten med mer än 25 000.

Oftast är det tvärtom, om du renoverar för 100 000 så höjer det priset med typ 70 000, dvs en ren förlust på 30 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.