Jag vet att det finns flera trådar i ämnet, men jag gör ett försök i alla fall eftersom jag funderar på en delvis annan lösning.
Fritidshus, byggt 1978/79, ca 55 m2, torpargrund (tror jag att det heter), 4 st vent öppningar ca 12x12 cm. Ingen inspektionslucka till grunden från bodelen

- "Mycket lågt i tak", bärlinan ligger kanske 10-20 cm över marken. För några år sedan öppnade jag del av hallgolvet, jag tror att bärlinan är fukt/ rötskadad, det var svårt att se.
- Asfaboard som bär upp isoleringen hänger ner pga fukten, har kanske ramlat ner idag, som hos grannen
- Golvreglar 38x170, isolering idag Gullfiber lösull

Jag planerar att öppna golvet våren 2011 för inspektion och åtgärd och skulle vara mycket tacksam för tips och förslag. Jag har några egna funderingar, kommentera och korrigera gärna. Den normala gången är väl att ta bort allt organiskt material, jämna ut med tex makadam 8-16 och lägga en åldersbeständig plast

Fråga 1) Hur skydda plasten mot att trampa/sticka hål när jag arbetar? Kan jag lägga tex en 50 mm cellplast som skydd? Är det i onödan?

Fråga 2) Cellplast som ligger på åldersbeständig plast, är det bra eller dåligt ur fuktvandrings/kondensationssynpunkt? Skadligt rent av? En extra isolering eller inte?

Asfaboarden i bjälklaget åker till tippen. Jag funderar på att ersätta den gamla Gullfiberisoleringen med cellplast. Hade först tänkt att lägga råspont som bär upp cellplasten, men råsponten kostar och det blir mycket tid för kapning.

Fråga 3) Är cellplasten så pass formstyv att jag istället kan spika läkt, ca 25x25 mm och låta cellplasten vila direkt på läkten? Ett problem kan ju vara att det kan bli svårt att fästa vindpapp.

Fråga 4) Behövs vindpapp om jag samtidigt tätar ventilerna och kanske installerar en avfuktare?

Konstruktionen blir då uppifrån räknat

Trägolv 28 mm
Golvreglar 34x170 med 2x70 isolering, som vilar på läkt
Bärlina, jag funderar på att skruva ihop 2 st 45x120 mm för lite bättre utrymme mot mark
Luftutrymme under reglar till mark, ca 250-300 mm
Cellplast 50 mm
Åldersbeständig plast
Makadam

Synpunkter, kommentarer? Verkar det vettigt eller är jag ute och cyklar?
 
Hej hade upp mitt rumsgolv i kåken och hittade en massa vatten, frågade då min kompis som är snickare vad jag skulle göra och svaret jag fick var att gjuta platta.
Sagt och gjort så är det gjort och ångrar mig inte för 5 öre.
gjöt samtidigt in golvvärme och måste säga att det är den skönaste värme som finns.
Var mycket jobb men absolut värt det! Gjorde allt utom gjutningen själv, om jag fixar det så lovar jag att du fixar det
 
patrick. Tack för ditt svar. Jag håller med att gjutning skulle vara lösningen, för 4 år sedan gjorde jag en utbyggnad, 55 m2 (rum + garage) av detta fritidshus. Jag isolerade och gjöt enligt konstens regler och tror att det är den bästa lösningen.

Men. För ca 5-6 år sedan så gjorde jag om våtutrymmet, dusch/tvätt/toa med bibehållna golvreglar, spånskiva och våtrumsmatta och har ju ingen lust att riva upp det så snart igen. Problemet är då att golvreglarna vilar på bärlinan. Hur löser jag det om jag skall gjuta? Ingjutna bjälkar är ju ingen höjdare. Förslag?

Kan väl tillägga att jag ringt, mailat till en känd tillverkare av cellplast med mina frågor. Inget svar trots påstötning. Lätt att tro att de inte vill lämna ett besked utan låter villa/fritidshusägarna göra utprovningen.
 
Att lägga cellplast på plasten kommer att höja temperaturen i grunden vilket minskar den relativa luftfuktigheten. Jag har fått rådet att byta ut asfaboarden i min krypgrund mot cellplast vilket jag gjorde på ett område. Bärighetsmässigt är det inga problem, däremot finns det kanske en risk att en ev vattenskada i golvet förvärras eftersom vattnet får svårt att rinna ut.
 
rokka.
Att få ner den relativa fuktigheten är ju bra och som jag förstår så har 50 mm cellplast på plasten en positiv inverkan. Det blir inte risk för kondens någonstans? Jag tänkte mig en liten, billig luftavfuktare som arbetar sommartid, det borde väl duga? Den måste jag nog i så fall montera i en slags låda i hallen pga begränsat utrymme under golvet. Luftvolymen under bjälklaget blir kanske 10-15 m3, inte så mycket fukt att ta hand om.

Jag har förstått att en nackdel kan vara att vatten har svårt att rinna ut vid en ev vattenskada.

Du har redan börjat att använda cellplast, har du monterat under golvreglar eller mellan, som jag tänkte göra?

Håll oss gärna informerade om ditt fortsatta arbete och dina erfarenheter, ämnet är ju intressant
 
Kondens blir det ju när varm luft träffar kall yta så den risken borde väl varken öka eller minska. Min cellplast, 50 mm, sitter spikad på reglarna (cc 400). Det är så svårt att råda om krypgrunder då alla förståsigpåare tycker olika och det verkar komma nya rön varje år. Men såhär ser mitt golv ut Numera (LB hus fr 1979) uppifrån och ner:
Parkett
Plast diffspärr eller plastmatta
Spånskiva
Isolering, gullfiber
Blandat Masonite board, asfaboard, cellplast
Luft 30-70cm
Krypgrundsisolering (från lfs-web.se)
Åldersbeständig plast, uppvikt mot kant
Sand och lera

Det jag har åtgärdat är bytt den gamla byggplasten mot ny åldersbeständig, lagt ut isolering på marken, bytt den skadade delen av blindbotten mot cellplast och installerat avfuktare trygghetsvakten krypgrund.

Jag är nöjd så här långt, på 2-3 veckor gick rlf från 96% till 75% och har inte gått över det sedan dess. Men det ska bli spännande att se hur det står sig till sommaren.
 
rokka. Tack för synpunkter. I mitt fall är det ju fråga om ett fritidshus, som kallställs vintertid, men med uppvärmning några gånger under vintern. Jag vet inte om det kan påverka eller försämra förutsättningarna på något sätt.

Du har diffusionstätt på spånskiva under färdiggolv, det har inte jag under furugolvet.
Är detta det moderna sättet att bygga?
Finns fördelar tex att fukt inifrån bostaden inte går ner i bjälklaget?

Nu förstår jag, du har alltså lagt krypgrundsisolering från lfs det är väl lite annorlunda än cellplast, skall studera lite mer

Jag håller med att det finns många olika uppfattningar, det vore därför intressant att veta om det finns någon som gjort på liknande sätt och deras erfarenheter
 
Jag lyfter min egen tråd och gör mig kanske skyldig till etikettsbrott, i så fall får moderatorn ta bort inlägget.

Det blev inte våren 2011 men nu siktar jag på april 2012 istället.

Jag har försökt att läsa på i ämnet, men det är inte lätt, det finns många olika uppfattningar när det gäller fuktproblem.

LFS (www.lfs-web.se) skriver t ex om gamla torpargrunder: "isoleringen bestående av varierande kutterspån, mull, torv, kolstybb etc som valdes, hade andra egenskaper än dagens frekvent använda mineralull och i sammanhanget OFTA HELT FÖRKASTLIGA CELLPLAST" (mina versaler).
Men jag kan inte se varför LFS anser att cellplasten är förkastlig och det blir i alla fall inte jag klokare av. Jag skulle gärna se sakargument.

Och jag som tänkte använda cellplast bl a därför att jag tror att cellplasten har slutna celler och inte tar upp fukt på samma sätt som t ex mineralull.

Om nu cellplasten kan ersätta t ex råspont som bärare av isolering så skulle jag uppnå flera fördelar
- jag slipper organiskt material (råsponten) i ett utrymme som troligen är fuktigare än inomhus
- jag slipper kapa ca 50 m2 råspont i ca 60 cm långa bitar och lägga mellan golvreglarna, mycket arbete.
- kostnaden för råspont (som inte isolerar) är ca 55-80 kr/m2, 70 mm cellplast kostar ca 50 kr/m2
(Byggmax priser)

Som jag ser det så borde fördelarna överväga, men vad är nackdelarna?
- Vid ev vattenskada så har vattnet svårare att rinna undan. Är det bättre om vattnet sugs in i isolering av
t ex mineralull?
- Luktproblem med cellplast? Men det används väl i väggisolering?
- Det vore intressant att veta vad LFS menar med "ofta förkastliga cellplast"

Tacksam för synpunkter, jag vill gärna veta om jag är ute på fel spår
 
Pfui vilken gammal tråd du väckte.
Jag skulle råda dig att ringa LFS och fråga. De är jättetrevliga även när man inte köper saker av dem. Berätta gärna vad de svarar, för jag är också nyfiken.
Det argument jag kan tänka mig mot cellplast (istället för mineralull) är att det kan bli köldbryggor mellan skivorna om man inte tätar med fogskum el dyl.
 
Jo rokka, tråden är gammal, ursäkten är att jag räknade fel på ett helt år (hittills). Efter inlägget så kom jag på att enklast är ju att ringa LFS, det ska jag göra. I bjälklaget så tänker jag ju lägga med förskjutna skarvar, men samtidigt är jag medveten om att det kan bli lite knepigt att få det tätt i alla fall. Jag återkommer.
 
Nu har jag talat med LFS, de verkar kunniga och seriösa utan att försöka pracka på folk saker. Så här är svaret, jag hoppas att jag tolkat det hela korrekt.

Det är OK att isolera med cellplast mellan golvreglarna om man har avfuktare installerad, utan avfuktare är det bättre med typ mineralull. Man skall inte lägga cellplast på syllen, det blir för tätt, bättre med mineralull. Absolut inte bygga in reglar och bärlinor med plastfolie eller cellplast.
Åldersbeständig plast på marken, dra gärna upp ca 10 cm mot grundmuren (dvs lämna inte en öppen spalt närmast muren)
50 mm cellplast ovanpå plastfolien gör eg ingen nytta (inbesparing 2500 kr), det finns en risk för kondens mellan plastfolien och cellplasten.

Nu skall jag fundera lite till, forumet är välkomna med synpunkter och kommentarer.
 
Detta är nog ett tecken att antingen fel färg användes, eller bristfällig ventilation.
Fråga. kan det fungera med att montera solarventi http://www.lfs-web.se/luftsolfangare_solarventi.htm ?
Ngt säger mig att det är en hyffsad lösning istället för att riva golvbjälklag och börja om från scratch.
TorparGrund.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.