Har noterat att det i den nya världen (normmateriel) finns trefasskydd, som löser ut alla faser vid överlast på en fas. Vidare finns det en-fas skydd men inga två-fas dito. Har noterat att detta finns i Norge men där använder man ju 2*110V.

Kan någon förklara varför man t ex för att skydda en 400V krets för värmeelement eller 400V spis måste ha två en-fas skydd. Vid en första betraktelse verkar detta inte logiskt, då man ju skulle kunna använda ett tre-fas skydd.

Kanske någon kan förklara vad orsaken är till detta regelverk, tack! Har sökt någon tråd som behandlar detta men inte funnit!
 
Det finns mycket riktigt Enpoliga och trepoliga säkringar, men även tvåpoliga. Dessa är dock inte så vanliga
 
Efter som de inte är så vanlig så är de dyrare än trepoliga, vilket gör de än ovanligare, vilket gör de än dyrare, osv, osv...
 
Många elektriker använder enpoliga dvärgbrytare mer eller mindre genomgående, även för trefasgrupper. Dock fanns det tidigare ett krav på trepoligt skydd för trefasgrupper då en- eller tvåpoliga laster kunde anslutas. Mig veterligen finns detta krav inte kvar idag men det är en god vana att använda en allpolig (dvs trepolig för trefasgrupper och tvåpolig för tvåfasgrupper) dvärgbrytare. Det ger bättre överblick och tydlighet.

I en vanlig katalog med dvärgbrytare finns det normalt fullt sortiment även med tvåpoliga brytare. Har man tvåpoliga laster kanske man ändå sprider dem mellan faserna på en trefasgrupp, tex vid en radiatorinstallation.
 
OK! Tack för de klarläggande svaren.
 
Normalt är det 3-poligt på 3-fas laster med undantag för belysningsgrupper där man sätter 3x1-poligt pga det inte ska bli mörkt när en grupp löser ut.
 
Elpatron skulle jag inte heller sätta på en trepolig
 
Rikard Ågren skrev:
Elpatron skulle jag inte heller sätta på en trepolig
Näe, det har du rätt i men tyvärr är det nästan bara belysning som konsulter lägger 3x1-poligt, men och andra sidan är det inte bara där det kan bli konstigt :)
 
Rikard Ågren skrev:
Elpatron skulle jag inte heller sätta på en trepolig
Vet inte, jag. Gillar inte när det är dött på en tamp och så får man en kyss av en annan..
 
Inga fingar utan att mäta va.... :D
 
Eller att det var fasen till cirkulationspumpen som löste ut och elpatronen värmer på två faser ändå. Överhettningsskydden går sällan att återställa. Där det är trefas-laster tycker jag att de ska vara 3-poliga säkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.