Ska påbörja projektet med garage/carportbygge.
Just nu är jag precis i starten och ska förbereda inför gjutning.
Jag ska ha en golvbrunn i garaget som jag ska koppla på spillvattenledningen.
Jag kommer behöva fylla upp marknivån ca 30cm för att komma upp i rätt nivå i förhållande till huset. Plattan kommer "sitta ihop" med husgrunden. Kant i kant.

Marken där garageplattan ska vara är redan urgrävd och packad.

Men nu är det rätt lerigt och jag undrar vad jag ska använda för fyll?
Makadam 4/8, 8/16? Eller annat fyll?

Vad är bäst? Vill helst använda samma material att fylla med som jag ska gjuta plattan och padda på.
 
8/16 är bra som dränering 10-15 cm under plattan för att garantera att den håller sig torr men under det så är det min uppfattning att man bör ha något med 0/X, dvs nått som går att packa ihop bättre så att det blir stadigt.
Lera bör man ta bort om det går så att man får ett stadigt underlag.
 
Mikael_L
Glöm inte markduk av rätt bärighetsklass (minst klass II) innan du lägger något annat på lera.


Jag ska egentligen inte försöka mig på att råda om sånt som mark och markförhållanden, men en tanke slår mig, om huset ska byggas ihop med garaget så bör kanske garaget grundläggas så lika huset som möjligt.
Dvs är lera urschaktad under huset -> lika för garaget.
Står huset på lera+ tunt dränerande lager -> lika för garaget.

OBS, se inte detta som något sprunget ur kunskap, utan ta med denna fråga till någon som vet.
 
Vad ska man har för material runt avloppsrör, kan de ta skada om det är för grovt material?
Jag kommer behöva fylla upp bredvid plattan med, samt på infart och en bit framför huset, måste jag har markduk överallt eller räcker det att jag har markduk där plattan ska vara?
Ska fylla upp och sedan ha singel som topplager bredvid plattan och vid infart.
 
Mikael_L
Runt avloppsrör och alla andra rör ska du egentligen ha snälla material, då det annars finns risk att vassa stenar mm med tiden nöter genom. Detta är särskilt viktigt i mark som tjälar, då tjälen kan ge periodiska rörelser.
Det är långt ifrån säkert att man får problem, men å andra sidan är det ju så enkelt att göra bra direkt. ;)

Det rätta materialen är stenmjöl, sand, rörgravsgrus eller stenfri jord/morän.
Jag vet inte riktigt om det finns vissa markförhållanden som gör vissa material mer eller mindre lämpliga, här kanske någon kan fylla på med mer kunskap.

Markduk är aldrig fel.
Men markduk är ett måste under huset vid de tillfällen olika materialskikt riskerar kunna blanda sig, t.ex. mellan lera och grovfylle. Mellan finare krossfraktioner och grovt fylle med håligheter.
Klassen på duken bestäms av vilken påkänning den måste tåla, sprängsten på lera kan jag misstänka kräver höga klasser.
Detta kan jag inte (mer än så här) så du får kolla lite mer innan du drar igång.

Är man osäker, så kostar det ju knappt något att rulla ut en duk klass 2 för att sen sova bättre.

Under garageuppfarter är markduk precis lika bra av samma slags skäl.
Men den är ju inte lika mycket ett måste där, man kan ju lika gärna ta dit en grävmaskin var 5:e år och planera om uppfarten när det rört på sig och sjunkit. :D
 
Som Mikael_L antyder bör du ta detta med ett proffs ifall du inte har bästa tänkbara underlag vilket du inte verkar ha! Vet du att underlaget inte är så dåligt att det behöver pålas?

Hur som helst skulle jag inte göra något som helst markarbete på lera utan markduk, och troligtvis skulle jag ta i extra, kanske dubbla lager med riktigt tålig duk.

Jag är också amatör! :)
 
Vill bara förtydliga att huset är på plats. Det är garage/carport platta som ska gjutas.
Underlaget där plattan ska gjutas är det egentligen inget fel på.
Där är det urgrävt ca 7 meter, och fyllt med berg och makadam i diverse storlekar.
Men översta lagret är lite mer blandat jord/sten och nu när det legat snö som smällt så har det blivit lite lerigt just på översta ytan och det är bara en liten del av den totala ytan där det är lite lerigt. Kanske 3kvm.
Plattan kommer bli 45kvm.

Är övertygad om att marken inte behöver pålas. Den är så bearbetad så det ska inte behövas.
Får ta och lägga markduk över hela ytan, ca 100kvm.

Ska lägga upp lite bilder så man får en bild över det hela.
 
Mikael_L
Är det grävt 7 meter djupt? :O
Nä, det kan det väl inte vara ... :blushing:
 
Jo faktiskt. När husföretaget köpte 7 tomter som är på den gatan jag bor så hade det varit en gammal ladugård där och lite skogsmark. Det var rejält sankt så de fick gräva ur vansinnigt mycket. Enormt schaktarbete.
 
Här kommer lite bilder på tomten.

beskrivning1.jpg
beskrivning2.jpg

Här kommer bilder från SketchUp på hur det ungefär ska bli.

sketchup2.jpg
sketchup1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.