FredrikR skrev:
Typ av lån spelar nog mindre roll.. :)
Renoveringslån/krediter är väl en typ av blancolån och inget annat.
jag har redan ett lån på bilen, sen om man köper en lägenhet så blir det ytterliggare ett lån till , jag har inte råf men 3 lån samtidigt.
 
MLAN skrev:
när jag skriver renoveringslån då menar jag ett lån som man bakar in huslånet.
Jag tolkar ditt första inlägg som att du har 165' kr till kontantinsats. Lånar du då 735' för att köpa en lägenhet för 900' så kommer du ha ett utrymme på ytterligare 30' kr under bolånetaket på 85%. Det finns med största sannolikhet ingen bank som ger dig ett större lån med lägenheten som säkerhet.

Det är i vart fall vad som gäller i teorin.

MLAN skrev:
Hur brukar man gå till väga med renoveringslånet igentligen?
Man går till banken och säger "Hej, jag vill utöka mitt bostadslån."
 
Du kommer ju förhoppningsvis inte ha 3 lån speciellt länge.
Enklast är att fråga din bank, om du kan ta ett blancolån, lösa billånet, renovera och sedan baka ihop det till ett lån.
Antalet lån spelar väl inte så stor roll eg. utan totalsumman/räntan/hur stor del som amorteras.
 
Nu var det här före krisen men vi fick ett lån utöver köpeskillingen på huset att renovera för och de värderade upp huset innan vi renoverat (som att vi utfört renoveringen redan) och kunde därmed baka in det mesta i bottenlånet.
 
M
Som sagt, det är ju inte antalet lån som spelar någon roll utan hur mycket lånet/lånen är på och hur mycket du betalar i ränta och amortering. Om du bakar in billånet i bostadslånet så kan du räkna med en ganska hög amortering, om du inte vill fortsätta betala (ränta) på bilen i all evighet. Likadant om du köper möbler, de måste också amorteras av ganska snabbt eftersom de har högst begränsad livslängd. Och du kan ju inte räkna med att få låna på lägenheten på högre summa än vad den är värd, dvs. vad du köper den för (normalt).
 
Det du kan göra är att fråga banken om du får ett renoveringslån på 200000:- innan du köpt lägenheten för 900000:-. Sedan får du renovera den och omvärdera den och förhoppningsvis så skriver du uppe värdet på lägenheten. Problemet är bara om inte värdeökningen är tillräckligt stor för att allt ska hamna som bottenlån. Det finns en rätt stor risk att det så kallade renoveringslånet blir ett vanligt blaco-lån istället. Särskilt eftersom du tänkte köpa möbler och sådana saker för pegnarna du hade tänkt renovera för.

Ska din ide gå igenom så måste du nog hitta ett väldigt prisvärt objekt som du renoverar själv. Sedan är det bara be till gudarna att din värdering blir såpass hög efter renoveringarna att du kan lägga in billånet och så vidare i bottenlånet. Låter du exempelvis hantverkare göra jobbet är det rätt stor chans att kostnaderna blir rätt höga och att du står med 2 blanco lån efter din renovering. Då står du där med ditt billån som du inte fått in i bostaden och sedan ditt renoveringslån som också blir ett vanligt blancolån. Det blir rätt stor skillnad mot hur din plan ser ut och fullt realistiskt att det blir så.
 
MLAN skrev:
Hej!
Jag funderar nu på att flytta till Stockholm och köpa en lägenhet där. har gjort en lånelöfte prövning och fått den godkänt på 1,1 miljon med en kontantinsats på 15% , vilket är allt jag har sparat under alla dessa år.

frågan är om man köper en lägenhet för 900 000tkr kan man ta ut resten som ett renoveringslån dvs 200 000tkr? ifall man måste renovera nånting på lägenheten. Renoveringslånet tänkte jag även utnyttja för att köpa nya möbler och betala av resterande kredit jag har på bilen.

Hur brukar man gå till väga med renoveringslånet igentligen?


MVH
Jag har "renoveringslån" i form av bygg buffert som Nordea kallar det..
 
jag har renoveringslån, men det är på betydligt högre ränta än bottenlånet. Tom högre än billånet.

Men de brukar väl fungera så att man renoverar hyfsat snabbt med finansiering av renoveringslånet för att sedan höja värderingen totalt på lägenheten. Därmed får du baka in renoveringslånet i topp- eller bottenlånet.

Att köpa möbler för revoveringspengar rekommenderar jag inte, men det är bara jag.
 
blob skrev:
Att köpa möbler för revoveringspengar rekommenderar jag inte, men det är bara jag.
Nej, det är inte bara du. Det är ett rätt bra råd.
 
Nej, renoveringspengar ska ju matas in i huset.

Tänk på att om du värderar om huset nu så får du bara ha bolån på 85% av värdet, så om du hade höga lån innan så kanske du inte kan baka in hela "renoveringslånet"..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.