Hej!
Jag funderar nu på att flytta till Stockholm och köpa en lägenhet där. har gjort en lånelöfte prövning och fått den godkänt på 1,1 miljon med en kontantinsats på 15% , vilket är allt jag har sparat under alla dessa år.

frågan är om man köper en lägenhet för 900 000tkr kan man ta ut resten som ett renoveringslån dvs 200 000tkr? ifall man måste renovera nånting på lägenheten. Renoveringslånet tänkte jag även utnyttja för att köpa nya möbler och betala av resterande kredit jag har på bilen.

Hur brukar man gå till väga med renoveringslånet igentligen?


MVH
 
Om du köper för 900 kkr kan du låna max 900 * 0,85 = 765 kkr som bottenlån. Lånelöftet sätter bara ett tak på hur mycket du får låna till de 85 procenten.
 
så i princip man kan inte få ett renoveringslån när man har precis köpt en lägenhet?
 
Du kan säker få ett renoveringslån, men förmodligen kan det bli tufft att få det till bottenlåneränta.
 
tanken var ju att ta lånet och baka in det i huslånet så slipper man betala 2 st lån
 
När det är renoverat kan det säkert finnas möjlighet.
Renoveringslånet har du ju bara en begränsad tid, antar jag?
 
MLAN skrev:
tanken var ju att ta lånet och baka in det i huslånet så slipper man betala 2 st lån
Det hänger nog på din relation med din bank. Förr hade det gått bra, men nu går det mot riktlinjerna. Fokusera på att hitta en lägenhet först som din ekonomi klarar. 1.1 är inte så mycket som man kunde tro och önska i huvudstaden.
 
FredrikR skrev:
När det är renoverat kan det säkert finnas möjlighet.
Renoveringslånet har du ju bara en begränsad tid, antar jag?
har ingen möjlighet att lägga ut pengar på det, de pengar jag har sparat ska betalas vid köp av lägenhet
 
fredl skrev:
Det hänger nog på din relation med din bank. Förr hade det gått bra, men nu går det mot riktlinjerna. Fokusera på att hitta en lägenhet först som din ekonomi klarar. 1.1 är inte så mycket som man kunde tro och önska i huvudstaden.
denna summa räcker nog till en 1:a eller 2:a, jag tänker inte köpa en stor lägenhet mitt i stan.
min relation till banken, jag tror att bankarna har blivit stränga på sistone när det gäller lån och sånt
 
Alltså jag menar, du köper lägenheten, tar någon form av lån som du renoverar för, sedan gör en värdering och försöker få renoveringslånet ihopbakat med lägenhetslånet.
 
FredrikR skrev:
Alltså jag menar, du köper lägenheten, tar någon form av lån som du renoverar för, sedan gör en värdering och försöker få renoveringslånet ihopbakat med lägenhetslånet.
finns det risk att man inte få renoveringslån efter renoveringen? om jag tar då ett vanligt lån för att utföra jobbet.
 
Vad sjutton är ett renoveringslån?!
 
MLAN skrev:
finns det risk att man inte få renoveringslån efter renoveringen? om jag tar då ett vanligt lån för att utföra jobbet.
Typ av lån spelar nog mindre roll.. :)
Renoveringslån/krediter är väl en typ av blancolån och inget annat.
 
FredrikR skrev:
Renoveringslån/krediter är väl en typ av blancolån och inget annat.
Då betyder följande alltså: "Får jag låna 200.000 kr av banken om jag har köpt lägenheten jag bor i?". TS: Det beror helt på så många faktorer att du nog får ett snabbare svar på banken.

MLAN skrev:
frågan är om man köper en lägenhet för 900 000tkr kan man ta ut resten som ett renoveringslån dvs 200 000tkr?
 
Nyfniken skrev:
Vad sjutton är ett renoveringslån?!
när jag skriver renoveringslån då menar jag ett lån som man bakar in huslånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.