Jag har en fundering. Vi ska reparera fasaden på ett gammalt timmerhus. Idag är det masonit + lock och ursprunglig panel på en del av ytan, men tanken är att allt ska ersättas med en kopia av den ursprungliga panelen. När vi ändå är igång funderar jag på att lägga lite "Vital" isolering bakom panelen.

Ska man nöja sig med 45 mm isolering eller ska man slå på stort med 70 mm? Jag mätte mot taktassarna och båda går utan att man påverkar dekorationerna (och därmed utseendet). Prisskillnaden är rätt stor, 99 mot 69 kr/m2, och vi har 120 m2 vägg ungefär. Huset är i sextums timmer, som inte är klätt på insidan.

Vi har gjort praktiska försök i vintras. Det var svårt att elda upp värmen till plusgrader och inte möjligt med elvärme. En sann byggnadsvårdare invänder naturligtvis att problemet lätt löses med mer kläder och en hammare vid vattenhinken, men vi är lite bekväma av oss. :rolleyes:
 
Ola78
Det är ju inte en hutlöst stor skillnad, 3600 ungefär om får du betala mer om du tar den tjockare isoleringen. Energin kommer ju inte bli billigare. Nu vet jag inte om det är ved eller el som är den huvudsakliga värmekällan. Ved är visserligen billigare än elen men det går ändå åt mindre om du isolerar bättre. Jag hade kört på den tjockare isoleringen.
 
3600:- i det stora hela måste ju vara försvinnande...
Så länge det inte förstör utseendet så är ju valet klart, kör på 70mm. Tänk på att flytta ut fönsterna, finns många exempel på hus som är tilläggs isolerad men fönstrena ser insjukna ut, och takfoten blir minimal.
 
Mikael_L
Vad är det för hus då?
Permanentboende eller fritidshus.
Om fritidshus, vilka säsonger används det, hur mycket och kan det bli permanent senare i livet?
 
Enligt säljaren är det ett rivningsobjekt... Tanken är att vi ska bo i huset tills dessa att vi får råd att bygga ett nytt intill. Sedan får det stå som gäststuga eller om någon bekant vill hyra det.

Fönster ska vi ta bort och låta en bekant renovera samtidigt så det borde inte vara något problem att flytta ut dem, men frågan är hur mycket man kan flytta ut dem innan det ser konstigt ut?

Om man tar 70 mm isolering, hur fungerar det att spika 45x70 på "tvären"?
 
Du flyttar ut fönstren så de livar med nya ytterpanelen.

Men, hur länge tror ni att ni kommer bo i huset? Känns ju lite tokigt att lägga massor med pengar på något ni inte kommer använda särskilt flitigt om några år?
 
Ola78
Ska du spika 45*70 får du ha väldigt långa spikar, en grundregel man brukar säga är att spiken bör gå in i underlaget med 2,5 ggr tjockleken på det du ska fästa. Ta och skruva istället annars lär du bli ganska mör i armen. Skruv brukar man säga bör vara dubbelt så tjock som ämnet du fäster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.