En allman funderartrad: Jag reste runt i helgen och tittade pa olika tropiska vaxthus och trivdes i den varma fuktiga luften, helt annorlunda mot den kalla torra luften jag har hemma och pa jobbet.

Sa nu borjade jag fundera pa hur man skulle gora for att varma upp ett mindre tropiskt vaxthus om man fick for sig att bygga ett eget dar hemma, sag pa 60 kvm.

El? Fjarrvarme? Vedeldad kamin kopplad till nagot sorst vattenburet varmesystem? Vaxthusen jag besokte hade nastan uteslutande varmvatten som gick i langa banor runt vaxthuset, pa golvet eller anda upp i taket. Ar det praktiskt mojligt att bygga sadana enorma vattensystem for hemmabruk? Tar garna emot tankar och funderingar kring teknik och materialval.

Isolering, glas, fonster och golv diskussioner kan vi strunta i, det ar VVS tekniken jag ar intresserad av!
 
skulle det vara möjligt rent bygglovsmässigt skulle jag välja ett vedeldat system i kombination med solvärme, kanske en vattenmantlad kamin ( om effekten tillåter ) för ytterligare "mys" faktor, man får nog bygga lite som en bastu med någon form av vattenbad som fuktar luften för att få det "tropiska"
 
Pellets eller flis. Så att uppvärmningen går att automatisera och där man kan köpa bränslet till en rimlig kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.