På flera medlemmars begäran har vi plattat ut titlarna i forumet så att vi nu inte längre heter Gudfader, Forumgud, Nykomling osv. Anledningen till denna förändring är att titlarna misstolkades ibland.
 
Ok, utan nu gäller...?

Edit: nu ser jag att alla verkar vara "medlem" om man inte är moderator.
 
Misstolkas? Det är en ganska vanlig funktionalitet i forum.
 
Jag tycker det är lite tråkigt att "titlarna" slopas. Finns det några andra misstolkningar än den skrikiga barnungekritik som framförsts i diverse havererade trådar på sistone?

Mitt förslag är att de antingen återinförs eller ersätts med mindre pretantiösa titlar. Man kan ju tänka sig att man kan klicka på titeln och antingen få en förklaring till vad titlarna betyder samt nivåer för dem eller att man får en medlemslista som visar allar som har en given titel? På så sätt undviks missförstånd.

En annan idé som används på divernse forum är att man själv kan sätta en titel. Blir lite mer ploj men ganska kul. Ungefär som att sätta tramsiga titlar i telefonkatalogen.

Någon form av titel måste ju till, hundratusen användare kan inte vara "Medlem"!
 
Personligen tycker jag om titlar men jag böjer mig för motargumenten. T ex:
Mikael_L skrev:
Detta är OT.
Men det har varit upp förut, jag har t.ex. föreslagit att titlarna tas bort.
Se ungefär i mitten av detta inlägg #48.
[länk]

Och mitt främsta skäl till att tycka så är att en medlem med få inlägg vet ibland (ofta?) mer än de med många inlägg, titelsystemet ger däremot skenbart mer auktoritet till de med många posts.
Jag själv är ju ett gott exempel på en med många posts men med grunt kunnande i många byggfrågor.
Jag önskar att mina inlägg tas som saker att överväga tillsammans med andras åsikter, och inget annat.
 
:( känns lite väl slätstrukit med bara medlem.
 
Eftersom det tjafsas om detta från tid till annan är det lika bra att ta bort det. Det är ju fullständigt ointressant vad det står för titel under ett namn på ett internetforum.
 
Det är jättebra om alla som tycker något om användartitlarna ventilerar det i den här tråden. Det skulle vara bra att höra argumenten för- och emot.
 
Jag håller med Mikael_L om att det kan vara missvisande med att antal inlägg som om det vore en kunskap, kan lika gärna bero på att man har för lite att göra och då bara sitter och surfar :D
 
På test tog jag nu bort Medlem helt och hållet. Fördelen med det är att det "bygger mindre" på höjden och att man på så sätt ser mer (ev ytterligare ett inlägg) på skärmen än tidigare.
 
Hemmakatten
Jag hör också till den grupp som gärna har kvar titlarna. Att ett så enormt stort antal PM till admin inkommit som skulle motivera borttagandet av titlar har jag svårt att tro på. Jag, som ändå är här inne på forumet ofta och varit medlem i många år, har inte heller läst några inlägg med krav på titelborttagning.

Hur många personer är det som krävt detta, det kan inte vara många. 1 person eller 2 personer eller t.o.m. 10 personer?

Jag tittar ofta på "statusen", den säger för det mesta en hel del. Dels att medlemmen varit aktiv och tyckt om och anpassat sig till byggahus-forumet. Dels ligger "titeln" direkt under namnet vilket gör det lättare att se. Att med ögat gå in i nån text längre ned för att se hur många inlägg respektive person gjort är knöligare.

Om man är en vuxen människa med normala beståndsgåvor har jag svårt att förstå att man skulle missta en titel eller antal inlägg för att tro att det är någon slags yrkestitel.
 
Ser strålande ut.
Titlar bara skapar ett falskt intyck av att vara ngn form av allvetande guru.
Befolkningen behöver vara mer källkritiska.
 
Ser bättre ut helt utan titel än bara "Medlem".
Sen syns ju antal inlägg oavsett så frågan är väl vad det finns för behov av intetsägande titlar egentligen?
 
Jag tycker det är fint utan titlar. Man ser ju direkt på antal inlägg om någon är helt ny eller helt gammal här. -anneli-
 
Jag kan ju å ena sidan tycka att det är litet tråkigt på sätt och vis, att titlarna satte litet "färg" liksom.
Å andra sidan kändes det smått genant att jag, en högst måttligt kunnig amatör, blev...ja, vad jag nu var, något slags gudom, p g a att jag som långvarig och intresserad medlem har fått ihop rätt många posts med tiden.

När jag väger för och emot tycker jag att det där missvisande väger över, alltså att det är bättre att slopa den här rankningen efter antal inlägg.

Däremot kunde man gärna ersätta den med en titel som innebär att man själv beskriver sin relation till det här med byggande och som man givetvis kan ändra med tiden. Det skulle kunna finnas olika färdiga alternativ att välja mellan och även en möjlighet att hitta på en helt egen titel.
Alternativ skulle t ex helt enkelt kunna visa vad man gör/är intresserad av: "Nybyggare", "Lösvirkesbyggare", "Renoverare", "Husspekulant", "Hobbysnickare". "Hantverkare", "Byggnadsvårdare"...
Eller broderas ut litet för att också visa hur erfaren man tycker att man är, t ex att det i stället för bara "Renoverare" fanns "Renoveringsnovis", "Renoverare" och "Renoveringsveteran".
Och som sagt, man borde kunna hitta på sin egen om man t ex tycker att det känns viktigt att tala om att man är "Arkitekt med tummen mitt i handen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.