Hej!

Jag håller på att förbereda för vattenburen golvvärme i källaren (badrum) och har en fråga angående golvvärme i kombination med radiatorer.
Jag har idag en bergvärmepanna som värmer radiatorslingan. Att koppla in golvvärme och blanda med kallvatten för att få lagom varmt vatten är inga problem. Det som kan bli knepigt är att BV är styrd av utetempraturen vilket funkar bra för radiatorer. Men för golvvärme i badrumet vill jag ha visst flöde hela tiden. Vid höga utetemperaturer så stänger ju BV av sig. Hur skall detta lösas?

Det enda jag kan komma på är att på något sätt tvinga BV att värma hela tiden samtidigt som jag manuellet stänger av radiatorflödet med tex en ventil. Det låter dock lite meckigt...

Förslag?

MVH
 
En parallell elgolvvärmeslinga som du använder på sommaren?
 
Jag gjuter in golvvärme i badrummet, över den så lägger jag en elslinga att köras sommartid. 3 goda skäl för detta är torkar upp golvet snabbare, ökar luft omsättningen och håller badrummet torrare samt komfort.

Även om jag kör med värmepump så tror jag ändå det är mer ekonomiskt att sommartid köra badrummet på el, förbrukningen kan inte bli överdrivet hög.

Tompa
 
beja skrev:
Hej!

Det enda jag kan komma på är att på något sätt tvinga BV att värma hela tiden samtidigt som jag manuellet stänger av radiatorflödet med tex en ventil. Det låter dock lite meckigt...

Förslag?

MVH
Om du kan ta ut hetvatten från VP till en separat matning för golvvärme i källaren kan du få åretruntvärme utan att behöva justera börvärdet på framledningstemperaturen och samtidigt stänga radiatorkretsen. Beror nog på vilken VP du har om det går att ta ut hetvatten.
 
Du kan inte få ut hetvatten från en VP!
Vanligt radiatorvatten däremot.

Det mest ekonomiska är att följa Magnus_Redins förslag, då kan du själv styra driftkostnaderna och installationen är rellativt billig.
 
Har du kollat om din pump inte kan köra efter principen "fast kondensering"? Då produeras en fix temp (med viss hysteres förstås) precis som du vill ha det.

Kör du bara mot någon enstaka slinga blir vattenvolymen väldigt liten och du kommer antagligen få problem med höga returtemperaturer (pumpen vill se ett tempfall). Detta löses med en liten acktank.

Ett annat alternativ kanske kan vara att välja den mest flacka reglerkurvan och hissa denna till max?
 
Jag tror också att det billigaste och enklaste blir att lägga elslinga i badrummet. Eventuellt kan du köra en vattenburen handdukstork på några hundra Watt för värmens skull vintertid och få golvkomforten från elslingan!?

Jag antar att du redan har en befintlig vp. Annars har t e x vissa värmepumpar exempelvis 2 värmekretsar. Vanligen 1 för radiatorer och en för t e x golvvärme. Man ställer då respektive kurva för sig vilket resulterar i att ett golvvärmesystem kan köras sommartid och radiatorerna inget får ; )

 
Henrik skrev:
Du kan inte få ut hetvatten från en VP!
Vanligt radiatorvatten däremot.
Hetvatten = 60 Grader för separata shuntgrupper verkar vara svårt att få ut med den senaste generationens vp, om man inte kan ta från expansionsledningen?
 
Riktigt hetvatten ligger strax under 100Gr, detta används oftast till försörjning av luftaggregat.....
 
Hej!

Tackar för svaren. Ok om det enbart vore ett litet badrum så kan jag köpa elslingelösningen. (Jag undrar nästan om det i det fallet inte helt enkelt är bäst att skippa det vattenburna?) Nu är det emellertid så att badrummet är det första rummet i bottenvåningen (sutteräng) där jag håller på att gräva ut golvet för att fixa isolering och golvvärme. Det är troligt att jag lägger till golvvärme i andra rum på bottenplanet. (helt säkert är att golvvärme läggs i tvättstugan).

Att lägga både el och vattenburet på ca 90 kvadrat verkar både jobbigt och oekonomiskt.

Jag vet inte om det finns två uttag på BV eftersom jag köpte huset för ett år sedan och BV var installerat redan. (Jag ska ta reda på detta dock) Pannan är från 95 så om detta är något nytt kan jag nog utesluta detta.

Vad tror ni om olika metoder att lura BV? Tex som jag föreslog att ta golvvärme vattnet från radiatorslingan men att på våren strypa radiatorslingan efter golvvärmekopplingen?

Någon var inne på en separat slinga? Kan man göra ett uttag från VVB och på så sätt få en golvvärmesling utanför radiatorslingan? Jag menar BV producerar ju i alla fall varmvatten till VVB? Det torde väll inte vara mycket mer oekonomiskt än att ta den från radiatorkretsen? Mängden vatten är ju relativt låg så att komforten vid dusch påverkas väll ytterst lite?

MVH
 
Henrik skrev:
Riktigt hetvatten ligger strax under 100Gr, detta används oftast till försörjning av luftaggregat.....
Henrik, du borde ha lite vana av att knappa på Nibepumparna - jag hittar inte i manualen hur man kör fast kondensering men har bestämt för mig att det skall gå. Vet du hur?
 
Vad har du för pump?
 
Henrik skrev:
Vad har du för pump?
en 1210.
 
Då går inte det!
Hade du haft en 1115 kunde du ha gjort det...
Men varför ha fast när flytande är mer ekonomisk...
 
Henrik skrev:
Då går inte det!
Hade du haft en 1115 kunde du ha gjort det...
Men varför ha fast när flytande är mer ekonomisk...

Helvitta.

Varför? Det är det enklaste sättet att få till (oreglerad) komfortvärme på husets stengolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.