S
Hallå där alla,
Jag har funderat en längre tid på att försöka bygga köksluckor själv.
Vi håller på att totalrenovera huset och har "tillsvidare" satt in ett IKEA-kök som vi iofs är väldigt nöjda med, men någonstans i mitt lilla trånga huvud är jag sugen på att platsbygga ett kök..

Jag har en hel del handmaskiner, ingen vertikalfräs ingen rikt- och planhyvel, och framförallt ingen plats att ställa en snickeriverkstad, således är det hanmaskiner som är tillgång för det eventuella projektet.
Jag har även införskaffat ett frässtål, kontraprofilfräs, till handöverfräs med en profil jag tycker är snygg..
Luckorna ska vara av trä, ej MDF, och kommer täckmålas. Latex är förbjudet från HSB (hon som bestämmer) så passform är viktigt..
Kan man få lite tips från forumet om vilket virke jag ska välja, var man kan köpa torkat virke m.m.

Jag vet att frågeställningen är lite "luddig" men ni fattar nog vad jag spånar på..
 
När det gäller virke så tror jag att bröderna Holm i sala ligger bäst till.Dom har torkat virke vill jag minnas.

Fräsning med en handöverfräs som inte är tillräckligt kraftig och som inte är fast monerat i ett fräsbord är inte att rekommendera.

Skulle tro att en plan & rikthyvel är rätt så nödvändig.Då virket oftast inte är helt rakt när du köper det.

Skall du göra luckorna med spegel så går det bra med trä både i ram & spegel,
om inte så kommer en masiv lucka att slå sig hur du än gör

Det är en hel del arbete att göra luckorna själv roligt i och för sig.

Jag jorde mina själv i spegelvariant med ramen i björk och spegeln i ask, blev ganska bra tycker jag. Köpte björken hos Andersson i bro torkad så klart,asken hade jag fällt och låtit en bondsåg såga upp den i lagom storlek,sen var det bara att vänta några år så att det fick torka.

Svårt att jobba i ask då det är så hårt om jag inte minns fel så är asken hårdare än ek.
 
MÅLLGAN skrev:
När det gäller virke så tror jag att bröderna Holm i sala ligger bäst till.Dom har torkat virke vill jag minnas.

Fräsning med en handöverfräs som inte är tillräckligt kraftig och som inte är fast monerat i ett fräsbord är inte att rekommendera.

Skulle tro att en plan & rikthyvel är rätt så nödvändig.Då virket oftast inte är helt rakt när du köper det.

Skall du göra luckorna med spegel så går det bra med trä både i ram & spegel,
om inte så kommer en masiv lucka att slå sig hur du än gör

Det är en hel del arbete att göra luckorna själv roligt i och för sig.

Jag jorde mina själv i spegelvariant med ramen i björk och spegeln i ask, blev ganska bra tycker jag. Köpte björken hos Andersson i bro torkad så klart,asken hade jag fällt och låtit en bondsåg såga upp den i lagom storlek,sen var det bara att vänta några år så att det fick torka.

Svårt att jobba i ask då det är så hårt om jag inte minns fel så är asken hårdare än ek.
Kan inte annat än instämma. Om man köper trät torkat och nyhyvlat till rätt dimensioner kan man klara sig utan en hyvel, men annars knappast. Det är teoretiskt möjligt att hyvla för hand, men då skall man ha tid, ork och ha gjort det förr, i alla fal om man ger sig på mer än bara en kant.

Vet inte vilken fräs du införskaffat, men luckfräsar kräver generellt ett fräsbord för att inte bli farliga.

--- Mats ---
 
Med lite jiggar kanske profil och kontraprofil går att fräsa med handöverfräs. Men frisfräsningen blir en tuffare utmaning så det blir svårt utan fräsbord.
Se bifogade bilder, så här är en spegeldörr uppbyggd.

Glömde säga att spegelfyllningen inte behöver fris, det går bra med någon form av laminatskiva eller liknande, vilket passar bra till modernare köksluckor.
 
  • dörr.jpg
  • dörr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur har det slutat så här ett par år senare? :)
 
Stefan Nordin verkar ha gjort bort sig, han är bannad och det finns inga uppgifter i profilen så vi lär inte få veta men vad som skrevs i första inlägget så har det garanterat varit låååång uppförsbacke med det utrymme och verktyg han förfågade över.

Protte
 
Hahaha ^^ :$
 
Har tänkt att bygga 3st vitrin luckor, tanken är att bygga dessa i mdf.
Men tänker jag fel om jag gör dom i 5delar, någon som vet var

tanken är fräsa med ett sånt här stål https://i.ebayimg.com/images/g/EigAAOSwPeReF-su/s-l1600.jpg

men var kan man hitta ett 8mm skaft, som inte kostart multum, kommer inte använda så många gånger. tänkte beställa från ebay, men alla skickar från kina vilket ger extrem lång lev tid
 
Hej!

Försöker återuppliva denna tråd!

Finns det någon med erfarenhet och/eller kunskap om hur köksluckor ska byggas i trä utan att slå sig?

Jag har byggt luckor i shaker stil av limfog i furu (inköpt på Fredrikssons trä) med spegel av björkplywood, men dessvärre har flertalet slagit sig lite.

Skulle vilja veta hur jag ska göra för att helt undvika att de slår sig. Är det möjligt utan att klyva, vända och limma varje bit?

Jag har tillgång till verkstad med plan och rikthyvlar samt justersåg och fräsbord.

Tack på förhand
Gabriel
 
  • Gilla
Jormen
  • Laddar…
G GabrielME skrev:
Jag har byggt luckor i shaker stil av limfog i furu (inköpt på Fredrikssons trä) med spegel av björkplywood, men dessvärre har flertalet slagit sig lite.
Har du en bild på dina luckor o kan beskriva hur dom är byggda?
 
M Mats Bengtsson skrev:
Det är teoretiskt möjligt att hyvla för hand, men då skall man ha tid, ork och ha gjort det förr, i alla fal om man ger sig på mer än bara en kant.
Det är fullt möjligt att hyvla för hand, hyvlar utan större problem till virke till mina projekt för hand men man måste hålla hyvel vass och rätt inställd. Att ha både en putshyvel och en lång rudbank samt en skrubbhyvel gör det hela enklare. Ett par rätskivor att kolla vridning med gör livet lättare.
 
Ola C Ola C skrev:
Har du en bild på dina luckor o kan beskriva hur dom är byggda?
Hej,

tack för svar.

jag har byggt luckorna av limträ 2 cm som jag köpt av Fredrikssons trä. Ramen är av 4 bitar där jag sågat ett spår på längden med justersåg, och ändarna på de korta bitarna har jag sågat till tappar. Spegeln är löst monterad med björkplywood. Allt målat med linoljefärg. Materialet var förvarat i månader inomhus före arbetets start.
 
Ett kök med ljusa skåp, kakelvägg, och en inbyggd spishäll. Fönster syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ljusgrå vägg med handtagsknoppar och vit kaklad yta, spegelkant och reflektioner, insida av byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt skåp med silverfärgade knoppar och glasskivor, innehåller krukor och kärl synliga genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Skrivna anteckningar och ritningar av boken och skärmen på papper, med skugga av handen som håller telefonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.