Kanske inte Mathias, men det var ju konstigt att:
1) Byggnadsnämdens sekreterare(eller vad hon var som svarade på deras nummer) sa att bygganmälan är det enda som behövs (och det stämmer inte i 100% av fallen). Vad skall man behöver göra mer än ringa och fråga som "research". Du precis som jag hade nämnt "i de flesta fallen" eller liknande (och jag vågar komma med det påståendet eftersom du och jag jobbat ihop några år ;) ).

2) Bygghandläggaren skriver fel i svaret och kan sedan inte säga att "jag skrev fel, så här skall det stå". Därav så är det förvirrande varför bygganmälan nekades.

3) Kamininstallatören som installerar kaminer i detta område hela dagarna (de är ett gäng anställda) kände inte alls till att det krävs bygglov med skorsten över 2m.
 
Jasså det är DU. Det borde jag ha listat ut förstås.

Men, jag tycker du får skylla dig helt själv i detta fall eftersom du slarvat så med din research i detta fall. Inte en enda gång ringde du för att få facit trots att jag fick mitt avgasrör besiktigat av sotis ungefär samtidigt som du gjorde ditt inlägg här. Med beröm godkänt av fejarmästaren. Jag hade dessutom den goda smaken att diagonaldra mitt rör för att slippa en 8m skorsten.
 
Mmmm, man kan ju alltid diskutera researchen.

Idag blev i alla fall kaminen ok:ad av sotaren också så den första eldningen är igång nu.

Eftersom jag har öppet upp till nock i mitt hus så är möjligheten att gömma något diagonalt obefintlig. Jag får alltså välja mellan att ha en ful skorsten inne eller ute och det var ju hyggligt enkelt. Dessutom vill jag inte ha böjar på skorstenen. Det enda de kan göra är att ge problem.
 
Nice med första eldningen! Skönt att det löste sig.
 
barco skrev:
Dessutom vill jag inte ha böjar på skorstenen. Det enda de kan göra är att ge problem.
Det är nog sant. Jobbigt att montera, jobbigt att sota.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.