Hej!

Vi har planer på att sätta in 6 st spottar i badrummet i sommarstugan och låta dessa styras av en dimmer. Tittade på ett paket med tre spottar om 50 w som går på 230 volt.

Det verkar dock som om man inte får seriekoppla mer än tre spottar så vad göra? Kan jag koppla i respektive paket om tre spottar till ett eget eluttag på vinden?


Någon som vet?
 
Hej, och välkommen till forumet...
Menar du 12V spottar som går på transformator?

Badrum är ju också lite speciellt. Tänker på fast installation, IP-klassning och så..
 
nilste skrev:
Hej!

Vi har planer på att sätta in 6 st spottar i badrummet i sommarstugan och låta dessa styras av en dimmer. Tittade på ett paket med tre spottar om 50 w som går på 230 volt.

Det verkar dock som om man inte får seriekoppla mer än tre spottar så vad göra? Kan jag koppla i respektive paket om tre spottar till ett eget eluttag på vinden?


Någon som vet?
visst kan du koppla fler än 3 st parallellt om det är 230 v. tänk bara på att kolla vad dimmern klarar av
 
Hej!

Nej, de spottar jag tittade på hade ingen transformator utan skulle kopplas till en fast installation.

Tanken är ju att använda ip44:surprised:r och lägga in allt i rör och sätta spottarna i ändamålsenliga burkar.
 
Den där smileyn skulle ju inte vara där.....
 
seriekopplar man dom behövs ingen dimmer ;)
fast då bör dom seriekopplas 2 och 2 och 2, dvs 2 downlights delar på 230 volt, dom får då 115 volt vardera och kommer att glöda... ;)
fast du menade väl paralellkoppling?
vad menar du med eget eluttag på vinden? ska du stoppa in en stickpropp från downlightsen i ett vägguttag på vinden när du vill tända dom?
 
Mitt tips är nog att satsa på en riktig, fast installation (utan stickproppar).
Skall utföras av en behörig elektriker, så känner du dig det minsta osäker så anlita en sådan..
 
Strömbrytare som styrde lampan i badrumstaket är nu kopplade till ett eluttag som sitter på vinden. Alltså..lampan i taket är borta och det ska in spottar istället. Eftersom spottarna levereras med en stickkontakt i ena ändan tänkte jag att den skulle i eluttaget...men det kanske inte är så bra.

Är det en bättre lösning att ta bort eluttaget och sätta dit en koplingsdosa och i från den dra ut kabel tillrespektive spott? Fk 1,5?
 
Kanske ska tillägga att en elektiker ska besikta jobbet innan det går live. Men det roliga med detta forum är ju att jag kan förekomma honom lite...och man vill ju lära sig lite på köpet.
 
Nu är jag inte elektriker, men kopplingsdosa låter ju som rätt väg. Om det sedan skall vara FK i flexslang, eller annan form av rätt, fast förlagd kabel kanske inte har så stor betydelse.

Glöm inte heller att återmontera eventuell ångspärr och isolering.
 
Jag läste också någonstans om isoleringens vara eller inte vara ovanpå de burkar som spottarna är monterade i:

Om isoleringen ligger ovanpå skulle detta kunna leda till brandfara på grund av värmeutvecklingen och om den inte fanns där skulle detta kunna leda till kondens i lådan.

Några idér om det?
 
nilste skrev:
Jag läste också någonstans om isoleringens vara eller inte vara ovanpå de burkar som spottarna är monterade i:

Om isoleringen ligger ovanpå skulle detta kunna leda till brandfara på grund av värmeutvecklingen och om den inte fanns där skulle detta kunna leda till kondens i lådan.

Några idér om det?
Ja, det är just därför som jag använder mig av överdimensionerade lådor klädda med gips invändigt. I vårt stora badrum så har jag helt enkelt gjort två stora "lådor" mellan takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.