Vi har köpt ett 50-talshus byggt i trä med tegelfasad och där skall vi göra ett nytt kök (det gamla är tyvärr borta och ersatt med ett numera rätt dassigt 70-talskök). Vi kommer att göra köket på en helt annan plats i huset och innerväggarna där är av tretex och det går väl knappast att skruva skåp i... Vad är mest lämpligt att göra, riva ner tretexen och ersätta med gipsskivor eller spånplattor? Låta tretexen sitta kvar och komplettera med gipsskivor utanpå? Eller vad? Väggarna ser släta och fina ut, kanske har det betydelse för vad man gör eller inte gör med dem?
 
Vad sitter bakom tretexen? I vårt hus så är det råspont bakom vilket går bra att skruva i. Jag byter ut tretexen mot gips då det är trevligare ur brandsäkerhetssynpunkt samt att det är roligare att tapetsera på.
 
  • Gilla
adler73
  • Laddar…
Oj... Vet inte. Ska kolla det. Efter 1 mars ungefär, får nyckeln då.
 
Väggarna kan se släta och fina ut pga att det är tusen lager tapet.
Vi trodde tretexen var fin innan vi rev ner tapeten, hade vi vetat hur det såg ut så hade vi rivigt ner tretexen och smällt upp gips... men vi hade redan köpt allt vi behövde så nu var det bara att köra på.

Nästa rum blir gips!

Jag skulle aldrig rekomendera någon att gå loss på tretex om man ska tapetsera.... vi är inte klara ännu men det är för att det där jävla slipandet aldrig tar slut.
 
  • Gilla
adler73
  • Laddar…
Jag har redan ett hus med tretex överallt och har tapetserat måååååååånga gånger. Tycker det funkar rätt bra. Det det handlar om nu är ju det där med att smälla upp ett kök, det är själva skåpen det handlar om.
 
Ok, då gör vi nog inte på samma sätt... hehe. . .

hur som helst så har du säkerligen något stabilt under som du ka skruva i. Tretex håller inte direkt upp sig självt..
 
Zeb Macahan skrev:
Vi har köpt ett 50-talshus byggt i trä med tegelfasad och där skall vi göra ett nytt kök (det gamla är tyvärr borta och ersatt med ett numera rätt dassigt 70-talskök). Vi kommer att göra köket på en helt annan plats i huset och innerväggarna där är av tretex och det går väl knappast att skruva skåp i... Vad är mest lämpligt att göra, riva ner tretexen och ersätta med gipsskivor eller spånplattor? Låta tretexen sitta kvar och komplettera med gipsskivor utanpå? Eller vad? Väggarna ser släta och fina ut, kanske har det betydelse för vad man gör eller inte gör med dem?
Hej , vi har liknande problem. Jag tror det är brädor under tretexen sedan isolering och sist en yttervägg i timmer i vårt hus. Frågan är om man i alla fall måste riva ner tretexen när vi skall sätta kakel mellan bänkskiva och överskåp? Kan man klistra kakel på tretex?
 
Man kan sätta en masonitskiva utanpå för att få ett bra underlag för kaklet.
 
Masonite är ju faktiskt något av det sämsta att sätta kakel på så ska man sätta något så är ju en 6mm gips betydligt mycket bättre.

Personligen hade jag bytat ut tretexen mot gips helt och hållet om möjlighet finns.

Oftast är där ju brädat bakom gamla tretexväggar och TS bör ju fått nyckeln nu så vi får se om han kommer in och skriver mer...
 
Vi har plankvägg bakom tretexen och satte upp 13 mm gips. Tretexen är nämligen ypperlig att fräsa ur och lägga elslangen i, bara parrallella spår med cirkelsåg. Det viktiga är ju vad som finns bakom tretexen, att där finns något som kan bära köksskåpen, det hjälper ju inte att ta bort tretexen och sätta gips, det måste vara något rejält att skruva i.
 
Köket är på plats och det var inga problem. Det är råspont direkt bakom tretexen. Det kommer att bli kakling på tretexen, kommer att måla på en primer först. Är tydligen ok enligt bestämmelserna. Har gjort samma sak i ett duschrum (!) och det fungerade faktiskt bra. Var en smula aningslös på den tiden... Då duschrummet fick ge vika för ett grovkök 15 år senare trodde jag att jag skulle hitta en massa elände men icke, det var faktiskt helt felfritt!
 
Kakla direkt på tretex? Jag hoppas att du avser att sätta gips utanpå tretexen först?
 
Nix. Det är bredspacklat och enligt butiken finns inte ens krav på att man målar på en primer först. Och som sagt, det funkade t o m i en dusch i 15 år även om jag aldrig skulle göra om det idag.
 
Zeb Macahan skrev:
Köket är på plats och det var inga problem. Det är råspont direkt bakom tretexen. Det kommer att bli kakling på tretexen, kommer att måla på en primer först. Är tydligen ok enligt bestämmelserna. Har gjort samma sak i ett duschrum (!) och det fungerade faktiskt bra. Var en smula aningslös på den tiden... Då duschrummet fick ge vika för ett grovkök 15 år senare trodde jag att jag skulle hitta en massa elände men icke, det var faktiskt helt felfritt!

Jippie.... jag hade rätt i min gissning... :p

eviljava skrev:
Kakla direkt på tretex? Jag hoppas att du avser att sätta gips utanpå tretexen först?

Det hoppades ju jag med när jag läste det, men men... var och en gör som den vill. :blushing:;)

Zeb Macahan skrev:
Nix. Det är bredspacklat och enligt butiken finns inte ens krav på att man målar på en primer först. Och som sagt, det funkade t o m i en dusch i 15 år även om jag aldrig skulle göra om det idag.
Krav nej... de villl ju bara sälja... ;)

Ett lager gips utanpå underlättar åtminstonde sjukt mycket den dag ni vill byta ut kaklet så om inte för annan anledning så är det en ganska stor anledning att sätta gips först.
Dessutom är det klart fördelaktigt att ha ett "dött" material som gips bakom kakel för att minimera risk för sprickor och att plattor släpper med tiden...
 
Zeb Macahan skrev:
Nix. Det är bredspacklat och enligt butiken finns inte ens krav på att man målar på en primer först. Och som sagt, det funkade t o m i en dusch i 15 år även om jag aldrig skulle göra om det idag.
Nä, vad skulle det vara för krav? Det är ett kök, inte ett våtrum. Om kakelplattor lossnar från din vägg är alltså inget som t.ex. ett försäkringsbolag skulle bry sig om (eftersom kaklet i kök bara fungerar som stänkskydd). Däremot är det knappast att betrakta som en fackmannamässig lösning.

Det vore ju faktiskt tråkigt om det skulle lossna plattor p.g.a. att tretexten rör på sig. Att tretexten kommer att röra på sig mellan årstiderna är ganska troligt eftersom de är tillverkade av träfibrer.

Du gör naturligtvis som du vill, men jag undrar ändå varför du inte vill sätta upp ett lager gips på tretexten där du skall kakla? Då behöver du ju inte oroa dig för att plattorna skall släppa eller att fogarna spricker.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.