Sitter och planerar en altan och funderar på vad jag ska ha som trall. Jag vill inte ha hardwood, det ska vara något svenskt och traditionellt för att passa in. Altanen ska vara helt under tak, men givetvis kommer det ändå att regna och snöa in lite på sidorna. Vad har jag för alternativ vad gäller trall? Bara Tryckt i brunt eller grönt? Kan man göra obehandlat och behandla med något snyggt och hållbart?

En fråga till: Brukar man alltid köra med tryckta reglar i golvbjälklaget? Farsans altan har stått i 20 år och jag tror att reglarna bara är rödfärgade med Falurött, möjligen kan det vara nån linolja eller på-penslad impregnering av något slag.
 
Lite beror ju på hur mycket du vill betala, tryckt är lätt att få tag i och kostar lite.
Men det finns ju värmebehandlat, vaxat, lärk, plast m.m. Finns det inte en guide här på forumet, har för mig det.

Obehendlat fungerar utmärkt med rätt behandlning, och under tak är det väl inga problem, rev själv en altan för ett tag sedan som inte var tryckt utan bara inoljad (senast 15 år sedan) och den var väl så där efter 30år, men tror inte tryckt hade varit så mycket bättre skick.
 
Timell & Co la ju ek på sin trall på det huset dom byggde nu sist... Såg rätt billigt ut...
 
Själv har jag lagt tjocka reglar, otryckta, Vartannat år kör jag på sk Roslagsolja (33% tjära, 33% linolja, 33% balsamterpentin)

Anser att det är bättre att ha naturliga saker i rejäla dimensioner än ny plast och annat som inte hör naturen till!
 
Har du reglar istället för trall? Hmm, ja det kan man ju göra. Kan tänka mig att man får tänka sig för med ådring och sånt så att det inte slår sig?

Borde ju göra att man kan ändra lite annorlunda golvbjälklag också. C-C 60 blir kanske onödigt tätt om nu inte avståndet mellan bärlinorna tvingar en till det.

Roslagsolja, verkar vara samma blandning som folk i både Jämtland och Dalarna brukar ha. Antar att det heter nåt annat där, men här i Uppland är det nog också Roslagsolja. Har hör med pappa och det är vad han använt till den del av bjälklaget som inte syns, resten är Falurött. Blir nog det jag också kör. Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.