Kanske fel forum, men det är ju till köksbänken jag ska ha det. Tänkte använda Osmo hårdvaxolja till köksbänkarna. När jag kollade på nätet så hittade jag bara förpackningar som såldes i paket så det räckte till ca 20 kvm med två strykningar. Men bänkskivorna är bara 3 kvm och det kanske bara behövs en strykning på undersidan? Hur som helst så är det ju ganska små ytor så det känns onödigt att köpa ettpaket med 4 burkar.

Någon som vet var jag kan handla det? Finns det på de vanliga affärerna som K-rauta och Beijers eller är det internet som gäller?
 
Du bör kunna hitta det hos en golvfirma, eller vad man ska kalla det. Vi köper hos Debora här i Örebro. Men det finns faktiskt också på Ovolin, som är en byggnadsvårdsbutik. Krauta och andra stora byggvaruhus har det nog inte, jag har iaf inte sett det där. Du kan beställa online på Ovolin om du inget hittar i Uppsala.
 
Golvpoolen i malmö hade hela sortimentet, så det bästa tipset är nog att söka sig till ett golvföretag, de som har klinker har ofta även trägolv, och osmo-utbudet.
 
På K-rauta köpte jag Herdins Hårdvaxolja, jag tror inte det är någon skillnad.
Rätt mig om jag har fel.
 
Finns som beställningsvara på Beijer. Köpte en 0,75L-burk för några veckor sen. Kostar skjortan och halva slipsen, men den är bra.
 
johlar skrev:
Finns som beställningsvara på Beijer. Köpte en 0,75L-burk för några veckor sen. Kostar skjortan och halva slipsen, men den är bra.
Får man fråga hur dyra skjortor du har :D Handlar det om några hundralappar eller är det runt tusingen?
 
Det är dyrt, inget snack om den saken. Så dyra skjortor har inte jag kan jag lugnt säga. Men å andra sidan ska jag inte skära bröd och laga mat på skjortan heller. Har för mig att 2,5 l kostar runt 1500 kr. Mindre brukar kostar mer per ml.
 
Nu har jag den stora förmånen att ha bra kontakter på Beijer, så jag betalar inte fullpris, men utpriset för "en vanlig" kund ligger på ca 550 pix för 0,75L plus 120 i frakt.

Ganska svettigt kan tyckas, men en 75:a räcker till 9m2 med två strykningar, så den är ganska dryg.
 
Då räcker ju det bra till mig som bara har 6 kvm inkl undersidor. Jag räknade hur som helst fel på vad bänkskivorna skulle kosta då jag vid en snabb huvudräkning fick det till ca 12 000 men det var bara dryga 10 000. Så då har jag ju lite över att köpa hårdvaxet för :D
 
Färgbutiker i Colorama-kedjan säljer Osmo.
 
Då ska jag bara hitta det då. Har precis flyttat så jag har inte sådär jättekoll. Vet du om det finns någon i Arninge eller Häggvik?
 
Hej!
Jag minns inte vad min vaxolja hette (måste dock köpa en ny då den är slut) men jag köpte en vaxolja som var till för träbänkskivor på K-rauta. Om jag minns rätt så kostade den mellan 100 till 150 kr för en ganska liten burk.

Fråga min inte om kvalitet mellan denna och den du är ute efter för det har jag inte aning om, men jag är nöjd med den jag köpte!
 
Den tyska byggsidan säljer inte Osmos hårdvaxolja för bänkar. Däremot säljs den tämligen billigt på Ebay.de: 250 kr inkl. porto för 0,5 l (10 löpmeter bänkskiva struken 2 gånger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.