C
Jag har ett Tylö aggregat med nån "tygbeklädnad" på som gör att ma inte bränner sig på aggregatet kanske något att beakta vid val av aggregat... Tyvärr sitter det en timer under aggregatet o den hade väl kunnat vara på utsidan av bastun så "slapp" man det oljudet....
Carra ;D
 
många bastuspisar kan fås med sparat styrning, även sådana som har styrningen integrerad. Separat styrning kräver dock lite mera el-dragning...
 
Harvia Symphony och Forte är elaggregatens Rolls Roycar. Tror inte det finns något elaggregat som ger skönare bad. Priset är förstås därefter, men har man en gång provat något av dem så vill man inte sätta in något annat.
 
Det finns ett 6Kw Helo Polar på REA hos Sigro för 1450:-

Klart överkomlig, någon med erfarenheter av detta aggregat?
 
Helo har ett par aggregat som funkar enligt samma princip som Harvia Symphony och Harvia Forte:

Helo Ever Ready
Helo Pikkutonttu

De är säker lika bra, och dessutom lite billigare än Harvias. Finns till försäljning t.ex. hos Sigro.
 
Helo EverReady (eller HetiValmis på finska) ger ett riktigt skönt bad direkt, bara att öppna luckan och kasta på vatten... ett litet element på 135, 220 eller 350W (går att regler) håller spisen i standby. Ger massor av ånga, kastar man på direkt utan att ha satt på huvud elementet en tid före kan man bada i 40 grader med en luftfuktighet som kan liknas vid en ångbastu... Svärföräldrarna har en som jag använde senast i onsdags, priset har jag dock ingen aning om
 
Det man skall tänka på vid val av aggregat är bla vilken typ av bastu man vill ha. Om man vill basta på finskt vis med mycket vattenkastande (löyly), så krävs ett aggregat som inte svalnar för snabbt. Det bästa brukar sägas vara vedaggregat, men näst bäst är de olika typerna av elaggregat med stort stenmagasin (typ 80 kg och uppåt). Elaggregat med stort stenmagasin kyls inte lika snabbt som elaggregat med små stenmagasin (15-20 kg) och ger en betydligt fuktigare bastu.

De olika aggregaten i EverReady-teknik är ofta speciellt anpassade till dels att man bastar flera gånger i veckan och gillar mycket löyly (aggregatet stängs inte av utan man stänger bara luckan), dels att man kan utnyttja billig nattel för uppvärmning och bibehållande av värmen mellan bastningstillfällena. De är mycket väl isolerade på utsidan och man kan lägga handen på sidan utan att bränna sig. Helos Pikkutonttu (Lilltomten) är gjord för mycket löyly (stort stenmagasin), men har ingen lucka och stängs alltså av mellan gångerna, sidorna är välisolerade av (barn/brand)säkerhetsskäl. Det följde med en styrcentral till våran ("Jag vill att bastun är 83 grader varm kl 17:34 idag").
Helo har i Tonttu-serien (specialdesignad av Risto-Matti Ratia) även ett vedaggregat och ett i EverReady-modell, dessutom har de motsvarande i mer tradtionell design också.

/ama
 
Har ett täljstensaggregat Mondex 8kW, som är vansinnigt elegant och ger en bra badkastning. Dyrt, yes, men det var det värt tycker jag! ;D
8_original_tn.jpg

Jag monterade dessutom ett "vattenfall" från Tylö ovanför aggregatet, så det är bara att dra i snöret så porlar vattnet ned på stenarna. smokin.gif
Kallas Vattendraget, http://www.tylo.se/dynamaster/file_archive/010926/94549119566/Vattendraget.pdf

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.