Tänkte bara kolla om det finns någon mer här på forumet som står i Linköpings tomtkö och som också börjar känna hopplösheten!?!?!

Det tycks banne mig vara helt j-la omöjligt för denna kommun att få fram en endaste stadsnära tomt!!!

Vi har iof bara stått i kön i 2 år, men på denna tid har kommun lyckats med bedriften att få de planerade stadsnära områdena att åka (minst!!!) 4 år bort i tiden, dvs 'längre bort' än vad de var då vi ställde oss i kön!!

Alltså; tex sa man 2004 att tomter på Övningsområdet/Djurgården skulle börja säljas 2005. Detta justerades ganska snart till 2006. I slutet på förra året meddelade man att de skulle bli färdiga 2007. Detta år började med att man skjöt på planerna ytterligare ett år: nu säger man 'tidigast 2008'!!!! Det är ju helt sanslöst!!!

Suck! Det är väl bara att flytta till någon annan stad...

//Uppgiven Niclas
 
Hej!!

Ja vi står i tomtkön. Tyvärr överklagas många av detaljplanerna. Lagstiftningen är bristande då berörda, eller mindre berörda kan överklaga till flera instanser. Detta gör att det kan ta år innan planerna vinner lagakraft. Dock tycker jag att de ansvariga i Linköping i mpnga fall kunnat förutse klagomålen och kompromissat med klaganden för att skynda på processen. Har också uppmärksammat faller djurgården. Inget att hoppas på i år vad jag förstår angående tomtsläpp. Kanske nästa..
 
Några tomtområden blir fördröjda av ett visst parti som värnar om miljön. Det senast var något om några skalbaggars förökningsområde som bromsade.
Jag var på byggsamråd i fredags, då sa kommungubben att det fanns 7(!) lediga tomter kvar i hela Linköping(kommunala tomter) och lite över 1400 sökande.
Dock finns det säkerligen tomter som är knutna till olika hustillverkade, som tex. Eksjöhus, Trivselhus & A-hus områden i Ekängen. NCC & A-hus har något ihop & det kommer att komma runt 50-100 tomter till ute i Ekängen, när vet jag dock inte, precis bortanför Tomatvägen.
Hade du inte fått en tomt på Tomatvägen Lkpg?
 
Joo, har också hört att skalbaggarna, hackspettarna och hästarna ställer till det för Ullstämma-planerna  :-?

Ett annat problem är att det är alldeles för lätt att överklaga och på så sätt skjuta planerna på obestämd tid i framtiden...

Vad gäller de 7 tomterna så ligger de inte speciellt stadsnära, inte ens på cykelavstånd (såvida du inte har en motorcykel...)  :)

Yes, det stämmer att det finns/kommer att finnas en del tomter som säljs av husföretag. Är faktiskt lite nyfiken på hur det kommer sig att detaljplanerna för dessa tomter går så smidigt att trycka igenom kommunen!?!?! Är dock inte intresserad av att bygga just ute i Ekängen. Skulle helst av allt önska en 'vanlig' kommunal tomt så att jag helt själv kan välja husföretag, modell och leverantörer...

//Niclas  
 
Tomterna i ekängen gick igenom, men du ska veta att det tog ca. 4 år från det att vi började med projekteringen. Vi hade 1 tomt av 64(62?) ute på Tomatvägen.
Det finns ett par tomter kvar i Ekängen där du kanske kan få bestämma eget hus, just nu är det Götenehus som säljer tomterna, men de ägs igentligen privat. Men spom sagt, var du inte intresserad så är det ju strunt samma. :)
Lycka till i tomtletandet.
 
Hej

Jag har stått i kön (för länge). Jag stod på plats 995 och det sjönk inte många siffror på ett år.

Jag gav upp och köpte en tomt på annat håll. Detta val ångrar jag inte en sekund. Nu skall här byggas....

Ett tips är att kolla på tomter i Mjölby, Mantorp, Vikingstad eller Linghem.

Vi skall bygga i Nässjö (back to the roots).
 
Jag förstår om du valde att lämna Linköpings kö om du skulle bygga i Nässjö :D
 
...haha, ja det verkar ju lite knasigt. ;D

Nej, jag lämnade kön då det dök upp ett unikt erbjudande om en stor fin sjötomt i Nässjö. Vi är båda från Nässjö, men har pluggat vardera 5 år i Linköping och är fortfarande kvar.

Vi tänkte alltså först stanna här i Linköping, men ändrade oss.


 
Vi har fått tomt i Mantorp, veta, och har fullt sjå att bestämma oss för ett hus. Vi har fått Hjortronet 2. Kul o höra lite mer om er andra som fått tomt. Spännande, spännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.