Hej,

Hoppas det finns någon eller några som kan hjälpa mig att räkna lite.

Funderar på att isolera ett kallgarage för att under vinterhalvåret kunna ha 10-15 grader varmt där inne. Men innan man sätter igång och köper allt material vill man ju veta på ett ungefär vad driften sedan kommer kosta.
Första steget borde väl då vara att få fram ett värde på hur mycket energi det går åt att hålla det vid säg 15 grader.
Garaget är byggt 1976 och har ett redan isolerat förråd "längst in" med separat dörr från utsidan. Garaget hade från början platt tak bestående av 25mm brädor och där på två lager med tjärpapp (heter det så?). Sedan några år är taket påbyggt med takstolar och plåttak så man kan säga att garaget fått en vind. Påbyggnaden är inte isolerad.
På insidan av taket är det 155mm reglar med cc 80cm.
Väggarna består idag av stående reglar 50x90mm, cc 60cm, sedan liggande reglar (70x40mm) infällda som sedan brädfodringen är spikad i. Tre längsgående: nederst, i mitten och högst upp.
Ena väggen (västerläge) har tre fönster om vardera 85x65cm och är från samma år som bygget. Dubbelglas.
Sedan finns det två portar i söderläge om vardera 2,35x2,05m som enligt tillverkaren Novoferm har ett K-värde på 1. Novoferm ISO20-3 heter portarna.
Plattan är gjuten betong och om den i sig är isolerad eller inte har jag inget uppgift på.
Garaget är (exklusive förråd) 6,5m brett & 6,1m långt. ca 2,15m invändig takhöjd (underkant takregel).

Min tanke är att isolera väggarna inifrån genom följande steg:
1. Utöka väggreglarna så de blir ca 150mm till de liggande reglarna.
2. Sätta vindpapp mot de liggande reglarna och på så sätt få en luftspalt mot brädfodringen.
3. Sätta 145mm isolering (vanlig "gullfiber" med lambda 37)
4. Plast?
5. OSB-skiva. 11mm
6. Gips, 13mm

Taket tänkte jag något liknande, men där kanske man hoppa över pappen då taket har ett tak över sig så att säga, eller? Sedan kan man ju även slopa OSB-skivan så det blir:
1. Papp?
2. 145mm isolering
3. Plast?
4. Gips, 13mm
Behöver man någon typ av luftspalt här?

Nu till det kluriga.
Har försökt via energiberäkning.se att räkna på detta, men får inte till det alls då den ska ha antal personer i hushållet mm mm.
Finns det någon vänlig själ som kan räkna på detta eller vet hur jag ska räkna på det för att få fram energiförbrukning för att hålla det vid säg 15 grader under vintern.
Garaget ligger i Värmland.

När man väl vet det, kan man gå vidare och fundera på hur man ska värma upp det.
Oljefyllda el-radiatorer?
Luftvärmepump?
Gräva kulvert in till huset och koppla på befintligt system för vattenburna element?
För att få fram det måste man ju som sagt veta vad det går åt för att värma och sedan se det på x antal år.

Har jag missat något väsentligt så säg till.

Tacksam för svar.
 
Du kan välja på två sätt på www.energiberakning.se. :)

1. Antingen räknar du enbart på hur mycket åtgärden sparar (Tilläggsisolering)

2. eller räknar du på hela huset (en beräkning före åtgärd och en beräkning efter åtgärd (Energibalans BBR)). Du får själv räkna ut skillnaden mellan dessa.

Det är bäst att välja "lokal" på det stället där fördefinierade byggnader finns. Men det viktigaste är att inte ta med några personer eller varmvatten (som också normalt värmer huset till en del, så kallad "gratisvärme")

Du måste förstås först räkna ut U-medel för före- och efter- fallen, om du väljer Energibalans BBR. Det gör du under "U-medel".
 
Har räknat ut U-värdet för väggar, tak, fönster och portar.
Problemet är ju golvet. Vad ska man räkna med där för värde?
Läste på någon sida att betong har 1,7. Stämmer det?
Plattan är ju troligtvis oisolerad.

Men räknar jag med 1,7 på plattan får garaget ett U-medel på 0,78.
Matar jag in det värdet tillsammans med omslutande area (135 m2), ventilationsflöde 0,35, vädring på 4, väljer Värmland/Karlstad och en önskad temp på 15 grader så hamnar jag på 3 594 Watt i effektbehov.
Dock under energibehov får jag värdet 9 522 kWh/år som total värmeenergi.
Betyder det alltså att det kommer gå åt 9 522 kWh varje år för att hålla garaget vid 15 grader? Tycker det låter enormt mycket, men det kanske stämmer?
 
Du kan inte räkna ut ett genensamt U-värde eftersom golv och tak/vägg har helt olika förutsättningar.
Tak och vägg har utetemperatur medans golvet har marktenperatur. Temperaturen under ett golv i en uppvärmd byggnad varierar relativt lite under året. Det kan ju bli kallt i kanterna om man inte har isolerat runt kanten på plattan men det är nog 5-10 grader under plattan även på vintern. Man bör dock isolera runt kanten på plattan så kälen inte kryper in under plattan.
Har man 15 grader i brösthöjd kan det vara 17-18 vid taket och 10 på golvet och då blir det ju huvudsakligen U-värdet i tak och vägg man behöver ta hänsyn till.
 
->Pucco
Ok... så hur ska jag räkna? Går det ens att räkna på det?
Eller kan man se det som så att jag får ett högre värde (kWh/år) i uträkningen än vad det blir i verkligheten?
 
Oisolerad betongplatta har ett U-värde uppåt 4 W/K&m2 ! Läcker också ut mycket värme i kanterna, men om man bara håller ca 6 grader i varmgaraget kommer marktemperaturen (södra Sverige) att balansera värmeförlusterna rakt ner. Däremot vid högre temp i garaget kommer plattan att vara en stor stor kylklump och energiförbrukningen rusa i höjden. Luftluftvärmepump är smart om det ska vara t.ex. 15 grader i ett sådant garage. Fast det kommer kanske ändå bara vara 10 grader vid fötterna men 20 grader vid taket.
 
Det är lite krångligt att räkna på det tredimensionella flödet från plattan genom marken och upp till uteluften. (Men det kanske kommer en metod inom en snar framtid på en hemsida "nära dig" :)). Under tiden vill jag föreslå att marken under ditt garage motsvarar 50 mm Mineralull. Räkna ut ett nytt medel-U-värde med detta inkluderat.

Eftersom man tar hänsyn till de olika areornas storlek (tak, väggar, golv, dörr) så är det OK att räkna ut ett medel-U-värde. Det är ju då ett viktat medelvärde. Glöm inte ett påslag för köldbryggor.

Glöm inte att sätta innetemperaturen till 15 °C innan det är dags att låta programmet räkna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.