Vi har rivit ut det gamla golvet i källaren. Uppreglat på betong, isolering, plast och spån. Allt hade möglat. Nu har vi ett väldigt ojämnt golv. Förutom att plattan står på mark med mycket markfukt, har vi även mycket markradon ca 800-900 bq/m3.

Vi har tittat på både nivell samt granab. Eftersom ytan är på 100 kvm är det en hög kostnad. Vad finns det för andra alternativ.

Att bila upp golvet är inget alternativ, all flytspackla golvet är också väldigt kostsamt.

Vi har tänkt lägga parkett där nere.

Tacksam för svar från personer som haft liknande problem. :D
 
Du kan inte regla upp med plåtreglar samt hitta på en lösning för ventilation under parketen? Har du mycket fukt och hög radonhalt är det bra om du kan få luften att cirkulera.
 
Jag har iofs inte haft liknande problem men har Du både mycket fukt och mycket radon tror jag inte att det finns nån billig lösning.
Jag förutsätter att det är markradon och då vill man väl inte få in det i huset helst varför ett ventilerat golv som nivell inte är lösning för det. Om jag förstått det rätt så sätter man en radonsug under huset i så fall och leder bort radonet från grunden utan att ta in det i huset.
Nivell och liknande lösningar ska ta hand om fukten däremot så det kan vara en bra lösning för den delen i så fall.

Ett väldigt ojämnt betonggolv jämnar man normalt ut med flytspackel, är det för dyrt kan man gjuta mer betong förstås men den metoden har nackdelar när det gäller hur fort man kan bygga vidare har jag för mej.

Är huset dränerat ordentligt? är det inte det så är det där Du borde börja.
 
tyvärr är jag medveten om att det inte finns en billig lösning. Jag hoppas att någon ska komma med en mirakel lösning..hehe
Jag har pratat med både GRANAB och Nivell, och båda påstår sig att deras system sänker radon halten. Eftersom själva konstruktion är tätt, och ventilerat ska varken fukt eller radon kunna tränga upp. Huset är dränerat 2008, men inte korrekt. Finns nedslag på ett antal punkter.
 
När det gäller det ojämna golvet, så börjar man väl att grovutjämna med ett "vanligt" golvspacket och avslutar med flytspackel.
 
Ledsen att ja e dålig på mirakel ;) det mesta jag gjort på husen vi byggt och renoverat har blitt dyrare än man tänkte från början :O

Jag vet inte riktigt hur nivell funkar så det är möjligt att det tar hand om radonet också, vart ventilerar fukten och radonet ut nånstans då?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.