Jag kör nu med en elcombi panna från ctc, märkeffekt 15kW med ved. Jag har en Baxi Solo Plus 40kW ståendes i garaget som jag har tänkt ställa i pannrummet men den är från -84. Keramiken är använd i ca 3år. Kommer Baxin att kosta mig mycket pengar genom åren? Ska jag se mig efter en ny billig vedpanna istället?

Jocke
 
Hur kan det kosta dig pengar om du redan har den?

Problemet du har är väl att du kommer behöva en ackulumatortank, vilket jag misstänker att du inte har..
 
Keramik mm ska ju bytas och det är inte billigt. Det har varit en gammal rostskada på Baxin i toppen som jag har fixat och provtryckt till 3bar med tryckluft och inte hittat några läckor. Jag har en ack tank på 2500l som ska in samtidigt. Nu har jag bara 500l.
 
Keramiken är ju bara 3år.. Det håller väl närmare 10 år om man är försiktig med den..

3000l är ganska lagom till den pannan :)
 
Provtryckt med luft? Du var mig en modig en ;-)
 
Frågan är väl om det handlar om mod eller om det är nått annat.
 
Ingen minns en fegis !!
Vad kan hända ?
Ett PANG eller ett pyyyssss och sedan får man svetsa...
 
Så kan experterna säga hur man provtrycker en panna och gärna en ack tank på 2500l.
 
Med vatten tex.
Dykartuber brukar tex provtryckas med vätska, för om de skulle brista vid 300 bar, då jävlar. Du har nog större volym i din panna än så.

Edit: Därmed icke att jag utnämner mig till expert ;)
 
Provtryckning med tryckluft kan vara extremt farligt ! Varför ? - Jo luften expanderar kraftigt om den släpps lös. Vatten under tryck expanderar i princip inte alls när trycket släpper !!.

Risken med luft är att det blir en "explosion", när något brister...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.