Tänkte bygga en ny farstukvist men är lite fundersam hur grundläggningen ska utföras.

Bygget kommer att bli ca 3x1,5m (bredd x djup) med tak.

Den ena sidan går att fästa i husväggen/sockeln men utsidan måste stå på någon form av plintar.
Har räknat med att 3 plintar räcker eller möjligen 4.

Problemet med plintarna är att de hamnar där det är nyligen uppgrävt/igenlagt pga omdränering. Markaen kommer mao att sätta sig ganska rejält inom de närmsta åren.
Jag har ingen lust att vänta med bygget tills sättningarna lungnat ner sig...

Hur ska jag göra detta på lämpligaste vis ?

 
Hejsan

Jag har precis samma problem som du. Jag dränerade om förra sommaren och marken håller fortfarande på att sätta sig flera centimeter i månaden. Jag har lagt ner alla tankar på små plintar. Man måste ner till fast mark (läs orörd mark). Det enda riktiga bör vara att gräva ner rejäla gjutrör och bygga plintar som kanske blir 1,5 - 2 meter långa. Alternativet är ju pålning vilket kanske inte är helt fel. Jag vet inte vad det kostar men kan väl gissa att det är ganska kostasamt. Kan kanske vara idé att kontrollera...
 
Det beror förstås på hur mycket det rör sig men ett alternativ är plintar med justerbara stolpskor. Finns hos classe bla.

ett annat alternativ är att helt enkelt bara lägga bygget ovanpå ett par hyfsade gatplattor. Rör det sig så lyfter man konstruktionen lite och justerar upp platorna igen
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
Har två lösningar på problemet och valde den billiga :)

Alt 1
EN maskin som man använder för att kolla grundvattennivåer, fungerar ungefär som en pålmaskin men slår ner "grundvattenrör" istället. Maskinen knackar tills det tar stopp mot sten eller berg. BLir alltså en form av pålning. Kostnad ca 1000 kr svart. Hade nog valt det om det inte varit semester..

Alt 2 (som det blev)
Grävde ett hål ca 80-100 cm djupt, la en markisolerskiva (del av ;)) i botten och fyllde med sten och singel. Längst upp la jag en stor sten som farstukvisten vilar på. Mitt hål hamnade precis på kanten till det nygrävda, vilket i sin tur gjorde att botten på hålet hamnade i "orörd" mark.
Om det sjunker behöver jag bara justera höjden på stenen eller lägga brädor/plankar imellan.
Problem kan det bli om tjälen skjuter upp alltihop eftersom det inte står på frostfritt.
Det tog mig ca 1 tim/plint.

EN rolig detalj, efter att ha fyllt hålen på måfå och sedan hittat två lämpliga stenar på tomten att lägga dit kollade jag höjderna. Det visade sig att en plint var precis i rätt höjd och den andra låg ca 5 mm för lågt. :surprised:
Ibland har man tur 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.