Om man har gjort en egen ritning och vill ha en genomgång för att se att man inte missat saker, t.ex tillräkligt med bärande väggar och liknande, bör man i så fall anlita en architect eller en byggnads ingengör?

Har någon annan erfaren het av liknande saker och vad blev slut resultatet penga messigt? Är det värt det eller skall man helt enkelt låta en Architect rita från början?

Det är långt kvar till eventuellt bygge (år), men har blivit biten på detta nu så jobbar ständigt på nya lösningar på huset, och skulle vilja få lite finger visningar så man inte gör massa jobb helt i onödan :)
 
En bra arkitekt ska ha hyfsad koll på vad man kan och inte kan göra. Så är dock inte alltid, kan jag lova.

Lägg upp ritningarna här eller skicka dem till mig så kan jag titta lite på det konstruktiva (och lite annat).
 
Visst kan man ta med sig ritningar till en arkitekt men det är ju inte gratis. Men samtidigt har de ett annat kunnande som vi vanliga inte har, fullt utav iaf. Det handlar ju inte bara om bärande väggar utan även om flödet och energin, samt ljusinsläpp m.m
En erfaren arkitekt kan ju se på pappret vad som kan upplevas mindre bra och vad som går bort direkt av diverse skäl som du inte ens kanske tänkt på. Tänker lite åt handikappkraven, vissa metrar och så för att huset ska fungera till mångt och mycket.

Vi tänkte först göra som du, rita själv och lämna till arkitekt för "finputsning". Vi har vänt upp och ner på alla hustillverkas kataloger, ritat och ritat, och ritat...Alltid är det något som brister..eller inte känns helt klockrent.
Vi har därför beslutat oss för att anlita arkitekt till att låta rita upp vårt hus.
Vi kommer att ta med en gedigen krav/önskemål/behovslista och så får vi se vad han kan utarbeta efter de förutsättningarna. man blir ofast lite låst i sitt tänk ibland har jag märkt. Man har vissa krav som dominerar och kanske gör att annat inte blir lika genomtänkt. Man får tumma lite på vissa grejjer, men lära sig att tumma och göra avkall på rätt saker. Att veta vad man vill och vad man behöver, hur man faktiskt lever och använder sin bostad är A och O. Det tål att sägas det igen "Man ska rita ett hus efter hur man lever, inte hur man vill att det ska levas"
I
Lycka till i det fortsatta arbetet
mvh
 
Du ska inte bara rita ett hus. Du ska också omge huset med en trädgård, som också blir en viktig del av ditt hem. Något av det mest prisvärda du kan göra är att - först av allt - kontakta en trädgårdsarkitekt med näsa för tomtens möjligheter och empatisk känsla för familjens behov.

Oavsett om du anlitar arkitekt eller själv ritar måste du anlita en juridiskt ansvarig konstruktör, som beräknar den bärande stommen. Konstruktionsjobbet kostar ungefär som att anlita en bättre advokat. Den här kostnaden ingår i priset du betalar för kataloghus. Har du aldrig byggt förr ska du inte experimentera med den här kontakten. Annars är många av världens mest intressanta byggnader sprugna ur ett intensivt samarbete mellan arkitekt och konstruktör på gränsen av det som dittills ansetts vara möjligt.
 
En kollega till mig tog med sig sina husritningar till bomässan i Älvsjö. Där fick de hjälp med en del tips av en arkitekt helt gratis. Vad gäller själva konstruktionen så fick de hjälp av hennes pappa som är snickare och som också byggde huset. Sen så var det ett enplanshus också och jag antar att de är lite enklare då.
 
Glöm inte att en hel del husföretag bjuder på arkitektändringar av sina hus. Exempelvis Karlssonhus, som ju har en stor variation på hus, fixar gärna med ändringar.
Även Bollebygdshus är bra på att hjälpa till.
Ofta finns det ett "kataloghus" man kan utgå ifrån.
Glöm inte att alla husföretag också har arkitekter, det är ju de som skapar husen, även hos dessa husföretag.
mvh
Peter
 
Vi var i din situation för några år sedan och vi besökte inledningsvis leverantörer av nyckelfärdiga hus för att undersöka om dessa kunde modifiera en befintlig modell. Helt klart var att det blev komplicerat att ändra/modifiera ett befintligt hus i riktning mot en egen ritning. Det blev snart många tusenlappar i tillbehör till den ordinarie produktionen, och gick man det minsta utanför deras lösningar så avsade man sig även garantin för dessa.

Vi fastnade slutligen för just Bollebygdshus eftersom de var hjälpsamma och bl a löste det mesta av ritandet enkelt och snabbt. När väl byggnationen kommit igång var det inte lika enkelt och självklart längre, Man kunde ex vis inte dra skorstenen där den placerats eftersom den gick genom en takstol. Man missade även placeringen av golvvärmeförselaren, den kom flera meter fel.
Husfabrikanten har rätt att göra mindre ändringar, vilket i vårt fall utnyttjades av Bollebygdshus fullt ut. Vi var inte nöjda med hur Bollebygdshus hanterade problem som uppstod under byggnationen, de borde kunna förutse ett och annat efter ett halvt sekel i husbyggarbranchen tyckte vi.
Kolla runt på lite här på forumet så får du se att de knappast är att rekommendera, har hittills inte läst om någon som bygger sitt andra Bollebygdshus och många ångrar att de köpte sitt första.

Lycka till med ert letande.

/MF
 
Jag har en superbra byggingenjör som tänker i konstruktion samtidigt som han tänker design. Han har också näsa för att hitta standardmått/standardlösningar på balkar, fönster etc för att få ner min byggkostnad. :)
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.